![]() |
Wat heb jij daadwerkelijk gestemd?
Op welke persoon / partij hebben jullie je stem uitgebracht?
|
Mijn stem is gegaan naar de VVD. Omdat de VVD, samen met D66 en GL, een van de 3 partijen is die echt wil gaan hervormen. De keuze van de VVD om dit tegelijkertijd te doen met investeringen in de toekomst (zoals onderwijs, infrastructuur en energiehuishouding) woog voor mij zwaar mee tov D66 en GL. Dat de VVD de overheidfinancien voor 2015 op orde wil hebben vind ik lovenswaardig, zodat jongeren niet met een gigantische schuld worden opgezadeld over 10-20 jaar (verschil met GL, SP en PvdA). Dat de maatregelen iedereen raken, lijkt mij niet meer dan eerlijk in een maatschappij waarin de rijkste 30% sowieso al 90% van de inkomstenbelasting verzorgt.
|
Partij voor de Dieren. :)
|
Wilders, PVV, as I said..
|
D66. stemwijzer en stemmentracker leverden zulke uiteenlopende partijen op, dat ik maar in het midden ben gaan zitten.
Rechts krijgt genoeg stemmen, links ook wel, dan maar in het midden, en hopen op het beste... |
Citaat:
Ik heb uiteindelijk ook PvdD gestemd, maar wel getwijfeld tot aan vandaag :o |
GL gestemd :)
|
Citaat:
|
GL
|
Job Cohen. =)
|
PVV Brinkman
|
Ik twijfel nog steeds, maar heb wel alvast gestemd:)
PvdA - Job Cohen |
Alexander Pechtold._O_
|
D66 Ofc
|
Citaat:
|
D66 gestemd
|
PVV, Wilders.
|
Citaat:
D66, tot in het hokje een klein beetje getwijfeld. |
Ben het met Scoot eens. Vond het erg zwak van Brinkman dingen in de media te bespreken i.p.v. binnen zijn eigen partij.
|
D66
|
Gl, de persoon achter Jesse Klaver.
|
uiteindelijk roemer maar m'n stem gegeven, innemende leraar.
helaas is een groot deel van de SPers in de coffeeshop blijven hangen iemand een toto starten ik zet 10 euro op "kabinetsval na 120 dagen" |
Ik hoopa dat ze nog een beetje langer het volhouden, dan kan men tegelijk stemmen met de provinviale staten verkiezingen.
|
GL :)
|
Gefeliciteerd VVD'ers! Ik verwacht een uitgebreid dankwoord terug aangezien de Partij voor de Dieren een zeteltje van de PvdA heeft afgesnoept :P
|
VVD'ers gefeliciteerd idd. En mede-PVVstemmers ook, want van 9 naar 24 is bijna een verdrievoudiging. Zoals Wilders het zei: Niemand kan nu meer om de PVV heen, en dat lijkt me een goede zaak.
|
Citaat:
|
Ik ben er eigenlijk wel blij mee, weer een stap dichterbij een rechts kabinet.
|
Als de drang naar macht zwaarder weegt dan de eigen standpunten, dan weet ik niet of je zo blij moet zijn. Natuurlijk moet er water bij de wijn gedaan worden, maar binnen 12 uur na de verkiezingen al en breekpunt loslaten is wat anders. Noem het dan geen breekpunt.
En al die pvv'ers maar roepen dat de pvda zo liep te draaien. Helaas maakt de liefde voor De Grote Leider sommigen blind. |
Citaat:
|
Het zal Wilders toch eindelijk een keer leren niet altijd maar met populistisch gezwam te strooien mag ik hopen, of anders zijn achterban leren er niet meer in te trappen. Precies 'de stoerheid' (zoals Rutte dat zegt) die hij uiteindelijk niet waar kan maken.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat er een fix aantal mensen zullen zijn die hun stem nu zouden willen intrekken. Maar goed, wie zijn gat brandt, moet toch echt op de blaren zitten. 'Breekpunt'... Het enige dat gebroken wordt is de broze geloofwaardigheid van Wilders en zijn partij. |
Ik denk vooral dat die PVV stemmen omdat ze niet bezuinigen op de zorg. Snap ook wel dat dit erg snel is en niet zoals beloofd, maar als je wil regeren moet je soms punten loslaten. Als Wilders dit niet had gedaan was de kans dat hij kon regeren vrijwel nihil geweest, nu zijn er weer kansen voor de PVV.
|
Dat hij het nu zo gemakkelijk loslaat (de besprekingen zijn nog niet begonnen!), betekent gewoon dat het nooit een echt breekpunt is geweest. Hij heeft het zo verkocht aan de kiezer, terwijl hij er nu nog geen half gesprekje aan op wil offeren om het proberen vast te houden. Hoe je het ook wend of keert: hij heeft de kiezers een valse belofte gedaan.
En de pvv-stemmers (een groot deel daarvan dat niet bekend is met de traditionele politiek) zullen nu moeten leren accepteren dat stoer doen en schreeuwen alleen in de oppositie kan. Kortom: of Wilders gaat regeren en daarmee zijn kiezers teleurstellen, of hij blijft oppositie voeren... en daarmee zijn kiezers teleurstellen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De PvdA had op de dag van de verkiezingen duidelijk gemaakt wat hun programma was, en dat ze bereid was over alles te onderhandelen.
|
Citaat:
|
Ik mocht nog niet... Anders zou ik voor GL gaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar qua uiteindelijke uitkomst niet, ik denk toch dat de meeste mensen weten dat alleen de PVV en SP niet de AOW leeftijd tegenhouden. Dan zouden die samen de meerderheid moeten behalen. Of PVV regeert niet mee en de leeftijd gaat omhoog, of PVV moet op dat punt water bij de wijn doen en de leeftijd gaat omhoog. Dat weten de meeste mensen heus wel lijkt mij :P |
Citaat:
|
Citaat:
Er is sowieso teveel over breekpunten en economie gepraat wat mij betreft. Politiek in Nederland kent vrijwel nooit breekpunten (alleen naar mijn idee mogelijk als één partij de meerderheid haalt ;)), en politiek is meer dan economie. Al twijfel ik daar wel heel ernstig aan na deze campagne.. |
Citaat:
Natuurlijk moet alles bespreekbaar zijn, maar als je je grootste goed op de eerste dag (voordat ook maar iemand er om vraagt) in de uitverkoop doet, is dat een laffe actie. |
VVD
|
Citaat:
|
Ik heb in het stemhokje nog even getwijfeld tussen GroenLinks en de PvdA. Uiteindelijk heb ik op GroenLinks gestemd, omdat ik geen zin had om strategisch te stemmen. Bijna vier jaar geleden heb ik SP gestemd.
|
Twijfelde tot het eind tussen SP en PvdA, heb uiteindelijk (deels tactisch) PvdA gestemd, op Job Cohen. En daar ben ik nu, gezien de uitslag wel blij mee :)
|
Ik heb SP gestemd!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19. |