![]() |
Buiten het heelal
Dus, het universum is alles, is ontstaan door de oerknal; een enorme verhitting van een singulariteit.
Dat is de aannemelijke theorie, toch? In die oerknal kwamen ruimte en tijd, waardoor je dus nu om je heen lengte, breedte, hoogte en tijd hebt. Maar het helaal wordt groter, te meten door de steeds groter wordende afstand tussen zonnestelsels. Klinkt allemaal aannemelijk, maar wat is er dan buiten dat universum? Eerst was er geen ruimte en geen tijd, dus niet vanuit het niets (want uit het niets komen gebruikt tijd) was er een singulariteit, dat een singulariteit ook ruimte nodig heeft kan een tegenargument zijn, maar aangezien er waarsschijnlijk ook geen enkele andere natuurkundige wetten waren zal je dat niet tegen kunnen spreken. Dat klinkt heel aannemelijk, dus als het universum zich uitbreidt zal het zich niet ergens naartoe hoeven uitbreiden omdat daar die niksheid is zonder natuurkunde, waardoor je geen regels hebt om een maximum te hebben qua uitbreiding. Btw, ik weet van niets zeker, ik ken de (")feiten(") alleen via een gesprek dat ik eerst met iemand had, maar ik zou graag wel wat meer meningen/ideeën willen horen. |
Het frustrerende/interessante aan dit onderwerp is dat we een aantal cruciale zaken niet weten, en misschien ook nooit zullen weten.
Een paar feitjes over de oerknal (bron: David Christian. "Maps of time", 2004.): Zo weten we niet wat er precies gebeurde tijdens de Oerknal. Berekeningen gaan nu terug tot ongeveer 10^-43 seconden (43 nullen achter de komma dus!). Dat lijkt heel dicht bij de daadwerkelijke oerknal, maar in die eerste seconde gebeurde er meer dan in de afgelopen 10 miljard jaar. Op dit moment is het universum kleiner dan de "Planck Lengte" (1,6x10^-35 meter); de kleinste "bruikbare" lengtemaat in de natuurkunde. Dat is heel klein, maar het geheel dijt ook heel snel uit: sneller dan de lichtsnelheid. Aangezien de "rand" van het heelal een paar seconde lang sneller dan het licht heeft kunnen reizen, is het zo ver van ons verwijderd dat het licht ons nooit zal bereiken (en dus kunnen we het nooit waarnemen). Een fractie van een seconde later begint zich langzaam een heelal te vormen dat we ons kunnen voorstellen: er worden deeltjes gevormd, quarks. Van alle aanwezige deeltjes wordt er 1 materie voor elke 1 miljard deeltjes die energie vormen. (De materie waaruit het heelal tegenwoordig nog bestaat is dus 1/1.000.000.000 van de substantie die vrijkwam bij de oerknal.) Het duurt echter nog zo'n 300.000 jaar voordat atomen zich hebben gevormd! ----- Aangezien er op het moment van de oerknal nog niet over energie en materie gesproken kan worden (pas rond de vorming van de quarks wordt dit onderscheid van belang), is het misschien ook nog niet mogelijk om over tijd en ruimte te spreken. "Tijd" veronderstelt een aanwezigheid van energie; "ruimte" van materie; maar aangezien beide nog niet bestaan of zelfs maar "denkbaar" zijn op dat moment, zijn "tijd" en "ruimte" nutteloze begrippen als je gaat zoeken naar de oerknal zelf. Tijd en ruimte zijn dus als het ware gecreëerd door de oerknal zelf. Hierdoor is er buiten de oerknal (en dus buiten het universum dat hij gecreëerd heeft) simpelweg geen sprake van ruimte of tijd. Buiten het heelal (dat dus groter is dan wij kunnen weten) is er zodoende niets dat wij ons voor kunnen stellen. Vergeet namelijk niet dat het menselijk brein ook ingeperkt is door kaders die denken in tijd, ruimte, energie en materie. |
Wat is het universum en tot hoever reikt het universum?
Hoe is het universum ontstaan?:O |
tijd is afstand, beiden deren het universum niet.
|
Citaat:
|
Mooi antwoord, Ganralph!
