![]() |
Zang en viool
Hallo Muziekers,
Sinds kort speel ik viool omdat de meeste van mijn klasgenoten het ook spelen en ik moet er natuurlijk bij horen. Maar nu heb ik toch mijn twijfels. Ik studeer namelijk klassieke zang en ik vroeg me af of het niet slecht is voor zangers om viool te spelen. Mijn klasgenotes spelen het ook, maar dat hoeft niks te zeggen natuurlijk - Maria Callas rookte zelfs. Maar die viool duwt ontzettend tegen je hals en keel tijdens het spelen, bovendien verdraai je je nek en kun je je schouders verkrampen, is dat niet ontzettend slecht voor een zanger? En dan vooral de druk op je nek, ik ben bang dat ik dan mijn stembanden vervorm ofzo. Of valt dat allemaal wel mee en springt dat weer terug? |
Ik speel ook viool en heb nergens last van, ook al speel ik drie uur per dag. Als je heel erg tegen je hals en keel duwt, doe je iets niet helemaal goed. En als je zang studeert, heb je denk ik geen tijd om veel viool te spelen en kan het niet zo veel kwaad lijkt me.
|
ik duw er niet heel erg tegen, maar er komt natuurlijk wel druk op, anders krijg je ook geen speelplekken. Maar zing jij ook? En merk je iets?
|
Dat je een speelplek in je hals krijgt, hoeft toch nog niet te zeggen dat je druk op je stembanden krijgt? Ik zing ook, maar alleen op school. En nee, daar merk ik niets.
|
Ken je Marije Roos? Die doet allebei. Misschien kun je het aan haar vragen.
|
wtf, zit je op mijn school? :D
Engerd! Ja zij is een vriendin, ik ken haar al tien jaar :bloos: Ik moet het haar maar vragen :Y |
Ga anders barokviool spelen.
|
Dan moet ik een barokviool aanschaffen en ik heb al een gewone viool. Maar ik denk dat het wel goed gaat :)
|
Succes.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57. |