Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Browsers (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1806435)

WolterB 16-06-2010 23:36

Browsers

Bij nieuwe installaties van Win7 is toch geen browser meer meegeleverd?:o

SacredRose 17-06-2010 08:35

jawel gewoon IE. zou een beetje raar zijn als er geen browser op zou zitten

jacobdb 17-06-2010 17:42

iddf, internet explorer zit inmiddels zo diep in windows dat ze het er gewoon niet meer uit kunnen slopen.

florejaen 17-06-2010 23:07

Citaat:

jacobdb schreef: (Bericht 30594019)
iddf, internet explorer zit inmiddels zo diep in windows dat ze het er gewoon niet meer uit kunnen slopen.

je kan gewoon je browser kiezen hoor die je wilt gebruiken, ik gebruik zelf altijd chrome en ik heb nog altijd geen "last" gehad van ie.

Maar het is normaal dat ze er een browser insteken, niet? hoe kan je anders namelijk een andere downloaden?

freyk 18-06-2010 07:57

Citaat:

florejaen schreef: (Bericht 30595144)
Maar het is normaal dat ze er een browser insteken, niet? hoe kan je anders namelijk een andere downloaden?

Een microsoft variant van wget?

florejaen 18-06-2010 14:02

Citaat:

freyk schreef: (Bericht 30595383)
Een microsoft variant van wget?

waarom zouden ze dat doen als ze internet explorer al hebben?

maar ot: voor de meeste mensen volstaat ie gewoon, de mensen die nood hebben aan een andere browser weten die wel te vinden.

De invoering van dat keuzescherm is er enkel doordat microsoft een monopoly heeft op de pc-markt. Apple mag namelijk ook zelf kiezen dat ze safari meeleveren.

jacobdb 18-06-2010 18:57

Citaat:

florejaen schreef: (Bericht 30595144)
je kan gewoon je browser kiezen hoor die je wilt gebruiken, ik gebruik zelf altijd chrome en ik heb nog altijd geen "last" gehad van ie.

euhm, juist. dat de exe verwijdert wordt, betekent niet dat heel internet explorer eruit gesloopt ligt. internet explorer is ingebouwd in windows. als je er echt alles van verwijdert, werkt 3/4 van de microsoft programma's die van internet gebruikmaken niet meer, (die van 3de trouwens ook niet

jacobdb 18-06-2010 18:59

Citaat:

florejaen schreef: (Bericht 30596242)
waarom zouden ze dat doen als ze internet explorer al hebben?

maar ot: voor de meeste mensen volstaat ie gewoon, de mensen die nood hebben aan een andere browser weten die wel te vinden.

De invoering van dat keuzescherm is er enkel doordat microsoft een monopoly heeft op de pc-markt. Apple mag namelijk ook zelf kiezen dat ze safari meeleveren.

klopt. maar microsoft misbruikt(te):nono: haar monopoly door netscape uit de markt te drijven door IE met windows te leveren. ze willen dit opnieuw voorkomen. omdat dit innovatie remt en je toch alleen maar een feature oorlog wordt, waardoor je alleen maar bloatware krijgt. en dit remt innovatie.

florejaen 18-06-2010 21:57

Chrome, firefox, opera, safari,... hadden al een aardig marktaandeel op windows vóór opera dat keuzescherm wenste.

over netscape: toen kon je nog niet snel even een browser downloaden om te testen welke je het beste vond, en aangezien internet explorer er standaard opstond, jh, dan gingen de mensen niets anders meer zoeken. Ik vind het niet slecht dat microsoft verplicht is geweest om dat keuzescherm in te voeren, maar ik denk dat het in deze tijd niet echt een toegevoegde waarde heeft voor de gewone computergebruiker die wat wilt internetten.

Voor chrome word trouwens ook reclame gemaakt, het merendeel van de mensen heeft als startpagina google, waar rechtsboven altijd een kader komt met daarin reclame voor chrome, hetzelfde trouwens op youtube. Dus concurrentie genoeg denk ik niet?

jacobdb 19-06-2010 10:37

Citaat:

florejaen schreef: (Bericht 30597190)
Chrome, firefox, opera, safari,... hadden al een aardig marktaandeel op windows vóór opera dat keuzescherm wenste.

over netscape: toen kon je nog niet snel even een browser downloaden om te testen welke je het beste vond, en aangezien internet explorer er standaard opstond, jh, dan gingen de mensen niets anders meer zoeken. Ik vind het niet slecht dat microsoft verplicht is geweest om dat keuzescherm in te voeren, maar ik denk dat het in deze tijd niet echt een toegevoegde waarde heeft voor de gewone computergebruiker die wat wilt internetten.

