Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   van 8.3 naar 4! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1804258)

Joepje 31-05-2010 17:06

van 8.3 naar 4!
 
Ik ben Joep,
ik had voor het 3e jaar een verslag met een groep moeten maken over NG en NT daarbij moesten we een constructie maken waar een ei in paste en die laten vallen van de 2e etage van onze school.
je moest ervoor zorgen dat het ei heel bleef en dat hij zolang moegelijk in de lucht bleef.
ik had van mijn groepje het minst gedaan maar wel wat.
ik had heel erg geholpen met het verslag zelf maar op de dag dat we de constructie gingen maken was mijn vader jarig (50ste verjaardag) en dus kon ik niet en ze wouden het niet op een andere dag.
ik had redelijk wat aan het verslag gedaan maar die andere kinderen wouden het liever doen en dus hadden ze mijn stukjes vervangen door dat van hun.
en op de dag dat we het verslag echt bij elkaar gingen halen was mijn fietsband kapot en m'n ouders waren al weg en er was dus geen fiets meer (en ze wouden me ook niet achterop de fiets nemen) dus kon ik daar niet komen. (en nee er kwam ook geen bus daar in de buurt, en het huis waar we dat zouden doen was 5km van mijn huis weg.
dus ben ik toen maar niet gegaan.
en toen we het punt voor het verslag kregen hadden we alle 6 een 8.3.
toen vroeg iemand uit mijn groep of we de punten konden verdelen, en dat mog.
we zouden dat in de pauze gedaan hebben alleen toen ik vroeg van wanneer gaan we dat nou doen toen zijden ze allemaal dat ze dat niet wisten en daarna opeens (30sec later) zijden ze opeens dat ik een 4 kreeg en daat stemde ze allemaal me in (ik niet).:mad:

wat vinden jullie, is dit redelijk of niet?

Mr.Mark 31-05-2010 17:35

Het is sowiezo nogal moeilijk om iemand uit je groepje een 4 te geven en de rest veel hoger. Dan krijg je last van je geweten. Blijkbaar hebben je groepsgenoten dat niet en dus is het verdient.
Jammer voor je, volgende keer beter.

Scoot 31-05-2010 18:01

Het klinkt als een heel subjectief verslag van iets dat gewoon je eigen schuld is. De leraar gaat ook onomstotelijk akkoord dat jij veel lager krijgt?

Sowieso vind ik het raar dat jullei de punten onderling mogen verdelen :')

Em. 31-05-2010 18:56

Dus je hebt niets aan de constructie gedaan? Door eerst te zeggen 'ik kan niet', dan moet iedereen het verschuiven, en dan ben je er wéér niet? En:

ik had heel erg geholpen met het verslag zelf (...) maar die andere kinderen wouden het liever doen en dus hadden ze mijn stukjes vervangen door dat van hun.

Dat klinkt eigenlijk alsof je stukjes niet goed genoeg waren. Tenminste, ik vervang alleen stukjes als het drie keer bagger is. En aan je typmanier te zien is dat niet helemáál uit te sluiten.

Het lijkt mij nogal alsof je inderdaad (misschien met wat pech) niet zoveel hebt bijgedragen. Als je het oneerlijk vind dat ze je een vier geven, moet je met je groepje gaan praten en eventueel een leraar erbij. Als je niets hebt gedaan en je zegt 'maar m'n vader is jarig en m'n band is lek' - daar zou ik ook pissig van worden. Ongeacht of die band nou écht lek was of niet, het klinkt alsof je er niet echt je best voor hebt gedaan. En uiteindelijk heb je ook niets voor die constructie gedaan.

Als ik probeer het subjectieve van je verhaal te poetsen en me in te leven in die andere kinderen van je groepje, vind ik 'n 4 nog best redelijk. Maar als je het er niet mee eens bent moet je met je groepje/leraar gaan praten.

Joepje 31-05-2010 19:18

hey Em,
ik heb dyslectie dus das waarom mijn "typmanier" niet zo goed is maar ik had bijvoorbeeld de inleiding van het verslag, de voorpagina, taakverdeling, een van de 4 opdrachten (langste) die we er ook nog over kregen en ik had de conclusie geschreven. (maar dat hebben ze toen allemaal vervangen door hun dingen, het was niet een zo slecht en ik had er erg mijn best op gedaan om het zo goed mogelijk te doen)

Joepje 31-05-2010 19:29

Inleiding

Bij het project Smooth landing, het project dat we moesten doen voor het vak natuurkunde in de proefwerkweek, moesten we een Maanlander (eigenlijk Venuslander) maken.
Bij dit project was het de bedoeling om een ei zo lang mogelijk in de lucht te houden en hem zo precies mogelijk op het daarvoor aangegeven vak te laten landen.
Bij dit project mochten we van bijna alles gebruik maken zoals: parachute, propellers, luchtkussentjes enz.
We kregen in de lessen V.E en M.L de tijd om erover na te denken.

Dit was de inleiding zoals ik hem had gemaakt.
Is dit dan zo slecht??......

Geriananas 31-05-2010 20:15

Het is eigenlijk wel een beetje jouw schuld. Je had beter moeten overleggen, met je groepje of met je leraar. Maar dat ze jou dan ineens een lager cijfer geven is wel heeel vreemd, dan hadden ze eerder moeten zeggen dat jij meer had moeten doen. En dat je leraar er mee akkoord is kan eigenlijk niet, want hij hoort de cijfers te geven en niet de leerlingen.

Joepje 31-05-2010 20:36

nou, ik zal even zeggen hoe het zit met dat cijfer verdelen.
we hadden dus een 8.3 en we waren met z'n 6en dus dat is 49.8 en dat hebben ze dus zo verdeelt dat iedereen boven de 9 had en ik dus een 4!

