![]() |
hond leren traplopen
Mijn hond kan niet traplopen! En dat is niet altijd even handig. Hij weegt zo'n 40 kilo en tillen is dus ook geen optie. Hij lijkt er bang van te worden ofzo, want hij zet zich helemaal schrap en verzet geen poot. Hoe leer ik hem dat traplopen best oké is en helemaal niet eng?
|
Misschien kan je een andere hond 'lenen' die wel kan traplopen, zodat die het voor kan doen?
|
misschien koekjes erop leggen?
|
Wees blij, valt hij je boven iig niet lastig. Als de hond van mijn vriendin bang is wil ze nog wel eens op ons bed springen -_-
|
Proberen je hond vrolijk aan te moedigen en met beloningskoekjes/brokjes lokken en belonen.
|
Wees inderdaad blij dat je hond niet kan traplopen, wist je niet dat dit echt ongelofelijk slecht is voor z'n gewrichten als hij dit vaak doet?! Een hond is er niet voor gebouwd om op die manier te lopen en hoe ouder hij wordt hoe meer last hij er uiteindelijk van zal krijgen.
|
Dat weet ik, daarom is hij nu ook bijna 5 zonder dat hij kan traplopen ;) Maar aangezien ik hem niet kan tillen en hij toch naar boven moet, zal hij het wel moeten leren nu!
Ik ga nog maar eens een middagje oefenen dan met een berg brokjes, en dan maar hopen dat zijn liefde voor eten het wint van de angst voor de trap :p |
Is het een grote hond? Want ik raad je echt af om je hond trappen te laten lopen, verschrikkelijk slecht voor zijn heupen.
|
Zoals ik al zei: ja, ik weet dat het slecht is voor zijn heupen, maar het kan niet anders.
|
Onze golden retriever kan het gewoon... nooit iets aangeleerd of zo.
Soms is het inderdaad wel handig dat moet ik toegeven, voor als hij in bad moet of zo :D. Maar bij het huis van m'n ouders is de trap echt enorm stijl. Altijd als ie dan weer naar beneden komt ben ik zo bang dat ie ergens gaat uitschuiven en recht naar beneden valt. Hij heeft zo weinig plaats om z'n poten neer te zetten en toch is hij nooit gevallen. *:) Om het hem te leren misschien iets lekkers op een trede leggen net binnen z'n bereik (of waar ie maar 1 tree voor op hoeft) en dat steeds opbouwen zodat ie wel verder moet? |
Niets moet, of heb je zijn hok op zolder gebouwd?
|
Citaat:
TS: misschien nog een idee om je hond aan te lijnen? Uiteraard niet als een idioot hem aan die riem omhoog trekken, maar dat de hond zich misschien net iets veiliger voelt als ie aangelijnd is en dan i.c.m. brokjes/koekjes/desnoods bolletjes mozzarella of biefstuk leren de trap op en af te gaan. Maar zoals ik hierboven ook al zei...rustig en rechtlijnig en dan is er niet zoveel aan de hand. :) |
Ja idd, je hebt ook genoeg honden die dag in dag uit op steile bergpaden lopen en dat ook trekken... maar zou wel opletten iig.
Maar mijn idee was om het met kleine trapjes te proberen (buiten) zodat hij het systeem van die treden gebruiken doorkrijgt. Die zijn vast een stuk minder eng. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11. |