Voor chrome word trouwens ook reclame gemaakt, het merendeel van de mensen heeft als startpagina google, waar rechtsboven altijd een kader komt met daarin reclame voor chrome, hetzelfde trouwens op youtube. Dus concurrentie genoeg denk ik niet?

nou, begin 200 was IE gewoon een synoniem voor internet geworden. dit is nu gelukkig wat versnipperd. en dat je geen browser kon installeren, dat kon wel. kijk maar naar mosiac

florejaen 19-06-2010 22:13

Citaat:

jacobdb schreef: (Bericht 30597717)
nou, begin 200 was IE gewoon een synoniem voor internet geworden. dit is nu gelukkig wat versnipperd. en dat je geen browser kon installeren, dat kon wel. kijk maar naar mosiac

Ik zeg toch niet dat je geen browser kon installeren?
Het was alleen niet zo gemakkelijk. :)

jacobdb 19-06-2010 22:36

in 2000 waren computers sowieso al niet "gemakkelijk"

florejaen 20-06-2010 11:34

Citaat:

jacobdb schreef: (Bericht 30598827)
in 2000 waren computers sowieso al niet "gemakkelijk"

zo moeilijk werkte windows 98 (2 jaar voor 2000) ook weer niet,
en ja, ik heb nog met windows 98 gewerkt hoor, toen ik kleiner was.

MiBe 20-06-2010 11:40

Citaat:

florejaen schreef: (Bericht 30597190)

Mee eens. Gezien de omvang van het bedrijf Google lukt het ze echt wel om hun product te promoten. Wat betreft Mozilla vind ik het knapper gezien die het als klein bedrijfje tegen 2 giganten opnemen, toch is het in sommige Oost-Europese landen al de meestgebruikte browser.

Ikzelf gebruik overigens Chrome, vind het merkbaar sneller dan IE en FF.

florejaen 20-06-2010 11:43

Citaat:

MiBe schreef: (Bericht 30599660)
Mee eens. Gezien de omvang van het bedrijf Google lukt het ze echt wel om hun product te promoten. Wat betreft Mozilla vind ik het knapper gezien die het als klein bedrijfje tegen 2 giganten opnemen, toch is het in sommige Oost-Europese landen al de meestgebruikte browser.

Ikzelf gebruik overigens Chrome, vind het merkbaar sneller dan IE en FF.

Ik vind chrome ook de beste browser, alleen mis ik firefox soms toch (adblock plus).

Ja, ik weet dat adblock plus er ook is voor chrome, maar die werkt niet helemaal. Enkel Flash-banners worden geblokkeerd blijkbaar. (google laat namelijk niet hún advertenties in de eigen browser blokkeren)

M@rco 24-06-2010 21:37

Er was een tijdje sprake van een Windows 7-versie zonder IE, maar die is uiteindelijk niet uitgebracht. Er zit dus gewoon IE8 bij.

jacobdb 24-06-2010 21:52

idd. ze zeiden van wel, maar dat hebben ze toch niet gedaan. anyway midori is nu mijn favo browser is echt mega snel

WolterB 24-06-2010 23:38

Om zelf ook maar even antwoord te geven :p

ik gebruik nu al zo'n 10 jaar Opera, vanaf versie 4.x
Hebben een paar minder fijne upgrades tussen gezeten, maar die fouten werden steeds sneller opgelost. Vooral de browsgeschiedenis en de mogelijkheid je eigen uiterlijk te kiezen bevallen mij erg goed (y)

florejaen 26-06-2010 07:11

Citaat:

WolterB schreef: (Bericht 30614811)
Om zelf ook maar even antwoord te geven :p

ik gebruik nu al zo'n 10 jaar Opera, vanaf versie 4.x
Hebben een paar minder fijne upgrades tussen gezeten, maar die fouten werden steeds sneller opgelost. Vooral de browsgeschiedenis en de mogelijkheid je eigen uiterlijk te kiezen bevallen mij erg goed (y)

Heb je ooit chrome al geprobeerd?, ik vind chrome vooral ook zo leuk omdat het zo "clean" is en er niets staat dat overbodig is, wat wel het geval is bij opera.

en je kan met chrome ook je uiterlijk veranderen :)

jacobdb 26-06-2010 16:44

dat kan tegenwoordig met bekant elke browser. opera is idd een goede browser, alleen vind't ik het zelf gewoon niet zo fijn aanvoelen zeg maar.

WolterB 26-06-2010 20:35

Citaat:

florejaen schreef: (Bericht 30618707)
Heb je ooit chrome al geprobeerd?, ik vind chrome vooral ook zo leuk omdat het zo "clean" is en er niets staat dat overbodig is, wat wel het geval is bij opera.

en je kan met chrome ook je uiterlijk veranderen :)

Opera kan je zelf zo clean maken als je maar wilt, heb 'maar' 4 buttons (Vorige, volgende, herladen en start) en een Google zoekbar met daaronder de browsertabs en de adresbalk. Verder helemaal niets (y)

Vooral de optie dat je zelf kunt bepalen waar de knoppen zitten met een zeer ruimte keuze uit de verschillende typen knoppen vind ik erg fijn.

