Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Geloof een privezaak? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1797086)

Soldaat14 28-03-2010 18:22

Geloof een privezaak?

Wat vinden jullie?

Moeten gelovigen hun geloof voor zichzelf houden? Of juist niet?

Greetz,
Soldaat14

Reverend 28-03-2010 22:55

Vanzelfsprekend wel.

AzN 29-03-2010 01:45

Ze moeten niets. Naar mijn mening hoeven ze 't niet bekend te maken, maar ze hoeven er ook niet over te zwijgen.

kikaa. 29-03-2010 07:28

Citaat:

AzN schreef: (Bericht 30336054)
Ze moeten niets. Naar mijn mening hoeven ze 't niet bekend te maken, maar ze hoeven er ook niet over te zwijgen.

stout! 29-03-2010 07:41

Ze hoeven het niet te verbergen, zolang ze hun geloof maar niet aan anderen opdringen of er speciale rechten/privileges aan willen ontlenen.

kopmuntkip 29-03-2010 10:08

je moet het zien als een natuurlrechtelijke verbintenis, er is aanbod/aanvaarding maar er is geen afdwingbaarheid

Afwezignummer2 29-03-2010 13:31

Citaat:

AzN schreef: (Bericht 30336054)

En wat Kip zei, je kunt natuurlijk niet ergens in geloven als je het niet gelooft, hè;)

DBZ 30-03-2010 18:12

Beter houden ze het niet prive, want anders kunnen mensen niet hun( goede) mening geven en hun overtuigen dat ze niet gelijk hebben:D

Egoconstructie 30-03-2010 20:49

Citaat:

DBZ schreef: (Bericht 30343621)
Beter houden ze het niet prive, want anders kunnen mensen niet hun( goede) mening geven en hun overtuigen dat ze niet gelijk hebben:D

Alsof er een mens is die wel gelijk heeft.

Sarah 31-03-2010 09:24

Citaat:

stout! schreef: (Bericht 30336150)
Ze hoeven het niet te verbergen, zolang ze hun geloof maar niet aan anderen opdringen of er speciale rechten/privileges aan willen ontlenen.

juist

Volk 01-04-2010 13:20

Net zo privé als de kleur van je muren in je huis. Je mag er best over beginnen, je mag het iemand zelfs aanraden. Maar als de ander aangeeft een andere kleur leuker te vinden moet je daar respect voor hebben en niet je eigen muurkleur gaan opdringen aan iemand die misschien wel een heel ander huis en een heel andere inrichting heeft.

Afwezignummer2 01-04-2010 14:40

Citaat:

Volk schreef: (Bericht 30351632)
Net zo privé als de kleur van je muren in je huis. Je mag er best over beginnen, je mag het iemand zelfs aanraden. Maar als de ander aangeeft een andere kleur leuker te vinden moet je daar respect voor hebben en niet je eigen muurkleur gaan opdringen aan iemand die misschien wel een heel ander huis en een heel andere inrichting heeft.

Nee! Als je goed genoeg bent in overtuigen moet je dat gebruiken ook, daarvoor is het bedoeld!:p

Azèche_oud 13-04-2010 17:59

Citaat:

stout! schreef: (Bericht 30336150)

Ja maar... stel je voor, jij weet heel, heel, heel zeker dat alle ongelovigen naar de hel gaan. Jouw beste vriend is ongelovig, en jij weet dus dat hij na zijn dood de vreselijkste dingen zal doorstaan. Dan vind ik het logisch dat je probeert om die vriend te bekeren, al vind ik het vervelend als mensen mij proberen te bekeren. Maar voor die gelovige zou niet-bekeren net zoiets zijn als zien dat iemand met nieuwe schoenen op een verse drol afloopt en daar dan niets van zeggen, of op grotere schaal of iemand met te veel alcohol op in een auto laten stappen. Dat kan ik me best voorstellen.

kopmuntkip 13-04-2010 19:03

Citaat:

Etmakas schreef: (Bericht 30395502)
Ja maar... stel je voor, jij weet heel, heel, heel zeker dat alle ongelovigen naar de hel gaan. Jouw beste vriend is ongelovig, en jij weet dus dat hij na zijn dood de vreselijkste dingen zal doorstaan. Dan vind ik het logisch dat je probeert om die vriend te bekeren, al vind ik het vervelend als mensen mij proberen te bekeren. Maar voor die gelovige zou niet-bekeren net zoiets zijn als zien dat iemand met nieuwe schoenen op een verse drol afloopt en daar dan niets van zeggen, of op grotere schaal of iemand met te veel alcohol op in een auto laten stappen. Dat kan ik me best voorstellen.

Yep. Dit beperkt inderdaad de inzicht van de gelovige, want die heeft het gewoon niet door. Wat wij irirtant vinden, vindt hij van levensbelang. Dat klopt precies wat je zegt.
Dat is net als ontkenning en bekenning, iemand die iets ontkent dat er het er niet is, betekent niet dat het er niet is.

haha je hebt gelijk dus

De Veroorzaker 14-04-2010 16:44

Ah joh mensen vertellen me zoveel dingen die ik niet wil horen dan kunnen ze ook wel vertellen welke van de verzonnen vriendjes hun lievelings is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:24.