Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   pleisters tegen zwangerschap.... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1797513)

Superanoniem 31-03-2010 14:48

pleisters tegen zwangerschap....

hey!
Ik zag op school een volder over een pleister ipv de pil. Je moet hem dan op je arm plakken en 3 weken laten zitten. Dan doet ie het zelfde als de pil. Maar ik heb zo iets van: Als je wilt dat dat werkt moet je het ergens anders plakken. Dus nu vroeg ik mij af of er iemand is die er ervaring mee heeft en me even wil uitleggen hoe dat nou precies werkt... Want ik moet van me moeder ook zo iets...
tnx!
xxx

Sarah 31-03-2010 15:50

Die pleister bevat dezelfde hormonen als de pil, en je huid neemt die hormonen op en geeft ze af aan je bloed. Vanaf daar werkt het hetzelfde als de pil. Simpel gezegd: de hormonen komen bij je eierstokken waar ze voorkomen dat er een eitje rijpt en vrijkomt, en bij je baarmoeder waar ze voorkomen dat je baarmoederslijmvlies opbouwt waar een bevrucht eitje in zou kunnen nestelen.

Andijvie 31-03-2010 16:21

Citaat:

Superanoniem schreef: (Bericht 30347786)
hey!
Ik zag op school een volder over een pleister ipv de pil. Je moet hem dan op je arm plakken en 3 weken laten zitten. Dan doet ie het zelfde als de pil. Maar ik heb zo iets van: Als je wilt dat dat werkt moet je het ergens anders plakken. Dus nu vroeg ik mij af of er iemand is die er ervaring mee heeft en me even wil uitleggen hoe dat nou precies werkt... Want ik moet van me moeder ook zo iets...
tnx!
xxx

Die pleisterpil heet Evra, dit is de website: http://www.janssen-cilag.nl/product/...?itemname=evra

Ik heb 'm zelf een jaar gebruikt en ik vind het heel erg handig. Je hoeft hem niet per se op je arm te plakken, je mag 'm ook achter op je schouder plakken, of op je onderbuik, of boven op je bil. Je kan hem dus niet bijvoorbeeld onder op je voet plakken en ook op je borsten mag niet. Zelf plakte ik 'm eigenlijk altijd om m'n bil, want dan zit hij onder je broek en zie je hem dus nooit, ook niet als je bv. een bikini draagt.

Je plakt iedere week een nieuwe pleister op, dat drie weken lang, 1 pleister blijft dus 1 week zitten. Vervolgens hou je een stopweek, net zoals met de gewone pil. Je kan ook doorplakken, als je dat wil (net zoals je met de gewone pil kan doorslikken).

In het begin was ik bang dat die pleister heel makkelijk zou loslaten, maar dat is echt helemaal niet zo, hij blijft perfect zitten, ook met bv. douchen en zwemmen. Ik heb 2 keer een pleister moeten vervangen omdat hij los was gaan zitten, maar ik heb er dus zo'n 40 gebruikt, dan is 2 niet veel :P

Voordeel is ook dat de pleister ook veilig is als je bv. hebt overgegeven of diarree hebt, de pil is dan niet meer veilig. Verder krijg je dus 3 weken lang continu hormonen ipv 3 weken lang iedere dag een piekje, 't schijnt dat je dat ook kan merken op je humeur etc (daarom ben ik overgestapt op die pleister, ik had het idee dat de pil veel invloed op mijn stemming had, pleister was lichter dan mijn pil en dus ook continu).

Mja, ik kan het dus zeker aanraden :) Het is wel even gek om op zo'n pleister te vertrouwen, maar als je hem gewoon goed gebruikt en op tijd vervangt, is er niets aan de hand :) Als je graag aan de pleister wil kun je een afspraak maken bij je huisarts, die zal je ook nog het een en ander uit kunnen leggen :)

Andijvie 31-03-2010 16:57

(Ik lees net op internet dat sommige vrouwen minder positief zijn, maar een van die vrouwen die zo negatief is, plakte de pleister altijd op haar enkel en dat moet je dus niet doen, staat duidelijk in de bijsluiter. Verder kan 't altijd zo zijn dat het voor jou niet optimaal werkt, dat je bv. nog veel last van je menstruatie hebt. Maar als de pleister je makkelijk lijkt; gewoon proberen. Als je na een paar maanden niet tevreden bent, kan je altijd overstappen op iets anders.)

Superanoniem 01-04-2010 12:06

Dan juh! Klink best goed eigenlijk. Maar het is inderdaad best raar om op een pleister te vertrouwen :s. Maar de pil kun je als je ziek bent ook niet 100% vertrouwen. Dus het zal wel meevallen:D

Volk 01-04-2010 12:58

Je kunt sowieso geen enkele anticonceptie 100% vertrouwen, of je nou ziek bent of niet.

MiBe 01-04-2010 13:53

Weer wat geleerd, wist überhaupt niet van het bestaan van een pleisterpil.

Superanoniem 01-04-2010 16:17

Citaat:

MiBe schreef: (Bericht 30351872)
Weer wat geleerd, wist überhaupt niet van het bestaan van een pleisterpil.

