Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   rotprofiel HELP!!!! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1791862)

...::stephanie 13-02-2010 12:31

rotprofiel HELP!!!!

hallo iedereen,

ik zit nog op de middelbare school maar ik weet al heel zeker
dat ik de opleiding voor fysiotherapie ga volgen. nu heb ik een
profiel wat mij absoluut niet ligt. ik heb het profiel natuur en gezondheid/natuur en techniek. in het vak natuurkunde, scheikunde, wiskunde b en biologie ben ik erg slecht.

ik wil graag naar de opleiding fysiotherapie in amsterdam, waar ze een loting hebben op basis van je examencijfers.
aangezien ik niet goed ben in de exacte vakken, verwacht ik dat ik deze vakken niet met een hoog cijfer zal afsluiten, waardoor mijn kans kleiner wordt om ingeloot te worden.
nou mijn vraag:
kan ik eerst een andere opleiding doen (zoals alo) en dan doorstromen naar de fysiotherapie? of moet ik dit jaar blijven zitten en dan een makkelijker profiel kiezen en dan naar fysiotherapie.
het liefst doe ik de eerste optie, maar ik weet niet of dit mogelijk is en welke critiria hieraan verbonden zijn.

alvast bedankt!

nb de opleiding fysiotherapie kan gevolgd worden met elk profiel (biologie wordt wel aangeraden)

Neutie 13-02-2010 12:51

Ik snap het niet helemaal. Alo kan je ook pas volgen nadat je je middelbare school hebt gehaald, dus waarom zou je dan eerst 4 jaar alo doen voordat je fysio gaat doen? Je kan dan beter kijken of je kan wisselen van profiel, al zou ik dan nog wel biologie kiezen als dat wordt aangeraden.
Edit: ik zie nu dat je met een alo-propedeuse een verkorte opleiding fysio kan doen. Maar je moet wel bedenken dat je een toelatingsexamen moet doen voor de alo, dus ik weet niet of dit je kansen vergroot om toegelaten te worden op fysio.

Micromensje 13-02-2010 12:55

Ik zou zeggen wissel van profiel en kies bijv. CM met Biologie in je vrije deel.
Als je nu al weet dat exacte vakken een ramp voor je zijn, zou ik gewoon iets kiezen waarbij je gemiddeldes waarschijnlijk hoger komen te liggen.

shoebuddy 2.0 13-02-2010 17:51

Overstappen kost je in dat geval ook geen extra jaar school (y)

Scoot 13-02-2010 20:19

Waarom heb je het in de eerste plaats dan gekozen, eigenlijk?

...::stephanie 13-02-2010 21:52

ik wil geen 4 jaar alo doen, maar 1 jaar alo en dan doorstromen naar fysiotherapie (als dat kan). mijn profiel kan ik nu niet meer wisselen. ik heb het geprobeerd om natuurkunde te wisselen met aardrijkskunde, maar daar hebben ze zogenaamd geen geld voor. het profiel heb ik gekozen omdat ik vorig jaar voor deze vakken 6/7 stond en ik wilde graag een uitgebreid pakket en met dit profiel kan je alle richtingen op, vandaar.

Neutie 14-02-2010 11:12

1 jaar alo en dan fysiotherapie kan dus wel, maar het is volgens mij best moeilijk om toegelaten te worden op de alo.

Micromensje 14-02-2010 11:49

Als je veel kanten op wilt kunnen kun je ook EM kiezen.

Scoot 14-02-2010 14:47

Citaat:

Micromensje schreef: (Bericht 30193102)
Als je veel kanten op wilt kunnen kun je ook EM kiezen.

Behalve dat je dan geen bèta studies kunt doen.

Al zou ik sowieso geen bèta studie adviseren als je in de 3e zesjes en zeventjes staat voor de exacte vakken.

shoebuddy 2.0 15-02-2010 00:41

Citaat:

Scoot schreef: (Bericht 30193622)
Behalve dat je dan geen bèta studies kunt doen.

Al zou ik sowieso geen bèta studie adviseren als je in de 3e zesjes en zeventjes staat voor de exacte vakken.

Volslagen nonsens, tenzij je echt heel hard hebt gewerkt voor de zesjes en zeventjes.

Scoot 15-02-2010 20:23

IK zou het met dergelijke cijfers niet gaan studeren, IK zou dat dus ook niet adviseren met dergelijke cijfers.

MizZoo 15-02-2010 20:41

Citaat:

shoebuddy 2.0 schreef: (Bericht 30195466)
Volslagen nonsens, tenzij je echt heel hard hebt gewerkt voor de zesjes en zeventjes.

Hoezo is dat volslagen nonsens? Sommige mensen (waaronder ikzelf) zijn nou eenmaal beter in alfa vakken dan in bèta vakken. Dit is niet iets wat ineens gaat veranderen als je klaar bent met je VWO. Als je nu ontzettende moeite hebt met bèta vakken, zal dit dus tijdens je studie je ook niet makkelijk af gaan.

shoebuddy 2.0 16-02-2010 00:20

Jij stelde, dat wat de externe omstandigheden stellen, je een vak niet moet gaan doen als je er in 3 VWO een zesje of een zeventje voor staat. Er zijn meer dan genoeg mensen die niet genoeg gestimuleerd worden door het VWO en daardoor onder hun kunnen presteren.

Tot de derde heb ik in ieder geval nog amper iets voor school gedaan, dat ik geen natuurprofiel heb afgerond wijt ik eerder aan eigen laksheid dan incapabiliteit.

Sanne_S 14-03-2010 18:49

Mijn vriendin had voor natuurkunde een 5, scheikunde een 5 en biologie een 6. Zij is gewoon ingeloot bij fysiotherapie in Amsterdam. Zij hebben namelijk nooit genoeg aanmeldingen ten opzichte van het aantal plaatsen. Ze is overigens wel gestopt met de opleiding. Fysiotherapie is best een lastige studie. Ik hoorde dat ze er een universiteitsopleiding van willen maken. De uitval is erg hoog. Maar goed, als je het wilt, moet je er gewoon voor gaan. Maar ik niet expres blijven zitten om een ander profiel te kiezen. Dat lijkt me een beetje zonde. Succes.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.