Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Aswolk, hysterie of werkelijk gevaar? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1799643)

hookee 19-04-2010 17:37

Aswolk, hysterie of werkelijk gevaar?

Citaat:

Telegraaf ma 19 apr 2010, 14:42

Icelandair vliegt vrolijk door.
AMSTERDAM, maandag - Terwijl KLM en andere Europese maatschappijen zuchten onder het vliegverbod vliegt de IJslandse maatschappij Icelandair alsof er niets aan de hand is vrolijk de wereld over.

De maatschappij meldde gisteren vol trots dat het luchtruim boven het eiland open is en er rond het vliegveld van Reykjavik geen wolkje aan de lucht is.

Zo zijn vandaag zonder problemen diverse vluchten uitgevoerd naar Noord-Amerika en Scandinavië. ,Het leven hier gaat zijn gewone gang”, zo laat de maatschappij weten.
Aansprakelijkheid, that is the question.
Ja, er zijn gevaarlijke situaties geweest in de Filippijnen en Alaska, maar daar vlogen vliegtuigen direct de aswolk in, vlakbij de vulkaan.
Ik heb echter nooit een dergelijke hysterische maatregel gezien als er weer eens een zandberg vanuit Noord Afrika over Nederland uitgestort wordt.
Wie durft er weer te zeggen: "alles is veilig" of: "met de volgende restricties is het veilig"? Het lijkt erop dat er niemand meer een beslissing durft te nemen zonder 100% zekerheid.

Joostje 19-04-2010 18:06

Tja, mensen moeten natuurlijk wel even informatie inwinnen of vliegen veilig is, en dat duurt efkes. Niemand wil natuurlijk het op zijn geweten hebben als straks er eentje naar beneden valt.

Havock 19-04-2010 23:34

Citaat:

Joostje schreef: (Bericht 30414745)
Tja, mensen moeten natuurlijk wel even informatie inwinnen of vliegen veilig is, en dat duurt efkes. Niemand wil er straks natuurlijk verantwoordelijk zijn als straks er eentje naar beneden valt.

Fixed it for you :)

Joostje 20-04-2010 06:54

Citaat:

Havock schreef: (Bericht 30416156)
Fixed it for you :)

hookee 20-04-2010 12:37

Citaat:

Havock schreef: (Bericht 30416156)
Niemand wil er straks natuurlijk verantwoordelijk zijn als straks er eentje naar beneden valt.

Het is dat nooit te bewijzen zal zijn OF het gevaarlijk is geweest, maar ik denk dat als dezelfde mensen verantwoordelijk zouden zijn voor de economische schade, ze waarschijnlijk andere beslissingen hadden genomen.

kopmuntkip 20-04-2010 14:22

het is meer hysterie dan gevaar, maar ik weet de verhouding niet tussen het aantal asdeeltjes en een veiligheidsnorm voor een vliegtuig.

Steelpan 20-04-2010 18:13

ach, als er een naar beneden was gevallen. was het weer te onverantwoordelijk geweest volgens jullie. veiligheid voorop

Micromensje 21-04-2010 15:20

Als ik dan de vergelijking met de Mount St Helens hoor valt dit behoorlijk mee en kan er gewoon gevlogen worden. Maar zoveel weet ik er niet van.

Love & Peace 21-04-2010 18:54

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 30417523)
het is meer hysterie dan gevaar, maar ik weet de verhouding niet tussen het aantal asdeeltjes en een veiligheidsnorm voor een vliegtuig.

Hoe kun je dan ooit beweren dat het meer hysterie dan gevaar is? :facepalm:

De Veroorzaker 21-04-2010 20:39

Ach hysterie, waar rook is is vuur ;)

Sigmund 21-04-2010 21:35

Citaat:

hookee schreef: (Bericht 30417079)
Het is dat nooit te bewijzen zal zijn OF het gevaarlijk is geweest, maar ik denk dat als dezelfde mensen verantwoordelijk zouden zijn voor de economische schade, ze waarschijnlijk andere beslissingen hadden genomen.

Jawel, het is bekend dat asdeeltjes voor schade kunnen zorgen.

Typisch nederlands slap gelul dit. Een situatie, zodat je vier dagen de voorpagina kan vullen, en dan een paar dagen de pagina's twee en drie vullen met mediageile "deskundigen" die het beter denken te weten.

En dan nog, dan was het Nederlandse luchtruim open gebleven. En dan?

Lucky Luciano 22-04-2010 08:11

Citaat:

Sigmund schreef: (Bericht 30422346)
Jawel, het is bekend dat asdeeltjes voor schade kunnen zorgen.

Typisch nederlands slap gelul dit. Een situatie, zodat je vier dagen de voorpagina kan vullen, en dan een paar dagen de pagina's twee en drie vullen met mediageile "deskundigen" die het beter denken te weten.

En dan nog, dan was het Nederlandse luchtruim open gebleven. En dan?

Was er 1,3 miljard verdiend:p

Volk 22-04-2010 10:05

Het is volgens mij hetzelfde als met elektronische apparatuur die je niet in vliegtuigen mag gebruiken. Het is nooit bewezen dat er iets mis kan gaan maar voor de zekerheid mag niemand bellen in een vliegtuig. Ik heb liever dat ze wat voorzichtiger doen dan dat er straks een kist uit de lucht valt. En ik vond het ook helemaal niet erg dat de luchthavens dicht waren. Mag van mij elk jaar wel een keer gebeuren.

hookee 22-04-2010 17:50

Citaat:

Volk schreef: (Bericht 30423446)
Mag van mij elk jaar wel een keer gebeuren.

