![]() |
[NE] spreektaal en schrijftaal
Hallo mede-forumleden,
Tijdens projecten moeten we informatie zoeken en uitwerken in goed Nederlands. Een groepsgenoot van mij zegt dat ik veel spreektaal gebruik i.p.v. schrijftaal. Maar nu wil ik graag van jullie weten: wat is dan het verschil tussen spreektaal en schrijftaal? Dan een vervolg hierop, hoe kan ik dit in de loop van tijd verbeteren? Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop op jullie hulp. Met vriendelijke groeten, Brands |
Hangt af van jouw schrijfstijl, doe maar een voorbeeld. :)
In principe meestal afkortingen in ieder geval. |
ik heb ook wel van die dingen waarvan sommigen zeggen dat het niet klopt(in schrijftaal, dus spreektaal), maar wat eigenlijk gewoon ouderwets is
zou gebruik ik regelmatig wouden ipv wilden, en andere woorden waarvan de sterke vorm vooral in spreektaal word gebruikt of bedoel je wat anders? |
Citaat:
|
"Wouden" is spreektaal inderdaad.
|
overigens is 'is' ook spreektaal, als je daar 'eens' mee bedoelt.. :P
|
't Is vrij lastig om hier echt antwoorden op te geven, je moet 't een beetje proefondervindelijk ontdekken, dus laat die groepsgenoot de dingen aanstrepen die hij spreektaal vindt bijvoorbeeld, en vraag 'm ook eens naar hoe hij het dan zelf zou verwoorden...
|
En " 't " en " 'm " ook niet gebruiken in een verslag van een project ;)
|
Dingen zoals 'jij kan' ipv 'jij kunt' is ook enigszins spreektaal. Of dingen opschrijven op dezelfde manier als je ze zou zeggen is ook spreektaal. Als je schrijft moet je geneurtenissen en vertelsels niet per se netter maar wel wat meer geordend neerpennen.
|
Citaat:
|
Spreektaal bevat vaak dialectwoorden, dus inderdaad bijvoorbeeld: ik wou (ipv ik wilde), jij kan (ipv jij kunt). Afkortingen vallen hier ook onder, zoals "ff" en dergelijken.
http://taal.vrt.be/taaldatabanken_ma...st-10082.shtml Handige link! Staan ook synoniemen voor spreektaalwoorden die je veel gebruikt, 'vertaald' naar de schrijftaal ;) |
Misschien dat dat in Vlaanderen geldt, maar ik ben het er helemaal niet mee eens. ;)
Die lijst dus. Nou ja, wel deels. ;) |
zitten idd een paar woorden bij die ik zelden/nooit gebruik
bijv. elkeen had ik zelfs nog nooit van gehoord, dus dat zal wel een typisch vlaams woord zijn |
Bedankt voor de tips iedereen!
Maar hoe groot is naar aanleiding van de bovenstaande post van mij om in aanmerking te komen voor een dyslexie test. Dat is om te kijken of ik werkelijk dyslectisch ben? En wat moet ik van z'n test verwachten? |
Wat heeft het onderscheid spreektaal/schrijftaal met dyslexie te maken? :o Heb je moeite met spelling en/of lezen? Ik vind jouw posts hier namelijk prima, geen 'typische' dyslexie foutjes ofzo... Maar goed, jij weet zelf beter hoe je spellings- en leesvaardigheden zijn, natuurlijk, maar iets te veel spreektaal schrijven maakt geen dyslexie.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03. |