![]() |
Wat is een goed moment om te gaan solliciteren voor een 'echte' baan?
Ja, zie topictitel. Het plan is om uiterlijk 8 september klaar te zijn en 20 of 21 oktober officieel af te studeren. Voor de officiele datum mag ik nog niet als arts werken omdat ik de eed dan nog niet heb afgelegd. Maar hoe ver van te voren is het verstandig om te beginnen met solliciteren?
|
ik denk zo snel mogelijk, een beetje je naam bij ziekenhuizen of wat dan ook bekend maken en misschien als arts assistent alvast wat rond lopen, of kraam ik nu onzin uit?
|
Ik denk ook zo snel mogelijk, want je kan dan altijd afspreken dat je vanaf 21 oktober pas gaat werken.
|
Zo snel mogelijk. Je kan immers op je sollicitaties de startdatum noemen. Besef wel dat ze misschien sneller nee zeggen als ze zo snel mogelijk iemand nodig hebben, maar jij kan altijd uitgaan van het principe niet geschoten is altijd mis. Bovendien ben je ook gelijk aan het netwerken als je solliciteert, waardoor ze je nog kennen als dat meisje (okee, vrouw:p ) die al zo snel solliciteerde en dat ze toen niet konden helpen maar nu misschien wel.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar als de vacature altijd open staat is het misschien weer anders, daar zou ik je niet zo goed op kunnen adviseren omdat de vacatures waar ik op solliciteer meestal geen doorstroom kennen. Misschien in dat geval eens kijken wat je medestudenten doen of hebben gedaan in die situatie. Sowieso: reken er maar op dat het sollicitatieproces in de zomervakantie heel erg star verloopt (er is altijd wel weer iemand op vakantie die bij het proces betrokken moet worden), dus tel juli en augustus niet mee als maand als je gaat bekijken hoeveel maanden van tevoren je moet beginnen. Dan ziet je situatie er al heel anders uit. Dan heb je nog mei, juni, september en oktober. |
Ik ben in november afgestudeerd en in augustus begonnen met solliciteren. Ik wist toen wel al op welke banen ik wilde solliciteren. Zoeken kan nu natuurlijk al en vaak staat in de vacature ook wel vermeld of ze gauw iemand nodig hebben of niet. En als ze jou echt graag willen hebben moeten ze maar een beetje geduld hebben.
|
Je kunt nu al best beginnen met solliciteren. Soms geven werkgevers ook aan dat ze je op dit moment niet kunnen gebruiken (omdat er geen vacature is of omdat ze nu iemand nodig hebben die per direct beschikbaar is), maar houden ze je brief met cv in portefeuille. Als ze later nog iemand nodig hebben, kijken ze de gekregen brieven nog eens door en nemen ze contact op met sollicitanten die hun interesse hebben gewekt.
Bovendien kun je natuurlijk altijd ervaring opdoen in het solliciteren. Ik weet niet hoe snel 'de afgestudeerde geneeskundestudent' gemiddeld genomen een baan vindt? |
Ik geloof dat ik begin juli afstudeerde en ergens in mei mijn sollicitatiebrief de deur uit deed? Ik weet het niet meer zo goed, ik ben in ieder geval op 1 september begonnen. Het ligt er een beetje aan of je ergens gaat solliciteren waar je eigenlijk al gevraagd bent of niet, of ze je überhaupt kennen, hoe populair de positie is etc. Hoe kleiner de kans dat je de baan krijgt, hoe eerder je moet gaan solliciteren en hoe meer brieven je de deur uit moet doen.
|
Vacatures bekijken doe ik inderdaad sowieso wel.
Gemiddeld gaan mensen volgens mij binnen vier weken aan de slag, en ik ben een gemiddelde student, dus wat dat betreft heb ik weinig te vrezen :p. |
gefeliciteerd
ik zou nu al beginnen. Baat het niet, dan zal het ook niet schaden denk ik. ik zou echter eerst mijn verjaardag vieren ;) |
Reken wel op een aantal afwijzingen ivm nog niet afgeronde opleiding, vooral als ze met spoed iemand nodig hebben :)
|
Citaat:
Citaat:
|
Zo snel mogelijk inderdaad. Als ze nu iemand nodig hebben zeggen ze misschien nee, dat is te laat. Maar wellicht denken ze dan ook het nu op te vangen met wat extra over uren, en dan jou in dienst te nemen. Zeker in deze tijden moet je snel solliciteren. Ik weet dat als accountancy student je 3 jaar geleden ongeveer twee weken van te voren kon solliciteren voor een stage en dat prima was, nu moet je minimaal 5 maanden van te voren zijn. Geen idee of dat bij ziekenhuizen ook zo is, omdat deze toch bijna niet failliet kunnen gaan, maargoed.
Als je snel/eerder solliciteerd heb je exact dezelfde kansen als dat je dat later pas doen, plus wat extra meer omdat je aantal anderen te snel af zult zijn. |
Ik ga dan dit weekend maar eens mijn CV updaten enzo, bedankt allemaal (y)
|
Toevallig is mijn broer ook rond die tijd klaar en die is afgelopen week aangenomen. Dus je kunt al beginnen
|
Citaat:
men heeft altijd begrip voor studies en opleidingen.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25. |