Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Pijn in mijn zij bij het sporten (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1793364)

forever 25-02-2010 13:12

Pijn in mijn zij bij het sporten

Hoi, ik sport nu sinds begin van het jaar ongeveer 1 a 2 keer per week. Ik doe dan vooral dansachtige dingen (zumba, bodyshape enz)
maar ik krijg altijd na ongeveer 20 a 30 minuten pijn in mijn zij, vaak onderin net boven mijn broekrand. Meestal gaat dat wel weer voorbij, maar het is onhandig omdat ik dan een tijdje bijna niet mee kan doen.
Wat is het beste om dan te doen. Moet ik dan gewoon even actief blijven doorgaan of even stoppen? En wat kan ik doen om te zorgen dat dit niet bij elke keer als ik ga sporten gebeurd?

Thedutchguy 25-02-2010 13:29

Met pijn bij het sporten moet je altijd even stoppen,
Misschien kan je even langs de huisarts?

Pluis 25-02-2010 15:03

Citaat:

forever schreef: (Bericht 30231631)
Hoi, ik sport nu sinds begin van het jaar ongeveer 1 a 2 keer per week. Ik doe dan vooral dansachtige dingen (zumba, bodyshape enz)
maar ik krijg altijd na ongeveer 20 a 30 minuten pijn in mijn zij, vaak onderin net boven mijn broekrand. Meestal gaat dat wel weer voorbij, maar het is onhandig omdat ik dan een tijdje bijna niet mee kan doen.
Wat is het beste om dan te doen. Moet ik dan gewoon even actief blijven doorgaan of even stoppen? En wat kan ik doen om te zorgen dat dit niet bij elke keer als ik ga sporten gebeurd?

maximaal 2 uur voor het sporten een (grote) maaltijd eten kan een hoop ellende schelen (y)

loveys 25-02-2010 15:28

Kan ook komen door verkeerd ademen!

NaamInGebruik 25-02-2010 16:11

Is toch gewoon je mild die extra gaat werken omdat het lichaam het niet aankan. Pompt ie extra bloed rond voor extra zuurstof oid.

Kort gezegt; je hebt niet de conditie om te doen waar je mee bezig bent.

Andijvie 25-02-2010 16:45

Ik had dat met hardlopen ook, en bij mij helpt 't ook om 2 uur van te voren te eten en ook om tijdens het rennen niet continu te drinken, maar alleen kleine slokjes en na 't lopen pas echt weer drinken. Ik heb er sinds ik dat doe helemaal geen last meer van gehad :)

silentbob 25-02-2010 19:12

heb ik ook altijd bij dingen als de coupertest enzo, hardlopen dus, zelfs als ik niet eet van tevoren krijg ik het nog, enige wat bij mij helpt is er gewoon constant op drukken en gewoon verder lopen en negeren, word het soms na een poosje iets minder, maar vooral dat drukken onderdrukt de pijn wat, maar dan moet je de druk er wel ophouden(ziet er dan dus wel belachelijk uit, constant met je hand in je zij, gelukkig heb ik het dus maar zelden)
weet btw niet of ik het nog steeds heb, heb al aardig lang niet meer zoiets inspannends gedaan(doe niet aan sport, alleen naar school fietsen, maar heb het nog nooit gehad van fietsen)

Mistraelle 25-02-2010 19:50

De pijn die je voelt is jou milt. De milt is een klein orgaantje links achter in je lichaam die constant bezig is om oude bloedcellen te filtreren en op te ruimen uit het bloed. Bij het sporten wordt je bloeddruk aanzienlijk verhoogd. De milt probeert zichzelf van deze verhoging te beschermen door zijn bloedvaten te vernauwen (vasoconstrictie), dit zorgt ervoor dat de bloeddruk in de milt wordt verlaagd zodat er geen schade op kan treden als gevolg van de verhoging. Het nadeel van dit mechanisme is dat door de verlaagde bloedstroom als gevolg van de vaatvernauwing er ook een tekort aan zuurstof ontstaat in de milt (mede omdat je tijdens het sporten ook nog een meer zuurstof gebruikt. Dit tekort aan zuurstof wordt ischemie/hypoxie genoemd en zorgt voor de krampende pijn links in de zij (kan in enkele gevallen ook rechts in de zij). Er is verder weinig aan te doen behalve stoppen met sporten. Mijn ervaring leert ook dat de pijn na een paar diepe ademhalingen (om extra zuurstof in je bloed te krijgen) snel afneemt. In iedergeval hoef je je er niet ongerust over te voelen.

silentbob 26-02-2010 12:15

volgens mij heb ik het altijd rechts

forever 26-02-2010 17:34

Ok bedankt voor de tips (y)

Ik zal iig op mijn eten letten, dat ik niet 10 min voordat ik ga sporten nog loop te snoepen :p en even kijken of het werkt als ik goed adem.

