Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkiezingen 2010 (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=141)
-   -   Partijprogramma (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1793772)

Balance 28-02-2010 20:10

Partijprogramma

Dit topic gaat over de gemeenteraadsverkiezingen.

De verkiezingsprogramma's van regionale partijen zijn vaak ingedeeld op thema's (veiligheid, verkeer, onderwijs, cultuur, etc.). Binnen zo'n thema worden concrete plannen genoemd, zoals het aanleggen van een weg, het toestaan van een festival, fietspaden verbreden, meer winkels openen, meer politie op straat, beleid rondom coffeeshops, etc.

Welk thema vind jij dit keer nou echt belangrijk? En welk concreet plan uit 'jouw partij' spreekt je erg aan? Was dit doorslaggevend of gaat jouw politieke voorkeur sowieso al wel uit naar die partij?

En zit er ook een concreet plan in het partijprogramma wat je minder aanspreekt, of iets wat je mist?

Of lees je uberhaupt zo'n partijprogramma niet? :p

Absinthe 28-02-2010 20:23

GroenLinks investeert in kunst en cultuur in Tilburg, dat vind ik wel het belangrijkste. En verder zijn er nog wel meer redenen waarom ik op die partij stem, natuurlijk.

Kitten 01-03-2010 06:46

In Wageningen is het belangrijkste thema bereikbaarheid en woningnood, behalve voor GroenLinks. Naast de Christelijke partijen valt GL voor mij dus af. VVD wil een rondweg aanleggen voor een (naar mijn idee niet-bestaande) file op te lossen, maar is wel van plan investeringen in cultuur en kunst te verminderen, dus dat is weer positief (kieswijzer plaatst mij bij hen). Toch vind ik dat de PvdA de beste plannen heeft, omdat het intern wil bouwen en niet de schaarse ruimte in Wageningen wil opvullen met groen, of vage plannen heeft hierover (D66), noch willen ze het privatiseren (VVD) en dus nergens komen.

ganralph 01-03-2010 07:34

ik stem iig op een partij die zich niet 100% profileert rond een "ja" of "nee" mbt de Noord-Zuidlijn.

Micromensje 01-03-2010 08:12

Ik lees die dingen wel, maar heb helaas nog maar 4 programma's van de in totaal 13 partijen mogen lezen. Wat ik in elk geval belangrijk vind is dat die coffeeshop er niet komt, meer veiligheid en een harde aanpak van criminaliteit. Concrete plannen vind ik ook wel belangrijk. Niet alleen zeggen, maar vooral ook doen.

Dat was dus wat ik een beetje miste deze ronde, daarom stem ik niet.
Ik ga ten eerste niet stemmen op een partij waarvan ik het programma niet ken, en ook niet op een partij die voor coffeeshops is.

ganralph 01-03-2010 08:37

ik stem juist voor een partij die voor het behoud van de coffeeshops is (en ik gebruik zelf niet). ik woon er nu redelijk tussen en ik heb er totaal geen last van. sluiting zou betekenen dat ik straks de straatdealer in de portiek heb staan, en daar heb ik zeker geen zin in.

Citaat:

Concrete plannen vind ik ook wel belangrijk. Niet alleen zeggen, maar vooral ook doen.
dat vindt iedereen. het probleem is ook dat je van geen enkele partij van tevoren kunt zeggen of ze ook maar iets van hun plannen waar kunnen maken. in de verkiezingsstrijd worden altijd hele mooie dingen geroepen waar vaak geen geld of draagkracht voor zal zijn ná de verkiezingen. naast concrete plannen vind ik realisme minstens zo belangrijk bij een partij. iedereen kan mooie dingen roepen, maar hebben ze ook allemaal nagedacht over de praktische uitwerking daarvan?

"meer blauw op straat" is zoiets.
- is er geld om meer blauw te onderhouden? (zeker als er verderop in het programma om belastingverlaging geschreeuwd wordt)
- zit er wel genoeg nieuw blauw op de blauwschool?
- betekent meer blauw ook meer daadkracht?