Behalve als jij net je vakantie hebt gepland natuurlijk.

Sigmund 22-04-2010 20:11

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 30423237)
Was er 1,3 miljard verdiend:p

Nee? De vliegtuigen konden nergens heen namelijk.

Sigmund 22-04-2010 20:11

Citaat:

En ik vond het ook helemaal niet erg dat de luchthavens dicht waren. Mag van mij elk jaar wel een keer gebeuren.

Nee, natuurlijk. Jij hoeft even niet te vliegen. :')

De Veroorzaker 23-04-2010 13:27

Citaat:

Mag van mij elk jaar wel een keer gebeuren.

Ach van mij mag er elk jaar een natuurramp een paar miljoen levens eisen, maar dat soort dingen zeg je niet :p

Lucky Luciano 25-04-2010 10:10

Citaat:

Sigmund schreef: (Bericht 30425532)
Nee? De vliegtuigen konden nergens heen namelijk.

Tuurlijk wel, alleen Noord-Europa niet. Maar bedenk ook even de extra inkomsten doordat iedereen op Nederland was gaan vliegen om vanuit daar verder te gaan.

Sigmund 27-04-2010 15:02

Nee, Nederland had net als Frankrijk, Duitsland en Engeland het luchtruim dicht. En als het luchtruim dicht is, vliegt er helemaal niks.

De Veroorzaker 27-04-2010 16:35

Behalve Bernie Ecclestone en Micheal Schumacher!

Lucky Luciano 28-04-2010 07:48

Citaat:

Sigmund schreef: (Bericht 30441263)
Nee, Nederland had net als Frankrijk, Duitsland en Engeland het luchtruim dicht. En als het luchtruim dicht is, vliegt er helemaal niks.

Dude, ik beantwoord je vraag wat het voordeel zou zijn als nederland het luchtruim open gehouden had

ganralph 28-04-2010 09:18

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 30443430)
Dude, ik beantwoord je vraag wat het voordeel zou zijn als nederland het luchtruim open gehouden had

als België, Duitsland en Engeland het luchtruim dicht houden, en Nederland niet, dan kun je nog weinig:)

retourvluchtjes Schiphol - Eindhoven en Rotterdam - Maastricht leveren geen 1,3 mld op in vier dagen :) :P

voor de rest was het vooral grappig hoe de verwende mensch even in paniek raakt als even iets niet meer kan.

arPos 28-04-2010 13:51

werkelijk gevaarlijke hysterie ;)

Lucky Luciano 28-04-2010 15:57

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 30443680)
als België, Duitsland en Engeland het luchtruim dicht houden, en Nederland niet, dan kun je nog weinig:)

retourvluchtjes Schiphol - Eindhoven en Rotterdam - Maastricht leveren geen 1,3 mld op in vier dagen :) :P

voor de rest was het vooral grappig hoe de verwende mensch even in paniek raakt als even iets niet meer kan.

Gelukkig grenst Nederland dan ook aan zee

De Veroorzaker 28-04-2010 17:01

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 30443680)

:D ja want alles kan gewoon ook twee dagen later, fuck de ondernemers.

ganralph 29-04-2010 10:54

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 30444805)
Gelukkig grenst Nederland dan ook aan zee

en daar is niemand de baas? daar mag je vliegen wat je wil? en Nederlandse vliegtuigen kunnen Europa verlaten zonder het luchtruim dat door een ander land beheerd wordt te doorkruisen?

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 30445035)
:D ja want alles kan gewoon ook twee dagen later, fuck de ondernemers.

ach ja, waarom niet, worden we er weer even aan herinnerd dat niet alles vanzelfsprekend is.

Lucky Luciano 29-04-2010 16:10

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 30447848)
en daar is niemand de baas? daar mag je vliegen wat je wil? en Nederlandse vliegtuigen kunnen Europa verlaten zonder het luchtruim dat door een ander land beheerd wordt te doorkruisen?

Je kan prima vanuit Nederland naar bijvoorbeeld de VS vliegen zonder door een gesloten luchtruim te vliegen. Je moet dan alleen om het VK heen vliegen wat wel wat extra tijd en benzine kost.

fractuur 29-04-2010 16:26

Ik woon onder een van de aanvliegroutes van Schiphol, dus ik kon het ook wel een weekendje waarderen. Maar goed, ook veel gestrande en vrienden die niet op vakantie konden enzo.

hookee 29-04-2010 18:44

Citaat:

fractuur schreef: (Bericht 30448787)
Ik woon onder een van de aanvliegroutes van Schiphol, dus ik kon het ook wel een weekendje waarderen. Maar goed, ook veel gestrande en vrienden die niet op vakantie konden enzo.

Iets zegt mij dat die aanvliegroute er al was voordat je (of je ouders) er ging wonen.

Sigmund 29-04-2010 23:14

Citaat:

hookee schreef: (Bericht 30449100)
Iets zegt mij dat die aanvliegroute er al was voordat je (of je ouders) er ging wonen.

Dus hij mag het niet waarderen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.