Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [NA] Snelheden in het verkeer (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1806818)

skraalkip 23-06-2010 14:47

Snelheden in het verkeer

Hallo. Ik heb 2 opgaven waar ik niet uit kom.
Misschien dat jullie er even naar willen kijken.
Niveau: 3VWO

1)
De straal van het grote kettingwiel van Jeroens fiets is 10cm, de straal van het kleine kettingwiel 4 cm. Jeroen trapt in 0,4 sec zijn trapper geheel rond. De omtrek van een cirkel is gelijk aan 6,3 * straal.
a) Hoeveel centimeter legt een tandwiel van het grote kettingwiel in een volledige omwenteling af? (antwoord: 63 cm)
b) Hoe groot is de snelheid van het tandwiel (antwoord: 1,6 m/s)
c) Hoeveel omwentelingen maakt het kleine tandwiel bij één volledige omwenteling van het grote tandwiel (antwoord onbekend)

2)
Twee auto's van hetzelfde type rijden achter elkaar, beide met een snelheid van 72km/h. Als de voorste automobilist remt, reageert de achterste zo snel mogelijk. De auto's komen precies tegen elkaar tot stilstand. De reactietijd van de achterste automobilist is 1,2 sec.
a) Bereken hoe groot de afstand tussen de auto's was. (antwoord: 24m)

Zoals je ziet heb ik (de meeste) antwoorden wel, maar ik weet niet hoe je erop uitkomt.

_T_e_s_s_a 23-06-2010 15:09

Vraag 1
De straal van het grote kettingwiel van Jeroens fiets is 10cm, de straal van het kleine kettingwiel 4 cm. Jeroen trapt in 0,4 sec zijn trapper geheel rond. De omtrek van een cirkel is gelijk aan 6,3 * straal.
a) Hoeveel centimeter legt een tandwiel van het grote kettingwiel in een volledige omwenteling af? (antwoord: 63 cm)
b) Hoe groot is de snelheid van het tandwiel (antwoord: 1,6 m/s)
c) Hoeveel omwentelingen maakt het kleine tandwiel bij één volledige omwenteling van het grote tandwiel (antwoord onbekend)

a) Bij A moet je gewoon de omtrek berekenen. Aangezien de omtrek 6,3 * straal is. De straal van het grote kettingwiel is 10 cm dus:
6,3 keer 10 = 63 cm omtrek
b) In 0,4 seconden legt hij 63 cm af. In 1 sec is dat dan 63/0,4 keer 1,0 = 157,5 cm/s = 1,6 m/s
c) 1 volledige omwenteling grote kettingwiel duurt 0,4 sec
Omtrek kleine kettingwiel = 6,3 keer 4 = 25,2 cm. 63 / 25,2 = 2,5. Dus 2,5 omwentelingen

skraalkip 23-06-2010 15:11

Wat makkelijk als je het weet:bloos:
Bedankt! Duidelijk uitgelegd.

Iemand die de 2e opgaven weet?

_T_e_s_s_a 23-06-2010 15:12

Twee auto's van hetzelfde type rijden achter elkaar, beide met een snelheid van 72km/h. Als de voorste automobilist remt, reageert de achterste zo snel mogelijk. De auto's komen precies tegen elkaar tot stilstand. De reactietijd van de achterste automobilist is 1,2 sec.
a) Bereken hoe groot de afstand tussen de auto's was. (antwoord: 24m)

72 km/h = 20 m/s (:3,6)
de reactietijd is 1,2 sec. Hij rijdt 20 meter per seconde. In 1,2 seconden heeft hij 24 meter gereden.
20 keer 1,2 = 24 meter

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.