Daarmee klopt mijn ideetje toch wel zo'n beetje?^^ |
Citaat:
Het universum groeit omdat wij telkens in een grotere doos worden geplaatst. Zo simpel is het :y mensen geloven mij alleen nog niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
want die reus woont ook in een heelal, en wat is daar buiten dan nog? het kan idd dat ons heelal een onderdeel is van een nog groter systeem (hoewel de schoenendoos niet heel aannemelijk is:p ), maar dat zullen we toch nooit weten. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En trouwens die reus zit ook weer in een doos, en die doos zit weer in een doos... en alle dozen bij elkaar staan bij één almachtig wezen in zijn slaapkamer. Heerser van Tijd & Ruimte.... (geen god) iets anders.... |
Citaat:
maar goed, uiteindelijk kom je uit bij de slaapkamer van een of ander opperwezen. "slaapkamer" veronderstelt ruimte, dus wil ik graag weten wat er aan de andere kant van de slaapkamermuren zit... :p |
Citaat:
EDIT: daar klopt dus niks van! Daartussen moet het Begin en het Einde staan, en dat betekent tijd. De Heerser van Tijd & Ruimte gaat verder dan iets als Tijd, dus alsnog geen God! Maar wat als ik nu de Openbaring van Afwezignummer2 ga schrijven en Jezus laat zeggen "Ik ben de Heerser van Tijd & Ruimte"? Hmmhm |
Buiten het heelal is niet niets. Daar is het niet mogelijk voor niets om te 'bestaan'.
|
Citaat:
Het kan ook zo zijn dat er een soort "loop" in alles zit natuurlijk. We zitten in een schoenendoos, die doos zit weer in een doos, en die doos zit weer in een doos, en die doos staat in de kamer van iemand hier op aarde. De schepper van het hele universum (GEEN GOD). Hij houd het geheim... voor zichzelf. Dan krijg je dus een soort kring.. doos, doos, doos, kamer hier op aarde, doos, doos, doos kamer hier op aarde.. Een soort kringloop van het heelal. |
Citaat:
enigszins vergelijkbaar zie ik het ook wel als een mogelijkheid dat het heelal in alle dimensies een "rotonde" is. als je altijd naar links blijft gaan, sta je op een gegeven moment weer rechts. het fysieke, ruimtelijke heelal is zo begrensd door wormgaten (of whatever) die je gewoon naar de andere kant teleporteren. ook voor tijd zou je zo'n cyclus kunnen verzinnen. |
http://www.astro.uva.nl/encyclopedie/
alles, maar dan ook écht alles over sterren en heelal en blablabla allemaal uit mn hoofd moeten leren:| |
Wat daarbuiten is gaat ons brein ver teboven. ik vind het wel altijd leuk dat er allerlei theorieen bedacht blijven worden maar als ik dan weer denk dat die eigenlijk ook gewoon door mensen zijn bedacht hecht ik daar al een stuk minder waarde aan.
over 500 jaar lachen ze er misschien wel weer om hoe ver wij er wel niet naast zaten (en hun dan ook weer op hun beurt). ik vraag me alleen af wat gelovigen hiervan denken want dit hele verhaal is sowiso tegenstrijdig met elk idee van godgeloof. en Naimin heeft te vaak de matrix trilogie gekeken ;) |
Citaat:
Je hebt dus buiten het heelal, daar heb je niets. ÓF je hebt daar natuurlijk iets, waardoor het niets is, je hebt daar alles, maar toch niets. Doordat er niets is, kan het daar niet worden tegengehouden door iets, waardoor je dus iets en niets tegelijk krijgt, maar dat toch weer niet, omdat dat niet mogelijk is. Daardoor is het mogelijk dat voor christenen, joden, moslims of welke andere godsdienst hun god daar hebben. Maar dat hebben ze daar niet, maar toch wel (wat daarboven staat weer), want het is buiten het heelal. Die 'God' is de prima causa zoals in de huidige religie. In beide versies hebben ze alles gemaakt, hoewel het niet echt 'gemaakt' is. Eigenlijk zijn het perfecte gelijkingen, God is groter dan alles, Hij heeft zelfs geen grootte, Hij is ouder dan iedereen, hij is nooit geboren, want voor Hem bestaat tijd niet. Het enige wat het tegenspreekt is de uitspraak van Jezus: dat God het begin en het eind is. Want God (en dus buiten het heelal) gaat verder dan het begin en het eind, omdat voor Hem geen tijd bestaat. Hopelijk is dit een beetje duidelijk?:p BTW: de hemel bestaat daar ook niet als wolken, of wel, maar niet als wolken, ook niet als in bestaan, ook niet als in niet bestaan (verhaal boven:p). Voor de hemel ga je er niet heen als je dood bent, aangezien daar geen tijd bestaat, noch ruimte om je erheen te verplaatsen. Dus dat is ook opgelost;) |
god heeft de oerknal bedacht en buiten het universum is de hemel?!