Er bestaat ook geen pleister pil.... Het is een anticonceptie pleister:rolleyes:

Freyja 01-04-2010 16:44

Dokter zei wel dat er nog meer hormonen in zitten dan in de pil.

MiBe 01-04-2010 16:55

Citaat:

Superanoniem schreef: (Bericht 30352632)
Er bestaat ook geen pleister pil.... Het is een anticonceptie pleister:rolleyes:

Met min of meer dezelfde werking als de pil, vandaar mijn benaming.

Volk 01-04-2010 17:11

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 30352719)

Is dat omdat het door de huid moet?

Martiño 01-04-2010 18:02

Citaat:

Superanoniem schreef: (Bericht 30352632)

We noemen de prikpil ook de prikpil, en niet de anticonceptieprik.

Andijvie 01-04-2010 19:35

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 30352719)

Bij mij zei hij juist dat het heel vergelijkbaar is...

Daantje_0705 01-04-2010 20:18

Denk dat de hoeveelheid effectieve hormonen vergelijkbaar is maar dat de hoeveelheid hormonen die er daadwerkelijk in zit (in de pleister of in de pil) behoorlijk kan verschillen door de verschillende manier van opname.

Andijvie 01-04-2010 21:27

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 30353435)
Denk dat de hoeveelheid effectieve hormonen vergelijkbaar is maar dat de hoeveelheid hormonen die er daadwerkelijk in zit (in de pleister of in de pil) behoorlijk kan verschillen door de verschillende manier van opname.

Idd, mijn huisarts zei dat 't qua wat je uiteindelijk binnen krijgt vergelijkbaar is met de orale pil, maar dat die dosis dus over 24 uur wordt gespreid en dat je dus geen hormonale piek hebt, en daardoor lijkt het weer lichter dan de orale pil.

:DELICIOUS 01-04-2010 21:45

Even een vraagje, ik heb mijn pil puur voor m'n buikpijnen tijdens m'n menstuatie enzo. Als je dan zo'n pleister hebt, werkt die evengoed tegen buikpijn dan de orale pil? Want dat vraag ik me dan wel af.

Superanoniem 02-04-2010 20:18

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 30353029)
We noemen de prikpil ook de prikpil, en niet de anticonceptieprik.

Weet ik... :D

Superanoniem 02-04-2010 20:19

Citaat:

:DELICIOUS schreef: (Bericht 30353746)
Even een vraagje, ik heb mijn pil puur voor m'n buikpijnen tijdens m'n menstuatie enzo. Als je dan zo'n pleister hebt, werkt die evengoed tegen buikpijn dan de orale pil? Want dat vraag ik me dan wel af.

Das een goeie vraag... Want dat is ook mijn reden (denk alleen dat me moeder een andere reden in gedachten heeft:s...)

Pluis 03-04-2010 12:17

Citaat:

:DELICIOUS schreef: (Bericht 30353746)

het zijn iets andere hormonen, maar ze hebben dezelfde werking, dus ja dat zou even goed moeten werken.

Andijvie 03-04-2010 14:12

Bij mij helpt het idd even goed, ik merkte geen verschil tussen normale pil en de pleister qua buikpijn en menstruatie, terwijl ik er zonder pil/pleister echt veel last van kan hebben.

Yana 03-04-2010 15:29

Zijn jullie er van aangekomen? :bloos: En is het duur, wordt het vergoed etc.?

Superanoniem 04-04-2010 20:28

Citaat:

Yana schreef: (Bericht 30358862)
Zijn jullie er van aangekomen? :bloos: En is het duur, wordt het vergoed etc.?

Volgens mij word ut vergoed... Maar dat weet ik niet.. Het is wel zo dat als je het wilt zonder dat je ouders het weten, dat je dan even moet na vragen of het op een lijst komt. Want je ouders krijgen wel een lijst met alle dingen en de kosten die de verzekering betaald. Dan kunnen ze het dus heel makkelijk zien.. Maar volgens mij word het vergoed..

Freyja 06-04-2010 23:15

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 30353281)
Bij mij zei hij juist dat het heel vergelijkbaar is...

Mja mijn dokter zei dat ze vroeger dachten dat het minder was, maar dat uit de laatste onderzoeken was gebleken dat het juist meer was. Heb zelf geen bronnen gezien dus tja. Het moet wel net zo'n omweg maken als via je darmen, dus wat dat betreft is het niet logisch als het minder zou zijn dan oraal.

Pluis 06-04-2010 23:29

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 30371581)
Mja mijn dokter zei dat ze vroeger dachten dat het minder was, maar dat uit de laatste onderzoeken was gebleken dat het juist meer was. Heb zelf geen bronnen gezien dus tja. Het moet wel net zo'n omweg maken als via je darmen, dus wat dat betreft is het niet logisch als het minder zou zijn dan oraal.

wat opname via de darmen vooral zo'n "omweg" maakt, is dat het dan eerst langs je lever komt, voor het op de plek komt waar het zijn werk moet doen. Dat noemen ze het first pass effect en zorgt ervoor dat een deel van de opgenomen hormonen direct wordt afgebroken voor het iets kan doen. Via de huid heb je dat probleem niet, omdat het dan eerst naar je eierstokken gaat en dan pas een keer langs de lever komt.

