![]() |
Groupware / Collaborative software (Nederlands)
Hallo allemaal,
Op school krijgen we regelmatig praktische opdrachten die je in een groep moet maken. Met samenwerking is er geen probleem, het probleem zit hem in overleg. Via e-mail gaat opzich wel, maar je moet het wel allemaal bijhouden. Soms checkte ik een dag mijn mail niet en de volgende dag stonden er iets van 27 e-mails met 'overleg' over een opdracht. Ook het delen van bestanden gaat vervelend. Ik heb op Wikipedia iets gelezen over Groupware en vroeg of er een eenvoudige versie ervan, in het Nederlands bestaat. Het liefst met deze onderdelen: - Een soort forum, waarin iedereen over een onderwerp kan discussiėren. - Bestanden delen: iedereen kan zijn bestanden uploaden. - Een soort 'nieuws'-gedeelte - Verschillende gebruikers aanmaken die als enigen toegang hebben tot een opdracht. Ik hoop dat ik het duidelijk heb neergezet en dat jullie met veel kennis mij een beetje op weg kunnen helpen. Bij voorbaat hartelijk dank! Met vriendelijke groeten, Nikoros |
met hoeveel mensen moet je het project doen? als je het met n man of 6-10 moet doen is het nogal een verschil met bijv 100 man. dat ligt er dus.
|
Hallo jacobdb,
Bij ons is het steeds twee tot tien mensen. Met vriendelijke groeten, Nikoros |
Tijdens grote schoolprojecten (met minaal 4 mensen) maakten wij veel gebruik van gmail (met geneste berichten), groepschat's via msn en een externe ftp server.
Wanneer wij met z'n allen tegelijk aan 1 document wilden werken, deden wij dat via google docs. |
Hallo freyk,
Bedankt voor de tip! Het probleem zit hem erin dat bij ons niet iedereen MSN heeft en niet iedereen GMail. Helaas zijn de mensen met wie ik vaak werk niet te overtuigen er een e-mailadres bij te nemen of ergens dan ook te registreren (al geprobeerd). Ik zoek eigenlijk zoiets: http://www.contactoffice.com/virtual...-groupware.jsp Waar je steeds nieuwe gebruikers kunt toevoegen die dan toegang hebben tot een praktische opdracht, zonder dat ze zich hoeven te registreren. Ze kunnen dan bestanden uploaden, commentaar geven enz. Met vriendelijke groeten, Nikoros |
oke. dat maakt het al wat overzichtelijker. ipv bijv 100 mensen (geloof me, dat is niet te doen-O--O-) google docs is een goede. (wat is het project eigenlijk. als je dat mag vertellen natuurlijk)
|
Nou, zo'n project is bijvoorbeeld het maken van een tijdschrift voor geschiedenis. Je moet in eerste instantie brainstormen: wat gaat erin komen, dan moet je de taken verdelen, vervolgens moet iedereen een stuk schrijven en iedereen laten lezen en het lastigste was een tijd geleden: de opmaak. Iedereen heeft zijn smaak, en het is handiger om al die kritiek op een pagina te hebben dan apart in e-mails.
Bij ons is iedereen helaas erg terughouden in het registreren op het internet. Hotmail blijft hotmail en er komt geen ander adres! Helaas... Het probleem met e-mails is dat je snel het overzicht kwijt bent. Bij de praktische opdracht met geschiedenis heeft ieder van de vier groepsleden zeker 50+ e-mails geschreven, omdat niet iedereen MSN had. |
wat voor opleiding doe je? (bijv middelbare school. ik denk dat je ouder bent) maar even ontopic. je zou bijv ook een irc kanaal op kunnen zetten. (is wel wat technischer)
|
Citaat:
Citaat:
(een google account kan je ook nog eens snel verwijderen). Omdat de meeste al een msn account had (of een msn-account aan hun prive mailaccount hadden gekoppeld), communiceerden wij met msn groupchat. Door het nesten van emails (dat gmail automatisch doet), wordt de verstuuderde mail als een forumpost weergegeven, waardoor 50 mailtjes opeens overzichtelijk word. Je gmail-account is ook meteen google-chat account, waarmee je met behulp van de geintergreerde applet binnen gmail of een client, kan chatten. Citaat:
Mensen konden dan eenvoudig bestanden up- en downloaden, maar de server moest dan beschikbaar zijn. Gelukkig zijn er ook sites op het net te vinden, die plaatsen op hun ftp-servers "gratis" aanbieden. Je kan aan de IT-beheerders van je school vragen of ze zoiets aan kunnen bieden. |
hier nog een aantal demonstratie-fimpjes:
Google docs: Een FTP-server opzetten: Tip: maak gebruik van een ftp-client om de bestanden te benaderen, in plaats van je browser. Of benader je ftp server met windows verkenner/finder/nautilus/dolphin/enz. |
Ik zou voor Office Live gaan! Biedt je een communicatieplatform en een projectstructuur.
|
Hallo allemaal,
Sorry voor deze late reactie, maar ik wil jullie in ieder geval allemaal bedanken voor al deze tips! De volgende keer zal ik gewoon in eerste instantie mijn best doen de mensen te overtuigen GMail te nemen. Dat zou goed moeten werken, zeker nadat ik die filmpjes heb gezien, freyk! @jacobdb: middelbare school gewoon. IRC is mij inderdaad te technisch. @deadlock: Als Microsoft eens zo vriendelijk zou zijn om dit met Firefox op Linux te kunnen gebruiken, dan zou ik het zeker weten uitproberen! Sowieso: bedankt allen! |
Office Live ondersteunt FF2 en hoger... Ah. Niet op Linux zie ik. Wel Safari op OSX though.
|
Ik zou die andere personen overhalen een Gmail aan te maken. Google Docs overwint alles wat er maar is als je samen ergens aan wilt werken, en het is nog gratis ook!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.