Stff 31-05-2010 23:13

Paar dingen die opvallen in je verhaal:
1: was het maken van de constructie onder schooltijd? zoja, dan is je vader die 50jaar wordt geen excuus want je moet toch naar school? Denk er ook aan dat als iedereen die dag kan en jij niet ivm een verjaardag zullen de andere dat niet zien als een goede reden.
2: toen je band kapot was, heb je direct gebeld naar je groepsgenoten? kan me niet voorstellen dat er niemand een telefoon had. Daarnaast kan ik niet opmaken waar je was op dat moment, thuis omdat er geen fiets was of onderweg omdat ze je niet achterop wilde nemen. Als je thuis was had je eventueel via msn en email een hoop kunnen doen.

Als ik jouw was zou ik even naar je leraar gaan, zeggen dat je inderdaad niet het meeste hebt gedaan, maar je het onterecht vind dat jij een 4 hebt en de rest een 9 en dat dit meer lijkt op jouw 'pesten' in plaats van een cijfer op je werkelijk inzet en inbreng. Ook direct toegeven dat de rest een hoger cijfer dan jij verdient. Kan de leraar besluiten om in overleg met de groep jouw bijvoorbeeld een 5.5 te geven en de rest een 8.5 ofzo

NaamInGebruik 01-06-2010 15:19

Als ik je verhaal lees dan doe je wel heel veel moeite om aan te geven dat je er ecccchhhtt niks aan kon doen. Er is haast opvallend veel moeite in gestoken...

Joepje 01-06-2010 15:33

Stff,
1. het maken van de constructie was buiten schooltijd en ik was dus dru bezig met het organiseren van mijn vaders 50e verjaardag surpice party.
2. ik was op dat moment thuis en had iedereen gemailed, en op teletop (een site waar iedereen van mijn school een e-mail adres heeft gekregen en waar ook huiswerk enz.. naartoe gestuurd kan worden.
dus ik heb weldegelijk geprobeert om ze te berijken en ik heb gekeken in de telefoongids en nog naar mijn mentor gebeld want ik dacht misschien heeft hij het nummer.

NaamInGebruik,
bedoel je dat er veel aandacht is gestoken in het maken van dat bericht?
Zoja, dat klopt dan niet helemaal want ik had dit topic juist heel snel gemaakt omdat ik ondertussen bezich was met m'n huiswerk.
maar het klopt wel dat ik steeds dingen herhaal, maar dat kan ook komen omdat ik het geschreven had net 1 uur nadat ik uit school kwam en ik toen dus nog vet boos was hierom.
Dat is nu wel minder en ik heb zelfs geregeld dat ik vandaag een gesprek heb met de mentor over wat er allemaal fout is gegaan in het plannen en wat de situatie was in mijn groepje en of we er nog iets aan kunnen doen.

Kikaa 01-06-2010 16:03

Citaat:

nog naar mijn mentor gebeld want ik dacht misschien heeft hij het nummer.
Citaat:

Dat is nu wel minder en ik heb zelfs geregeld dat ik vandaag een gesprek heb met de mentor over wat er allemaal fout is gegaan in het plannen en wat de situatie was in mijn groepje en of we er nog iets aan kunnen doen.
Als je je mentor hebt gebeld, dan moet hij toch weten dat je band écht lek was? Dan kan het probleem toch opgelost worden denk ik.

Joepje 01-06-2010 16:50

Ja, daarom ga ik vandaag ook naar mijn mentor toe. (ik heb toch een ouder gesprek met m'n mentor en dus zeg ik het hem dadelijk)

Joepje 01-06-2010 20:37

Ik ben nu net terug van het ouder gesprek en ik heb het er met m'n mentor over gehad, er is nu uit gekomen dat ik het verslag nu voor mezelf nog een keer mag maken en dat ik individueel een punt daar voor krijg.
En de punten van de kinderen uit mijn groepje zijn weer terug naar een 8.3 en die mogen ze nu weer gaan verdelen. Dus ik doe nu niet meer mee in dat groepje en heb dus nu mijn eigen groepje :P, dit houdt nite in dat ik ook die hele contructie moet maken ik hoef alleen het verslag te maken.

Joepje 01-06-2010 20:38

allemaal bedankt voor jullie adviezen :P ik had er wel wat aan :)

Kikaa 01-06-2010 20:53

Citaat:

Joepje schreef: (Bericht 30547628)
Ik ben nu net terug van het ouder gesprek en ik heb het er met m'n mentor over gehad, er is nu uit gekomen dat ik het verslag nu voor mezelf nog een keer mag maken en dat ik individueel een punt daar voor krijg.
En de punten van de kinderen uit mijn groepje zijn weer terug naar een 8.3 en die mogen ze nu weer gaan verdelen. Dus ik doe nu niet meer mee in dat groepje en heb dus nu mijn eigen groepje :P, dit houdt nite in dat ik ook die hele contructie moet maken ik hoef alleen het verslag te maken.

Mooie oplossing :)
Succes met verslag maken!

Nona 02-06-2010 08:57

Klinkt als een goede oplossing. :)

Bij het inleveren van je opdracht zou je nog kunnen overwegen om de stukken die jíj hebt geschreven voor de vorige opdracht erbij in te leveren, zodat je de leraar kunt laten zien dat je wel werk gedaan hebt en dat dat werk simpelweg vervangen is door klasgenoten.

De verjaardag van je vader is natuurlijk geen excuus, maar als klasgenoten jou met een lekke band laten staan en je vervolgens verwijten dat je er niet was, dan is dat iets om aan te kaarten. Samenwerking is ook samen problemen oplossen, niet alleen ieder je stukje doen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.