![]() |
Hoe ver gaat jouw geloof?
Hoe ver gaat jouw geloof?
Nu niet van die mongole uitspraken doen, ok;) Voor mij, ik zou niet trouwen wanneer ik niet trouw in een RK kerk, geen kinderen nemen wanneer ze niet gedoopt kunnen worden. Komt nogal extreem over volgens mij, maar misschien kom ik mezelf tegen die tijd wel tegen:) |
Tja, ik geloof eigenlijk vooral in mezelf. Ik zou nooit iets doen waar ik niet achter sta.
Mag ik vragen waarom je geen kinderen zou willen krijgen als je ze niet kunt laten dopen? Het is toch niet meer zo dat ze dan naar het voorgeborchte gaan? Of ben ik nu in de war met een ander geloof? |
Geloof is 100% een persoonlijk iets. Eventuele grenzen leg je jezelf dus gewoon op. Kortom: voor zover ik gelovig ben, vallen de grenzen daarvan samen met mijn eigen ethische grenzen.
Maar misschien werkt het voor mij andersom dan wat jij bedoelt: ik heb een ethisch kader, en een eventueel geloof pas ik daar in. Het kader wordt niet gevormd door het geloof dus. |
Mijn 'geloof' zit zo in mij verweven, dat ik alles wat ik doe, doe vanuit mijn 'geloof'. Nu is mijn geloof niet aan, door anderen opgelegde, regeltjes gebonden en dus heb ik alsnog alle vrijheid om te doen met mijn leven wat ik wil.
|
Bedoel je geloof als religie of gewoon als 'iets waar je in gelooft'?
|
^Religie is gewoon iets waar je in gelooft.
|
Maar religie omvat meer; het omvat ook geboden over je doen en laten, rituelen e.d.
|
Citaat:
Niet elk geloof hoeft dat te zijn. |
En nu weer terug naar de originele vraag mensen.
|
Maar ik begrijp de originele vraag dus niet.
|
Je begrijpt de originele vraag wel, maar je wilt hem niet direct beantwoorden.
|
^ Je vraag roept wel degelijk verwarring op. Stel dat Etmakas je vraag niet direct wil beantwoorden, dan kun je toch nog wel zeggen of je geloof bedoelt als in religie of als in 'iets waarin je gelooft'.
Religie: Mijn geloof gaat niet zo heel ver. Ik hou het vooral bij mezelf, ik zou niet willen dat anderen zich aan mijn geloof moesten aanpassen oid. 'Iets waar ik in geloof': Er zijn zat dingen waar ik in geloof, en zat waar ik niet in geloof, ze wisselen elkaar vaak af. |
Citaat:
Eigenlijk gaat mijn geloof wat dat betreft dus niet ver. Ik zou mijn mening verdedigen maar als iemand anders gelijk lijkt te hebben zet ik mijn geloof opzij voor iets anders. |
Citaat:
|
Tja, ik weet dat de meningen hier over verschillen maar ik vind religie en geloof hetzelfde. En ook blijf ik erbij dat wat je gelooft absoluut niet 100% persoonlijk is. Twee gezonde meningsverschillen, maar ik verwar niets.
|
Ik heb geen religie maar wel een geloof.
|
Citaat:
De ideeën hoeven zeker niet van jezelf te komen, maar de selectie die je maakt en de invulling die je er aan geeft, is van jou persoonlijk. Vergelijk het met het schrijven van een boek. Het is 100% jouw boek, maar de woorden en grammatica heb je niet zelf verzonnen, die komen uit het aanbod van de Nederlandse taal. |
Ja daar heb je een punt, maar vergeet niet de bronvermelding bij je boek ;-)
|
Citaat:
:p OT: Religie is niet corrupt, het is een groep gelovigen die in hetzelfde geloven, als jij in iets anders gelooft, dan hoor je niet bij die religie, het is niet zo dat religie iedereen dwingt om zijn regels op te leggen. Geloven kan je niet afdwingen. Je kunt je ideologie verspreiden, wanneer anderen er ook zo in geloven en het een tak is van een andere religie is het een sekte, wanneer die eerste sekte weer sektes heeft kan je die eerste sekte weer een religie noemen, doch een aanpassing van een andere religie (bijv Christendom/Islam op het Jodendom). Wanneer je in iets gelooft maar daarover niemand verteld of niemand gelooft erin, dan geloof je in je eigen ideologie en kun je dat geen religie of sekte noemen. De regels in een religie zijn om te uiten van je geloof zoals jij denkt dat het hoort, wanneer je vindt dat die regels niet goed zijn, dan heb je een sekte (bijv Christendom heeft andere regels en zo andere manieren om te vereren dan het Jodendom) |
Tot de bodem van het glas.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47. |