MiBe 06-04-2010 23:36

Geneeskundestudentje? :P

Pluis 06-04-2010 23:45

jep!

Superanoniem 07-04-2010 08:22

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 30371645)
jep!

cool:D

Yana 07-04-2010 08:24

Citaat:

Superanoniem schreef: (Bericht 30362632)
Volgens mij word ut vergoed... Maar dat weet ik niet.. Het is wel zo dat als je het wilt zonder dat je ouders het weten, dat je dan even moet na vragen of het op een lijst komt. Want je ouders krijgen wel een lijst met alle dingen en de kosten die de verzekering betaald. Dan kunnen ze het dus heel makkelijk zien.. Maar volgens mij word het vergoed..

Ik woon al jaren op mezelf, dus dat zal het probleem niet zijn. Maar ik zal eens even googlen.

Superanoniem 08-04-2010 20:06

Citaat:

Yana schreef: (Bericht 30371876)
Ik woon al jaren op mezelf, dus dat zal het probleem niet zijn. Maar ik zal eens even googlen.

O, srry :D

Freyja 09-04-2010 13:39

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 30371621)
wat opname via de darmen vooral zo'n "omweg" maakt, is dat het dan eerst langs je lever komt, voor het op de plek komt waar het zijn werk moet doen. Dat noemen ze het first pass effect en zorgt ervoor dat een deel van de opgenomen hormonen direct wordt afgebroken voor het iets kan doen. Via de huid heb je dat probleem niet, omdat het dan eerst naar je eierstokken gaat en dan pas een keer langs de lever komt.

Oh ja, dat wist ik natuurlijk eigenlijk wel. Maar waarom zou het dan toch evenveel zijn? Of zou de dokter gewoon bedoelen dat je uiteindelijk gewoon ongeveer evenveel hormonen in je bloed hebt?

Pluis 09-04-2010 15:18

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 30380836)
Oh ja, dat wist ik natuurlijk eigenlijk wel. Maar waarom zou het dan toch evenveel zijn? Of zou de dokter gewoon bedoelen dat je uiteindelijk gewoon ongeveer evenveel hormonen in je bloed hebt?

Dat laatste ja

Superanoniem 09-04-2010 15:53

ga denk ik toch maar aan de pilpil...

Pluis 09-04-2010 19:22

Citaat:

Superanoniem schreef: (Bericht 30381215)
ga denk ik toch maar aan de pilpil...

De gewone pil is een prima idee om mee te beginnen. Als dat je niet bevalt kan je altijd alsnog overstappen op een ander soort anticonceptie (y)

Superanoniem 09-04-2010 19:26

Citaat:

Pluis schreef: (Bericht 30382041)
De gewone pil is een prima idee om mee te beginnen. Als dat je niet bevalt kan je altijd alsnog overstappen op een ander soort anticonceptie (y)

ja, das waar...

sicilion 11-04-2010 13:45

Ik zat net even naar vergoedingen te kijken voor anticonceptie en zag dat de Evra niet volledig vergoed wordt ondanks dat 'anticonceptiemiddelen' wel in het basispakket vallen. Ongeveer 66% moet je zelf betalen. Dit geldt geloof ik niet voor minderjarigen.

Just some extra information..

Superanoniem 11-04-2010 14:27

Citaat:

sicilion schreef: (Bericht 30387166)
Ik zat net even naar vergoedingen te kijken voor anticonceptie en zag dat de Evra niet volledig vergoed wordt ondanks dat 'anticonceptiemiddelen' wel in het basispakket vallen. Ongeveer 66% moet je zelf betalen. Dit geldt geloof ik niet voor minderjarigen.

Just some extra information..

dus die pleister word niet vergoed?

Pluis 11-04-2010 14:59

Ik geloof dat je bij de meeste anticonceptiemiddelen zelf een deel moet bijbetalen. Bij m'n nuvaring moet ook altijd een euro of 20 bij.

Andijvie 11-04-2010 20:47

Idd, die pleister is volgens mij wel wat duurder, maar je betaalt bij de meeste pillen wel een eigen bijdrage.

Superanoniem 12-04-2010 15:41

lkkr dan :S

Poeperd 12-04-2010 16:15

Dat is niet zo duur hoor, voor 3 strips betaal ik ongeveer 17,50. Wel slik ik heel vaak door waardoor ik dat dus iets sneller opmaak dan wanneer ik 7 dagen er tussen zou nemen :P

Volk 12-04-2010 20:54

De pil hoeft inderdaad niet zo duur te zijn. Toen ik nog aan de pil was kostte het me 3-6 euro per maand. (ik bedenk me nu dat dat ook neerkomt op zo'n 15-18 euro voor 3 strips)

Superanoniem 23-04-2010 21:51

voor hoe lang krijg je eigenlijk strips mee (als je niet door slikt..)

Daantje_0705 23-04-2010 21:54

Eerste keer voor drie maanden, daarna voor zes maanden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.