Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Welke school na terugkeer Nederland (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1804828)

Jan-Paul 05-06-2010 17:58

Welke school na terugkeer Nederland

Hallo, ik ben Jan-Paul, 15 jaar oud. Na 5 jaar zuid-Spanje moeten we deze zomer door omstandigheden weer terug naar Nederland. Nooit gedacht dat dat zou gebeuren.
Ik zit nu in de 3e van het voortgezet onderwijs. Hier hebben we geen Mavo/Havo en zo, hier zijn, met uitzondering van een paar keuzevakken, de eerste 4 jaren voor iedere leerling hetzelfde.
Ik wil de techniek in. Kan iemand mij aanraden welke school ik moet kiezen als we weer in Nederland zijn? En moet ik dan weer helemaal opnieuw beginnen of wordt ik dan getest welk niveau ik heb en als dat zo is waar kan je dat laten doen?

Micromensje 06-06-2010 13:40

Je kunt in Nederland gewoon profiel NT kiezen neem ik aan? Ik weet verder niet waar dat niveau ongeveer gelijk aan staat, maar op je nieuwe school zullen ze dat wel voor je uitzoeken.

Jan-Paul 06-06-2010 13:48

Bedankt voor de reactie maar het is me niet helemaal duidelijk, bedoel je dat ik in de 2e fase kan instromen? En op welk niveau dan? VMBO of Mavo of Havo. Hoe kom ik daar achter wat ik heb?

Micromensje 06-06-2010 17:59

Ik neem aan dat dat kan. Nogmaals, het is beter dit gewoon te vragen aan je Nederlandse school, ik heb geen idee aan welk niveau hier het Spaanse schoolniveau gelijk staat. Maar zodra je dat weet kan je neem ik aan gewoon in de Tweede Fase instromen.

Duckdoggy 01-07-2010 15:47

weet je welke richting van techniek je wil doen??
als je techniek wil doen raad ik je aan vmbo te doen,
daar ben je er al eerder mee bezig en de meeste technische opleidingen zijn toch wel bereikbaar met vmbo

LauraJansen 01-07-2010 18:13

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 30635952)
weet je welke richting van techniek je wil doen??
als je techniek wil doen raad ik je aan vmbo te doen,
daar ben je er al eerder mee bezig en de meeste technische opleidingen zijn toch wel bereikbaar met vmbo

ik ben het helemaal eens met "micromensje", dat je het aan een Nederlandse school vragen en dat je beter vmbo kan doen ipv havo, daar klopt natuurlijk niets van. Integendeel ,met een havo diploma kun je meer technische opleidingen doen waardoor je dus ook een hoger functie bij een bepaalt beroep kunt krijgen. Als ik jou was zou ik dat niveau doen, wat volgens jou beter bij je past. Maar je moet ook realiseren dat je een achterstand hebt van 3 jaar, en of je dat kunt ophalen.

Sarah 01-07-2010 19:25

Je moet een officiele overgangswaardering aanvragen, denk ik. Ik weet dat voor buitenlandse studenten die een middelbareschooldiploma hebben en in Nederland willen studeren, dat wordt gedaan door het Nuffic. Misschien kun je hun een email sturen om te vragen hoe dat zit in jouw situatie, als het niet hun taak is kunnen ze je vast wel vertellen bij wel instutuut je dan wél moet zijn.

shoebuddy 2.0 04-07-2010 10:17

Citaat:

LauraJansen schreef: (Bericht 30636291)
ik ben het helemaal eens met "micromensje", dat je het aan een Nederlandse school vragen en dat je beter vmbo kan doen ipv havo, daar klopt natuurlijk niets van. Integendeel ,met een havo diploma kun je meer technische opleidingen doen waardoor je dus ook een hoger functie bij een bepaalt beroep kunt krijgen. Als ik jou was zou ik dat niveau doen, wat volgens jou beter bij je past. Maar je moet ook realiseren dat je een achterstand hebt van 3 jaar, en of je dat kunt ophalen.

:y
Als je een universitaire technische opleiding wil gaan doen zal je toch echt VWO niveau moeten halen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.