![]() |
[webprogramming] cookies
hoi
ik moet een catalogus maken en dat mensen ook meerdere producten kunnen bestellen. en in 1x kunnen versturen daarvoor wou ik ze voor de eerste keer dat ze van de sessie iets bestellen ze een ID geven en dat opslaan in een cookie maar als ze nou geen cookies ondersteunen moet ik dan het ID maar hele tijd met een verborgen veld doorgeven aan de pagina?? en hoe groot is de kans daty ze geen cookies ondersteunen?? de site is van een juwelier de bezoekers zijn rijke mensen die wel wat beters hebben te doen dan hun browser te tweaken dat ie geen cookies accepteerd |
Checken of de browser cookies accepteerd. Doet hij dat niet, dan een melding geven dat ze niet kunnen bestellen :)
De kans lijkt mij klein dat 'normale' gebruikers hun browser zo hebben ingesteld dat deze geen cookies accepteerd, maar je weet nooit ;) |
tisd ook maar een session cookie
dat word vaker toegestaan he?? |
Moet 't hele zaakje ook weer op te vragen zijn nadat de gebruiker z'n browser afgesloten heeft?
Zoniet, dan zijn sessies misschien een betere optie. |
Citaat:
als de gebruiker afsluite issie klaar dan moet all1 voor de juwelier worden opgeslagen wat ie besteld heeft maar dat lukt wel ik d8 ook aan een session cookie ja :) |
Citaat:
Offtopic: trouwens koel dorpie he wageningen :P sorry zat ff in je info te vroeten.. d'r zitten hier niet zoveel wageningers geloof ik |
Citaat:
|
Citaat:
xie net dat koen zegt dat er een andere manier is maar ik d8 aan iets op de HD van de gebruiker op te slaan Citaat:
erg gezellig en relaxe mensen woon je er ook?? |
Citaat:
oooow dat kende ik nog niet (toch aantal php boeken doorgenomen) ik zal 's verder kijken bedankt voor de tip!! |
Citaat:
|
Citaat:
Of vergis ik mij? |
Sessions gebruiken inderdaad meestal cookies.
Zodra een sessie start krijg jij een unieke session id(cijfers/letters), die komt OF in een cookie te staan, OF je moet die telkens met de URL meesturen (bla.php?<? echo sid; ?>), dat laatste kan met bij PHP met een configinstelling ook automatisch. Aan de hand van het session id kunnen de gegevens, die daaraan gekoppeld zijn, opgehaald worden uit een file/db. Klopt dus in zoverre dat de data op de server komt, het enige wat de client krijgt is een session id. |
hoe wijs je een id toe die uniek is??
session id moet worden geinstalleerd en ik weet niet of de host dat ook heeft :) ik moet zorgen dat als iemand op de order knop drukt hij een nummer krijgt die uniek is en all1 tijdens die sessie werkt grtz JJ |
Citaat:
|
Citaat:
kweet niet of de toekomstige host dat heeft gedaan dus ik kan dit niet gebruiken :) |
Citaat:
maarjah weet je hoe die configuratieoptie heet dan? |
ik begrijp eigenlijk ook nog steeds niet waarom iedereen nou ineens over sessions begint... dat is toch helemaal niet nodig in dit geval? als je alle data gewoon zelf in temporary koekjes zet is het toch ook weer weg als je je browser opnieuw opstart? :confused:
|
Citaat:
|
omdat die sessieID dus ook wordt opgeslagen in cookies... ik heb ook geen bezwaar tegen sessies, maar cookies werken ook prima dus waarom moeilijker doen... cookies zijn ook piece of cake onder php...
net zoals veel mensen in elke sql table een ID inbouwen om als primary key te gebruiken, of mensen die al hun variabelen tijdens het programmeren als pointers definieren :) maargoed sessies is ongeveer even simpel dus eigenlijk maakt het niet uit |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
session.cookie_lifetime Citaat:
staat wat over: --enable-trans-sid Enable transparent session id propagation. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat is er trouwens mis met het doorgeven van var-referenties? Als het niet nodig is een nieuwe var te initialiseren moet je het niet doen, scheelt ruimte en tijd. |
Citaat:
maar wat ik dus bedoel in het voorbeeld van eddie.. je zou die nieuwe primary key van hem kunnen opvatten als een pointer naar een pointer... in plaats van rechtstreeks je primary key om te zetten in de bestandsnaam vraag je via de primary key een ander getal aan die je dan weer omzet in de bestandsnaam terwijl beide nummers uniek zijn |
Citaat:
We gaan mij toch niet betrekken in deze off-topic discussie???? Je hebt het trouwens hier over ;) |
Citaat:
|
het antwoord was om een nieuw MySQLrecord aan te maken en dan met mysql_insert_id() de veranderde id op te vragen en in een cookie te storen :)
(voor het geval iemand ooit hetzelfde probleem krijgt :)) |
Wat je ookw eleens ziet is dat als je gewoon cookies uit hebt staan, dat de website niet werkt..
onder het motto van: "Moet je maar cookies even aanzetten" |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24. |