zaak opgelost |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Doordat er in de hemel geen dingen zijn als randen, kan het oneindig groot zijn^^ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En wat denk jij dan, Luciano? Lengtematen zijn er ook zodat je dingen kunt berekenen, maar als je bijvoorbeeld je scherm wilt opmeten kan je daarvoor 1 hoofd hoog zeggen, dan heeft het hoofd noch het scherm te maken met de omtrek van de aarde, toch? Terwijl in dit geval het hoofd de lengtemaat is. Als in lengte als een dimensie bekeken, dan heeft het toch ook niets te maken met de omtrekt van de aarde? |
Citaat:
een minuut is 1/60 graad en een graad 1/360 van de grootcirkel. (360/24 -> 15 graden per uur= tijdzones) hiermee is een uur dus 60 * 15 * 1852m = 1 666 800m lang oftewel 1 666.8 km (op een grootcirkel op de aarde bv de equator) Citaat:
Engelse maten zijn gebaseerd op lichaamsmaten van een staatshoofd. (dierlijke en andere natuurlijke maten durf ik overigens ook nog best in relatie met universele maten te noemen, maar das meer geloof dan.) Maar wat ik er eigenlijk mee bedoel is dat tijd vooral (afstand niet zo zeer) relatief is, tijd bestaat alleen omdat organismen fungeren binnen bepaalde natuurlijke cycli. daarmee is tijd eigenlijk niet lineair maar circulair, en bestaat het dus eigenlijk niet als op zichzelf staand object, dus is tijd in dat geval een afgeleide van afstand zoals de omloop van de maan, de omloop van de aarde om de zon etc. Bij zeenavigatie hou je je er expliciet mee bezig om afstanden af te leiden uit het verschil in hoeken (=verschil in tijd) met een hemellichaam, de afstand die je over de grond hebt afgelegd heeft een directe relatie met Δt |
Ten eerste: hoe doe je dat driehoek teken?:p
Daarbij: als je die berekeningen omkeert, dan zou je dus kunnen zeggen dat behalve dat tijd afstand is, ook afstand tijd is. Maar dat bedoelde je wss meteen al met tijd is afstand, beiden deren het universum niet. Jullie openen m'n ogen hier! Hoe komt het dat jullie zoveel weten, allemaal academisch? Zit ik daar met m'n havo:( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe kon Einstein de snelheid van licht vastzetten voor zijn berekeningen als ze niet eens de echte afstand van een meter wisten?
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
en dat maakt ze nog steeds relatief aan elkaar (en snelheid als verdere afgeleide van afstand en tijd ook) verander je de hoeveelheid tijd in de berekening wordt de relatieve afstand anders en andersom. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je nu eens constructief zou facepalmen kon het nog wat worden met je. |
Citaat:
|
Het is onlogisch dat er niets iets is buiten het heelal. Alles heeft een oorsprong en volgens mij is het Universum, gewoon een onderdeel van een vicuele cirkel. waar die cirkel is begonnen, kan je niet verklaren. Dan zou je moeten weten wie er eerder kwam, het kip of het ei.
Ik ben wel eens benieuwd waar het begin punt is van alles. Niet het beginpunt van het universum, maar wat daarvoor was |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik bedoel, wij zijn ook door een gevolg ontstaan en kunnen nu dit forum bespeuren naar antwoorden? Nee. we kennen het niet natuurlijk, anders zouden we nu niet discusseren Citaat:
|
Citaat:
Jij zoekt het antwoord in dingen die je kan behappen. Alles moet een begin en een einde hebben omdat dat bij alles wat jij kent altijd zo geweest is. Als je verder kijkt dan je neus lang is dan kom je bij een verklaring dat het misschien wel zomaar kan zijn ontstaan. Ook al snap je dat net zo min als het begrip oneindigheid (want dat suggereert namelijk hetzelfde). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:56. |