Nijn* 01-03-2010 08:46

Ik stem ook op een partij die voor het behoud van de coffeeshops is, die iets wil doen om zuinige en schone trams naar de Uithof (en de Bilt/Maarssen) wil laten rijden, die wil investeren in een leuke en zinvolle dagbesteding om hangjongeren tegen te gaan, die zich richt op jongerenstages en een kindvriendelijke (minder auto's, meer groen) buurt. Jawel, ik stem op GroenLinks ;) Daarbij krijgt Jamila Hamid mijn voorkeur omdat ze zich vooral ook wil richten op meer tolerantie mbt seksuele geaardheid, godsdienst en sexe.

Balance 01-03-2010 11:00

Citaat:

Micromensje schreef: (Bericht 30243120)
Ik lees die dingen wel, maar heb helaas nog maar 4 programma's van de in totaal 13 partijen mogen lezen. Wat ik in elk geval belangrijk vind is dat die coffeeshop er niet komt, meer veiligheid en een harde aanpak van criminaliteit. Concrete plannen vind ik ook wel belangrijk. Niet alleen zeggen, maar vooral ook doen.

Dat was dus wat ik een beetje miste deze ronde, daarom stem ik niet.
Ik ga ten eerste niet stemmen op een partij waarvan ik het programma niet ken, en ook niet op een partij die voor coffeeshops is.

Dat je het programma niet kent daar ben je toch zelf bij? Waarom besluit je dan niet om gewoon nog een paar programma's te lezen? Vaak zijn de concrete plannen nog duidelijk samengevat ook, dan kost het je 5 minuten ofzo.

Hawahaai 01-03-2010 12:41

Voor de gemeenteverkiezingen kijk ik puur naar wat de partijen aangeven op bepaalde punten die ik belangrijk vind. Zo viel direct de partij waar ik in het algemeen op stem, al af omdat zij aangeven dat miljoenenverslindende bouwprojecten goed zijn voor het aanzien van de stad, en ik vind dat belachelijk.
Ik vind het belangrijk dat een partij kritisch wil kijken naar de besteding van het belastinggeld en actief wil werken aan sociale zaken als veiligheid/criminaliteit. Daarnaast vind ik onderwijs ook een belangrijk punt (ik werk immers in het onderwijs, wel niet hier in de stad, maar toch).

marrel 01-03-2010 19:18

Ik vind huisvesting heel erg belangrijk, met name voor starters. Veiligheid vind ik wel belangrijk maar dat zit in onze gemeente al vrij goed. Natuur en mileu vind ik niet zo belangrijk. Natuurlijk moet het niet vergeten worden maar de partijprogrammas staan bij ons vol met het bekleden van geluidswallen met klimop en plantenbakken in het centrum echt het maakt me zo niet uit

Mr Soija verwijderd 01-03-2010 19:23

Ik stem PvdA voor de gemeenteraad en nogmaals PvdA voor de deelraad. :)

Micromensje 02-03-2010 09:59

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 30243474)
Dat je het programma niet kent daar ben je toch zelf bij? Waarom besluit je dan niet om gewoon nog een paar programma's te lezen? Vaak zijn de concrete plannen nog duidelijk samengevat ook, dan kost het je 5 minuten ofzo.

Ehh, nou in mijn geval heb ik er maar een paar in de bus gehad.
De rest heb ik dus helemaal niet.
En buiten dat ben ik het toch met geen enkele partij in zoverre eens dat ik erop zou gaan stemmen.

Martiño 02-03-2010 10:04

Hoe weet je dat als je geen programma's hebt gelezen? Die kun je ook op internet vinden overigens.

Micromensje 02-03-2010 12:02

Geen programma's nee, wel enkele stellingen die alle partijen zijn voorgelegd en hun antwoorden daarop.
Aan de hand daarvan kijk ik waar mijn voorkeur naar uit gaat, maar het gewone programma vind ik ook belangrijk.