Kyuki 28-02-2010 17:52

Een meisje uit mijn klas had na even rennen ook altijd ergens pijn boven de broekrand en bij haar kwam eruit dat ze inspanningsastma had o.O Misschien moet je je er even op laten checken?

Afwezignummer2 28-02-2010 18:25

Bij dansen krijg je de meeste heen en weer bewegingen, niet? Ga je niet echt regelmatig van ademhalen, maar als je niet zo wild heen en weer beweegt, dan heb je natuurlijk niet veel aan dat dansen. Door dat onregelmatig ademhalen krijg je dat probleem met je milt.

Mijn "diagnose:p" gebaseerd op Mistraelle's verhaal, bedankt trouwens, wist niet dat het zo ging. Had 10 jaar geleden gehoord dat er in je milt extra zuurstof zat die eruit knalt als je het nodig hebt, door de plotselinge knal kreeg je pijn, had ik gewoon aangenomen toen..:p

nielles7 08-03-2010 15:38

mijn diagnose: het kan komen doordat je lichaam de afvalstoffen niet kwijt kan.
dit wordt beter naarmate je lichaam gewend is aan deze sport.
Net gehad met bio;)

honkballertje 08-03-2010 16:52

waarschijnlijk eet je te vroeg voor het sporten.
daarnaast doet sporten opbouwen in plaats van in 1x fanatiek sporten wonderen.

marrel 08-03-2010 18:51

Idd opletten met eten voor sporten, en als je pijn begint te krijgen of misschien zelfs om te voorkomen dat je er last van krijgt is er wel een tip om vuisten te maken van je handen met je duim binnenin zegmaar. En dan hoef je echt niet te gaan zitten knijpen maar om mij onbekende reden helpt het als je je handen zo houd.

Apate 08-03-2010 20:36

Die handen helpen inderdaad heel goed ;) gewoon een vuist maken met de duim binnen in.

Koekje 08-03-2010 21:32

Ik krijg meestal ook pijn in mijn zij als ik me intensief inspan, voornamelijk als ik ga hardlopen.Hm, ik vond het verhaal van die milt best overtuigend klinken, maar als ik pijn in mijn zij krijg door het sporten dan voel ik het altijd in de rechterzij. Aangezien de milt aan de linker kant van je lichaam zit neem ik aan dat er een andere oorzaak van deze pijn moet zijn?

Andijvie 09-03-2010 17:42

Citaat:

marrel schreef: (Bericht 30269421)
Idd opletten met eten voor sporten, en als je pijn begint te krijgen of misschien zelfs om te voorkomen dat je er last van krijgt is er wel een tip om vuisten te maken van je handen met je duim binnenin zegmaar. En dan hoef je echt niet te gaan zitten knijpen maar om mij onbekende reden helpt het als je je handen zo houd.

Oh ja, klopt, met hardlopen bij gym kregen we altijd als tip om vuisten te maken en als je pijn kreeg drie keer diep in te ademen en rustig uit, dat werkte ook heel goed.

honkballertje 09-03-2010 17:44

zoals jullie hier zeggen en ik zelf ook wel is heb gehoord zouden vuisten/handen erop drukken werken.

wat voor mij werkt is niet zeiken, maar doorlopen :D het gaat vanzelf over.

Sarah 09-03-2010 17:59

ja, je handen op een bepaalde manier houden leidt vooral af van de pijn waardoor je in een normale houding en regelmatig ademend blijft doorlopen en daarmee gaat 't toch het snelst over :)

silentbob 09-03-2010 20:54

vuisten maken heeft bij mij nooit geholpen, op de zere plek drukken met mn handen wel(maar dan wel constant er druk ophouden, en haakt de pijn niet weg maar maajt het wat dragelijker waardoor ik gewoon door kon gaan)

vosje16 10-03-2010 13:19

Verschillende mensen zeggen dat het door de milt komt, maar ligt die niet wat hoger dan de broekrand?

Ik heb ook regelmatig pijn linksonder tijdens het sporten, maar dat zijn volgens mij mijn darmen...

Geen idee wat er aan te doen valt trouwens. 'k Zal er ook eens op letten om niet te eten en zien of het helpt...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.