Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   toelatingsexamen conservatorium (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1803128)

violingirl 20-05-2010 15:28

toelatingsexamen conservatorium

Begin juni heb ik toelatingsexamens voor de vooropleiding van het conservatorium. Lotgenoten? En naar welk conservatorium wil je het liefst? Ik naar A'dam, omdat daar een docent zit waar ik heel graag les van wil hebben.

JJoosje 20-05-2010 15:37

Mijn zusje gaat ook toelatingsexamen doen, voor Jong Talent, in Den Haag. De stress is er al behoorlijk thuis.

violingirl 21-05-2010 08:45

Daar ga ik ook toelex doen, omdat ze daar geen vooropl hebben, maar ik wil toch liever naar A'dam. Heb wel het afgelopen half jaar regelmatig les gehad van iemand van het Jong KC. Dat was heel leuk!

Trimm Trabb 21-05-2010 13:38

Ik denk dat deze het best naar studiekeuze kan...

Louis Armstrong 22-05-2010 13:06

Dat heb ik ook moeten doen. Ooit.
Uit blijdschap dat ik was aangenomen, schopte ik mijn trompet de hele zaal door... Dat heeft me mijn hele studie achtervolgd :p

Tip: goed voorbereid zijn, en vooral niet te krampachtig goed willen spelen. Maak muziek. Als je alles al kon, zou je ook geen toelating hoeven doen :)

violingirl 25-05-2010 11:12

Bedankt voor de tip. Helaas ben ik ziek, dus theorie morgen gaat vervelend worden met keelpijn en een snotneus...

uhm.. 25-05-2010 11:48

Dan zit er maar 1 ding op:
THEE MET HONING!! (is echt heel goed voor je keel).

Owja en tegen de verkoudheid ff stomen..en morgenochtend voor je naar je toelating gaat nog een hete douche!
Denk dat je je dan stukken beter gaat voelen

Maar je gaat voor de vooropleiding? Zit je nog op school dan?

Mevrouw Lul 25-05-2010 19:03

Euhm, ik denk eigenlijk dat de topicstarter viool speelt en niet zingt. Bovendien zet alles juist uit van stomen en daar schiet je weinig mee op ;).

Louis Armstrong 25-05-2010 21:16

Voor je theoretische toelating moet je ook een en ander zingen. ;) Maar als je aangeeft dat je keelpijn hebt, dan willen ze daar vast wel rekening mee houden.

Daarnaast kan ik iedereen vooropleiding aanraden. Muziekstudie duurt maar 4 jaar, en dat is eigenlijk niet echt genoeg. Dus elke vorm van opleiding die je meer kan krijgen is goed meegenomen. Sterker nog: alle eerstejaars vakken die je tijdens de vooropleiding al kan afronden, hoef je in je eerste jaar niet meer te doen, zodat je meer tijd overhoudt voor je hoofdvak.

Esthersabine 26-05-2010 08:02

Ik ga volgende week woensdag toelating doen voor de vooropleiding Jazz (zang) in Amsterdam..
Weet iemand of ze hoge eisen stellen aan je theoretische kennis?

violingirl 26-05-2010 16:31

Ik speel idd viool, maar moest voor m'n theorie ook van blad zingen. Het ging wel goed, het niveau was veeel lager dan ik had verwacht. Ik heb veel thee gedronken en een paracetamol genomen. Gelukkig hoefde ik na onbegeleid niet ook nog met begeleiding te zingen. Dit toelex was voor de Jong Talent Klas in Den Haag (ze hebben daar geen vooropleiding, vandaar), maar ik wil naar de vooropleiding in A'dam. Ik zit volgend jaar in 6vwo, dus kan er helaas geen eerstejaars vakken bij doen, anders zou ik dat wel doen.

Hoe is het je zusje vergaan, JJoosje?

Esthersabine, op de site van het CVA is veel te vinden. Heb je daar al gekeken? A'dam is qua theorie wel het meest eisende conservatorium, volgens mij, en voor jazz moet je natuurlijk nog meer kunnen op het gebied van akkoorden. Succes!

JJoosje 26-05-2010 16:37

Mijn zusje was niet echt zenuwachtig maar vooral verlegen, heb ik uit de verhalen meegekregen. Ze moest ook zingen, waar ze misschien iets zacht mee begon. Maar ik heb wel vertrouwen in haar. :)

violingirl 26-05-2010 16:39

Hoe oud is ze en wat speelt ze?

JJoosje 26-05-2010 16:42

Ze is nu net 9 en speelt viool. :)

violingirl 26-05-2010 16:47

Wow, dat is jong! Op die leeftijd speelde ik nog niet eens. ):
Speel jij ook iets?