Andijvie 02-03-2010 15:34

Je hebt toch internet? Dan kun je de verschillende partijprogramma's zo bekijken... Ik vind het een rare reden om niet te gaan stemmen omdat je niet even 15 minuutjes de verschillende programma's hebt bekeken. Je weet zelf waar je prioriteiten liggen, dus is het met behulp van de programma's zo duidelijk welke partij het best bij je past.

ganralph 02-03-2010 15:43

ja, als je nog niet een halfuurtje wil investeren in het verkennen van de politiek, dan moet je ook niet zeuren als de politiek geen moeite doet voor jou in de komende vier jaar.

Micromensje 02-03-2010 16:15

Wel ik heb inmiddels wel de stellingen gelezen en dat vind ik genoeg.
Bovendien zijn de programma's die ik wel onder ogen heb gehad me soms te lang, alsof alles in 4 jaar gerealiseerd kan worden. De programma's die er wel goed uitzagen hebben foute posters (zeg nou zelf, je gaat toch niet op een partij stemmen waar op de poster een man de borst van een vrouw aanraakt? er was veel ophef over en ik vind het voor een verkiezingscampagne niet kunnen.) of zijn voor de coffeeshop of een moskee, waar ik echt tegen ben.

Balance 02-03-2010 16:57

Nou oke, ik maak er verder maar geen woorden aan vuil ;)

Ik heb wel alle partijprogramma's gelezen, that is: de programma's van de partijen die mij aanspreken qua algemeen gedachtengoed. Bij sommigen heb ik het hele programma gelezen, bij andere de samenvatting.

De punten die ik in Gouda van belang vind, zijn:
- Aanleg van een weg die doorstroming van het verkeer verbetert.
- Aanleg van een spoortunnel die het hele centrum meer toegankelijk moet maken.
- Bouw van een discotheek (enerzijds omdat ik het gewoon leuk vind als die er komt :bloos: maar vooral ook omdat ik denk dat daarmee veel verveling van jongeren weg gaat en dat daarom de overlast vermindert)
- Investering in beter parkeerbeleid, zowel in het centrum als in de wijken.
- Minder betutteling als het gaat om koopzondagen.
- Beter klimaat voor ondernemers.

Verder vind ik een lik-op-stuk beleid hier ook belangrijk, maar dat roepen alle partijen en de vraag is maar wat er van terecht komt :p

Martiño 02-03-2010 23:04

Maar wat stem je dan?

Gatara 02-03-2010 23:26

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 30249208)

Verder vind ik een lik-op-stuk beleid hier ook belangrijk, maar dat roepen alle partijen en de vraag is maar wat er van terecht komt :p

dat lijkt me in Gouda best belangrijk :D :)

Wammus 03-03-2010 00:33

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 30251031)

Ik denk dat het daar vooral belangrijk is dat het leger een fatsoenlijke basis krijgt. Moet jij eens opletten hoe snel het dan gedaan is met die rotjochies. ;):P

Maar goed ik woon in Haarlem en ook hier is veel te doen om de coffeeshops. De gemeente heeft de afgelopen jaren het beleid aanzienlijk strenger gemaakt en is langzaamaan bezig ze te laten verdwijnen. Ik ben zelf een gebruiker en vind het (niet alleen daarom) belangrijk dat die behouden blijven. Verder word het hoog tijd dat de gemeente zijn schuld gaat aflossen zodat er minder rente betaald hoeft te worden. Het geld dat dan over blijft kan weer gebruikt worden voor verdere opknapbeurten voor de wegen en daar waar eventueel mogelijk de nieuwbouw van goedkope starterswoningen. Het kleine beetje groen wat de stad nog heeft mag hier echter niet voor wijken.

