![]() |
Dichtvragen
Hoi allemaal,
Ik kijk/lees/schrijf hier nu al een tijdje rond en het valt me op dat iedereen er zoveel verstand van heeft (of gewoon doet alsof). Nu gebruiken jullie termen waarvan ik geen weet heb, daarom heb ik dit topic geopend. Misschien kunnen jullie wat toelichting geven en tips over het gebruik ervan. Ik ben onder andere 'metrum' tegengekomen, zou iemand mij een mooie definitie hiervan kunnen geven? Ik heb uiteraard Wikipedia ingelicht, maar ik werd er niet wijzer van. Oh, en zou iemand mij iets meer kunnen vertellen over 'alliteraties'? Ook zou ik graag wat meer willen weten over het toepassen van rijmstructuren :) Dankjewel! (ik weet het, heel veel vragen, maar ze hoeven niet allemaal in ene beantwoord te worden) |
Voor mijn dichtvragen kijk ik altijd op deze site. Deze is altijd vrij duidelijk en geeft volgens mij antwoord op al je vragen!
|
ik heb op wikipedia gekeken en dankzij wiki ben ik een beetje door mijn dichterlijke dip heen
Veel van opgestoeken Rijmschema en dichtsoorten |
Je kan ook gaan teksten schrijven, waarbij je leert rappen en vanuit dat punt kan je ook schrijven:D
Veel schrijven en feedback vragen:D |
Bedankt voor de website Jojo, ik denk dat ik er eens goed voor moet gaan zitten, want het ziet er niet uit als iets dat je in een kwartiertje snapt. Ik ga er eens goed naar kijken (=
|
Wikipedia en die andere sites geven prima definities. Daar zou ik aan willen toevoegen dat ritme en metrum hier wel eens door elkaar worden gebruikt, en dat er dan volgens mij meestal ritme wordt bedoeld.
Ritme wordt nergens echt duidelijk omschreven voor poezie, maar komt er op neer dat er een zekere regelmaat van lettergrepen en klemtonen (metrum) in elke (of sommige) regel zit. Het is iets subtiels, waar je meestal niks van merkt als je het leest, maar als het ergens fout gaat merk je het vaak wel heel erg. Je hebt tijdens het lezen een bepaalde verwachting gekregen van hoe lang de volgende regel zal zijn, en als er dan ineens een lettergreep extra of minder is, of als de klemtoon verkeerd ligt,dan voelt dat raar. Alliteratie is niets anders dan een aantal woorden gebruiken die dezelfde beginletter hebben. Daar kunnen andere woorden tussen staan, of niet. Voorbeeld: Dertien dikke donzige dwergen dachten dat de dappere dodo's de driedubbele dakbedekking door de degelijk draaiende draaideur draaiden. DoP had zelf ook een uitlegtopic met allemaal definities en voorbeelden. |
Klopt, deze is nog steeds te vinden via dit topic.
|
Bedankt Sketch, ik vond Wikipedia zelf een beetje verwarrend eerlijk gezegd.
Dat topic van Jojo, daar staan geen tips in volgens mij:rolleyes: Alleen een overzicht van de wedstrijden en lopende bundels... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Metrum = afwisselen van beklemtoonde en beklemtoonde lettergrepen zodat er een ritme ontstaat zoiets is het. Niet precies, maar het komt erop neer dat Ritme gewoon ritme is, en metrum het afwisselen van al dan niet beklemtoonde lettergrepen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja dat bedoelde ik ook ongeveer. En als iemand het hier over metrum heeft, bedoelen ze vaak ritme.
|
niet rijmen via regels, maar op gevoel en rijmwoorden
|
Citaat:
|
Ik rijm zelden.
|
Citaat:
|
Ik haat rijmen!
|
Citaat:
De kip zei dat je je niet aan regels moet houden, maar impliceerde meteen daarna dat je wel moet rijmen. |
Eigenlijk komt het er dus op neer, dat er geen regels zijn? :) Dat maakt het een stuk gemakkelijker.
|
Er zijn geen regels, wel vormen waar je je aan kan houden.
Je kan koekjes heel mooi zelf bakken, maar de vormpjes zijn altijd wel een beetje leuk ;) |
Rijmen is meer dan alleen maar volrijm hé.
Je kan experimenteren met assonantie, alliteratie,.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58. |