![]() |
Help!
Hoi lieve mensen!
Ik moet voor school opdrachten doen, maar er zit geen theorie bij geleverd. Heel vervelend, vooral omdat ik het morgen al af moet hebben. Ik heb op google gezocht, maar daar staat ook niks. Het gaat me om de voglende opgaves: x2 - 4x = 0 Hoe moet je zoiets uitrekenen? Ik ben het namelijk helemaal vergeten. Alvast bedankt.:) |
Zoek eens op ontbinden in factoren, genoeg over te vinden op internet :)
|
Oke dankjewel :) Ga ik doen!
|
haaaay(L)
je moet inderdaad ontbinden in factoren. Het gaat zo: x2-4x=0 Dit is de tussenstap: x*x - 4*x = 0 bij allebei neem je nu een x weg. Die zet je buiten de haakjes. x is hier de grootste gemeenschappelijke deler(GGD). Je zet een x buiten de haakjes omdat er bij allebei een x is. x(x-4) =0 je kan het controleren door de haakjes weg te werken: x*x =x2 x*-4 = -4x. x2-4x=0 je ziet nu dus dat het klopt. Ik hoop dat je het snapt;) en heel veel succes. als je het nog niet helemaal begrijpt vraag maar:) xxx |
Ik was nog iets vergeten:bloos:
voor als je wil uitrekenen wat x is: je hebt nu: x(x-4)=0 x=0 of x-4 =0 --> x = -4 Nu weet je wat de snijpunten met de y-as zijn van een parabool. Als je ook de y-waarde wil weten(als je dus de coordinaten wil uitrekenen) moet je de gevonden x-waarden invullen in de formulen die je als eerste had(x2-4x=0) :y |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35. |