Wat betreft de bereikbaarheid vind ik dat Haarlem aangesloten dient te worden op het nachtnet van de NS. Voor mijn part gaat er 1 keer per uur een trein rijden tussen Haarlem en Amsterdam. Dat is altijd al beter van om 2 uur 's nachts een taxi van 50 euro te moeten nemen omdat de laatste trein weer eens niet rijdt. (N)

Ik ben een niet actief lid van D66 en heb me uiteraard in het programma verdiept dus het lijkt me duidelijk dat ik daar morgen op ga stemmen.

Gatara 03-03-2010 10:37

Citaat:

Wammus schreef: (Bericht 30251426)
Ik denk dat het daar vooral belangrijk is dat het leger een fatsoenlijke basis krijgt. Moet jij eens opletten hoe snel het dan gedaan is met die rotjochies. ;):P

Ik wilde Gouda laten zien aan mijn allochtone man, maar sjee... wat een verloedering. Ik kende het helemaal niet meer terug. En dan heb ik het alleen al over het centrum (n).

Wel tof was om te zien hoe een meisje een grote bek durfte op te zetten tegen een groep kaa-uu-tee Marokkanen die haar en haar vriendinnen net voor hoer hadden uitgemaakt (y) Zij wisten niet hoe ze moesten reageren :D

Maar goed. Het illustreert wel het verval. Naast de afval. De shabby slecht onderhouden huizen en het doods leven in het centrum van de stad. (n)

Het was een zondag weliswaar, maar zelfs in Staphorst is er meer vrolijkheid en leven in de brouwerij op zondag dan in Gouda.

Martiño 03-03-2010 13:00

Wammus, waar ik benieuwd naar ben, kijken jij en testout.com nu ook naar andere punten bij de partijen nu jullie ouders zijn?

Soundwave 03-03-2010 13:03

Gouda is allang verloren, dat moet je gewoon laten verzuipen in de ellende die daar heerst ;)

Balance 05-03-2010 13:23

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 30250867)
Maar wat stem je dan?

Ik heb gestemd op GBG, Gemeentebelangen Gouda.

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 30251031)

Ik vind het reuze mee vallen, herken jouw verhaal ook echt niet eigenlijk.
Gouda heeft echt wel een probleem, maar dat is allereerst een imago-probleem. Want elke Gouwenaar heeft moeite met de Marokkanen, maar vraag je om concrete ervaringen dan blijft het vaak stil.

Daarnaast zijn er ook echt wel rotzooitrappers en is er met name 1 wijk waar de rotzooi redelijk groot is, maar dan blijft het toch ook het verhaal van de ene groep die het verpest voor de rest. Díe moeten ze hard aanpakken, daar sta ik volkomen achter. Maar ook alle andere Marokkanen worden hier al jaren uitgekotst. Daar zou ik ook flink pissig van worden. Want in de plaatselijke club word je niet eens toegelaten als je een kleurtje hebt en als je zelf een feest organiseert sta je op de voorkant van de Telegraaf.
Wat mij betreft is dat lik-op-stuk beleid helemaal prima (en lekker makkelijk om op te scoren natuurlijk voor de politiek) maar dan wel specifiek gericht op de rotjongens. En over de uitvoering van dat lik-op-stuk beleid hoor je juist geen enkele partij.

Daantje_0705 05-03-2010 21:25

Citaat:

Mr Soija schreef: (Bericht 30245551)
Ik stem PvdA voor de gemeenteraad en nogmaals PvdA voor de deelraad. :)

Ik ook. Omdat ik geen heil zie in een college met Leefbaar Rotterdam en de andere partijen in Rotterdam er dan verder eigenlijk weinig toe doen. En voor de deelraad omdat het me niet handig lijkt als in de deelraad totaal andere partijen (met totaal andere ideen) vertegenwoordigd zijn als in de gemeenteraad.

En natuurlijk sta ik dan voor het overgrote deel ook wel achter de standpunten van de PvdA.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.