Chrome voelt niet fijn aan voor mij, maar na meer dan 10 jaar dezelfde browser ben ik ook aardig vastgeroest geloof ik ;):o

jacobdb 26-06-2010 21:41

ik vind't gnome chrome altijd zo vast aanvoelen, ook omdat je er niks aan kan veranderen.

freyk 27-06-2010 11:40

Citaat:

jacobdb schreef: (Bericht 30620659)
ik vind't gnome chrome altijd zo vast aanvoelen, ook omdat je er niks aan kan veranderen.

Ook niet met themes en extensies of chromium?

jacobdb 27-06-2010 16:41

nee. bij midori en firefox kan ik ook nog heel de layout veranderen ect. ook is chrome eigenwijs als het gaat om window buttons. die ik link wil hebben in mijn mint desktop/ *O*

A Capelle 27-06-2010 19:48

Een nadeel van Google Chrome is wel dat hij alle je surfgedrag naar Google stuurt (net als de zoekmachine trouwens). Dit kan je er gelukkig wel uitslopen.

jacobdb 28-06-2010 15:04

dat is de deal van google, zei geven geweldige software gratis tegen jouw surfgedrag.

deadlock 29-06-2010 14:49

Citaat:

jacobdb schreef: (Bericht 30596922)
klopt. maar microsoft misbruikt(te):nono: haar monopoly door netscape uit de markt te drijven door IE met windows te leveren. ze willen dit opnieuw voorkomen. omdat dit innovatie remt en je toch alleen maar een feature oorlog wordt, waardoor je alleen maar bloatware krijgt. en dit remt innovatie.

Hoe is dit precies tegen een monopoliepositie misbruiken? Dat is toch simpelweg gebruiken? Het summum van kapitalisme? Ik snap het niet zo goed.

Quintiano 30-06-2010 00:33

Citaat:

jacobdb schreef: (Bericht 30596922)

Quatsch. En nog iets wat men vaak vergeet.

Ook snap ik niet zo goed waar je ineens "feature oorlog" en "bloatware" vandaan haalt. Want voor persoon A is het laatste inherent aan het eerste waar persoon B juist features wil hebben zonder 3rd party plugins/addons. Om het toe te lichten: persoonlijk vind ik Pegasus een prima mailclient en mag ik er graag mee werken maar ik kan me verdomd goed voorstellen dat Hermien de Vries liever gewoon Thunderbird of -god forbid- Windows Mail wil gebruiken.

jacobdb 30-06-2010 12:51

dat men ging prijzen met fuetures die half werkten omdat ze zo snel mogelijk uitgebracht moesten worden, om voor de concurrent te zijn. probleem hierdoor was dat ze dus overal stukjes code kregen in de browser die elkaar tegenwerkt, daar worden dan weer snelle fixes voor gevonden ect...

waarom denk je anders dat het mozilla team van scratch af aan is begonnen ipv de netscape code te gebruiken?

Quintiano 01-07-2010 01:35

Dus wacht even; omdat Netscape er één grote kutzooi van maakte is het Microsoft die "misbruik" maakte van de monopoliepositie waar Netscape vóór MSIE maar liefst 80% van de markt in handen had..? Enlighten me.

Los daarvan; Netscape 5+ is gewoon Mozilla en vanuit daar is de Phoenix-fork gekomen.

jacobdb 01-07-2010 12:04

microsoft leverden de browser bij windows.terwijl netscape gekocht moets worden. (oke het is een slimme maar vuile tactiek) hierdoor moest netscape met iets extra's komen om mensen netscape te laten kopen. omdat microsoft de winst simpelweg uit de pc/windows licentie haalde en netscape alleen maar een browser maakte. hier was gewoon niet tegenop te botsen. natuurlijk had netscape andere markten aan kunnen boren. maar ze waren zo dom omdat niet te doen

Quintiano 01-07-2010 22:24

Netscape is altijd gratis geweest, makker. Misschien moet je eens wat minder van die typische open source-communityblaat klakkeloos voor waar aannemen.

freyk 02-07-2010 05:57

Citaat:

TBTL schreef: (Bericht 30622784)
Een nadeel van Google Chrome is wel dat hij alle je surfgedrag naar Google stuurt (net als de zoekmachine trouwens). Dit kan je er gelukkig wel uitslopen.

voor de "lokale" privacy een filmpje:

En over de usage tracking vind je in het wikipedia artikel van chrome nog wat extra informatie.
Ik vond op een artikel hoe je deze uitzet.
En ik lees op verschillende pagina's dat chromium dit niet heeft.

Quintiano 02-07-2010 12:38

Ik houd he-le-maal niet van het opt-out gebeuren van Google/Chrome. Ik gebruik het dan ook uit principe niet want ik vind Google zo zoetjes aan smeriger/onbetrouwbaarder dan Apple en Microsoft bij elkaar -- alleen heeft Google nog het imago vreselijk mee als "good guy".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.