![]() |
Aantal onduidelijkheden {redox}
Hallo allemaal!
M'n HAVO-examen nadert maar mij zijn een aantal dingen niet duidelijk, ik denk namelijk zo bij redox: - Als het elektrolyse is bevindt zich de sterkste RED bij de positieve elektrode en de sterkste OX bij de negatieve elektrode. Kijken of de reactie wel verloopt is niet nodig want de elektronen worden door het mengsel gepompt. En als er bijvoorbeeld een NaCl-oplossing elektrolyseerd wordt, dan is H2O toch RED? En bij welke onedele metalen nog meer dan? - Als het een elektrochemische cel is is het omgekeerd. Daar staat de OX bij + en de RED bij -. Maar hier moet je toch wel kijken of de reactie kan verlopen? |
stel je vraag nog eens een keer, maar dan duidelijk.
|
Citaat:
-Redoxreacties zijn niet mijn sterkste dingen. -Zelfde als wat Outlaw zegt |
Elektrolyse
Bij elektrolyse is de kathode negatief en anode positief. De kationen gaan dus naar de kathode en de anionen emigreren naar de anode. Bij de kathode vind dus de reductie plaats en bij de anode de oxidatie. Je moet kijken naar de sterkte van de oxidator en reductor Dus kijk naar de elektropotentialen van de stoffen. Water laat zich bijvoorbeeld makkelijker reduceren dan natrium. Elektrochemische cel Bij de anode vindt er oxidatie plaats waardoor er positieve ionen rondom de anode(negatieve pool) gaan zitten. Waardoor er anionen uit de zoutbrug naar de anode getrokken worden en gaat er dus een elektronenstroom naar de kathode lopen et voila. De reductie vind plaats bij de kathode(positieve pool). Ik weet niet precies wat je bedoelt met kijken of reactie verloopt?Dat is geen HAVO stof dacht ik:p |
Citaat:
|
Er was geen vraag grapjurken er staat ''Ik denk namelijk zo''. Ik wilde van jullie commentaar horen of mijn denkwijze juist was.
Citaat:
|
Het potentiaal van de sterkste oxidator moet hoger hoger zijn dan die van de sterkste reductor ja maar verschil moet wel groter zijn dan 0,3 dan verloopt de reactie spontaan.
|
Binas?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24. |