JJoosje 26-05-2010 16:50

Ik speel zelf ook viool maar niet op zo'n niveau. Ze gaat me snel inhalen, ben ik bang. :o

Louis Armstrong 27-05-2010 06:01

Citaat:

Esthersabine schreef: (Bericht 30527556)
Ik ga volgende week woensdag toelating doen voor de vooropleiding Jazz (zang) in Amsterdam..
Weet iemand of ze hoge eisen stellen aan je theoretische kennis?

ehm, als je dat nu nog niet weet, heb je denk ik een probleem. Je kunt eigenlijk niet zonder voorbereiding die toelatingen doen. (Basale) kennis van theorie, dus toonladders, accoorden, ritmes, is noodzakelijk om uberhaupt een kans te maken.

Veel toelatingskandidaten beginnen al maanden van te voren met de voorbereiding, zowel qua hoofdvak, als qua theorie.

Met alleen een beetje leuk zingen, of spelen kom je er niet.

violingirl 01-06-2010 18:45

Net mijn toelex theorie in Utrecht gehaald. Theorie uitstekend, solfège goed! (:
Donderdag ochtend spelen..

Louis Armstrong 03-06-2010 16:34

en?

violingirl 06-06-2010 14:24

Aangenomen!! Maar ik ga voor A'dam.

violingirl 08-06-2010 16:13

Ik ben toelaatbaar in Amsterdam. Ik moet mijn theorie nog doen, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Als dat is gelukt, kan ik bij de docent van mijn voorkeur. (:

Girl92 08-06-2010 17:26

GOedzoo !

succes meis

violingirl 08-06-2010 19:10

bedankt. (: ik ga ontzettend mijn best doen volgend jaar en heb er heel veel zin in!

violingirl 10-06-2010 14:43

YES!!! Theorie gehaald! Zou zelfs al eerste jaars vakken mogen doen, maar dat is met reizen en zo niet handig.

Blij!!!!!!

JJoosje 10-06-2010 15:14

*O* Goedzo!

Louis Armstrong 10-06-2010 15:38

Citaat:

violingirl schreef: (Bericht 30573695)
YES!!! Theorie gehaald! Zou zelfs al eerste jaars vakken mogen doen, maar dat is met reizen en zo niet handig.

Blij!!!!!!

Ik zou er toch een paar proberen mee te pakken. Dat scheelt echt in je eerste jaren aan tijd en moeite die je beter in je hoofdvak kan steken. Tip van een ervaringsdeskundige ;)

trouwens als VVD en PVV samen gaan regeren, heb je sowieso de verkeerde studie, want die willen alle cultuur wegbezuinigen.

JJoosje 11-06-2010 21:33

Mijn zusje is aangenomen! Geslaagd voor haar toelatingsexamen! *O**O**O**O*

Micromensje 11-06-2010 22:13

Gefeliciteerd allebei!

violingirl 12-06-2010 19:07

Wow, gefeliciteerd met je zusje, JJoosje!

Dank je.

@Louis Armstrong: Het blijkt dat er niets later dan aan het begin van de middag wordt gegeven. Dan zou ik dus elke week minimaal een halve dag missen op school. Ik denk niet dat ze dat goed gaan vinden, maar ik ga het wel vragen.
Ik weet dat je niet echt veel kunt met deze studie, maar het is de enige studie die ik echt ontzettend graag wil doen, dus ik ga gewoon proberen er het beste van te maken...

Louis Armstrong 12-06-2010 20:00

Citaat:

violingirl schreef: (Bericht 30578518)
Wow, gefeliciteerd met je zusje, JJoosje!

Dank je.

@Louis Armstrong: Het blijkt dat er niets later dan aan het begin van de middag wordt gegeven. Dan zou ik dus elke week minimaal een halve dag missen op school. Ik denk niet dat ze dat goed gaan vinden, maar ik ga het wel vragen.
Ik weet dat je niet echt veel kunt met deze studie, maar het is de enige studie die ik echt ontzettend graag wil doen, dus ik ga gewoon proberen er het beste van te maken...

Ah, dat is jammer. Niks aan te doen.
Naja, als het goed is, kan je nog 6 jaar studeren, alles bij elkaar, dus met wat goede wil, worden die bezuinigingen niet al te erg door gevoerd.

Zul jij even een lekkere zomer hebben :)

violingirl 12-06-2010 20:10

Zeker weten! Ik ga naar het Peter de Grote Festival, dat ken je vast wel. (:

Louis Armstrong 12-06-2010 21:17

Nee, ik ken het niet. Googlen leerde mij dat er nauwelijks tot niet aan trompetspelen gedaan wordt, dus voor mij nauwelijks interessant. Bovendien ben ik meer met jazz bezig dan met klassiek/moderne muziek. Maakt ook niet uit.

:)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.