Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Contract verlening V&D, hoeveel keer mag dat? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1806914)

joept 24-06-2010 12:10

Contract verlening V&D, hoeveel keer mag dat?

Ja, ja nu zie ik jullie denken even Google....

Mijn zus werkt bij V&D, ze werkt er nu twee jaar, ze heeft iedere keer een contract gekregen van een jaar. Maar nu blijkt opeens dat het contract dat mijn zus nu heeft gekregen maar voor een halfjaar is (6 maanden).
Aangezien ik samen met mijn zus op één afdeling werk, heb ik dus even voor mijn zus nagevraagd hoe het nou zit.
V&D zegt: 'Het contract kan in december nog voor een halfjaar worden verlengd'.
Maar volgens mij mag dat helemaal niet:nono:.

Want mijn zus heeft deze contracten gekregen:
1e keer: 1 jaar
2e keer: 1 jaar
3e keer: een contract voor 6 maanden
4e keer: Een contract voor 6 maanden Maar volgens mij, mag en kan dat niet, die 4e keer verlengen, want dan zou je een vaste aantelling moeten krijgen. (dit contract zou ze dan in December krijgen)

Wie o wie kan mij het vertellen, alvast bedankt!!

Lucky Luciano 24-06-2010 12:21

Indien een arbeidsovereenkomst voor de 3e keer verlengd wordt voor bepaalde tijd dan geldt dat contract voor onbepaalde tijd. BW7:668a lid1b

ganralph 24-06-2010 12:51

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 30612725)
Indien een arbeidsovereenkomst voor de 4e keer verlengd wordt voor bepaalde tijd dan geldt dat contract voor onbepaalde tijd. BW7:668a lid1b

Je bedoelt denk ik een 3e verlenging (dus bij het 4e contract)

Citaat:

Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen: meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
BW7: 668a, lid 1b.

Kortom: je mag drie contracten voor bepaalde tijd hebben (in totaal maximaal 36 maanden) en daarna wordt het een contract voor onbepaalde tijd (tenzij je geen verlenging krijgt uiteraard).

Overigens kan een cao hier geloof ik van afwijken...

Lucky Luciano 24-06-2010 13:00

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 30612859)
Je bedoelt denk ik een 3e verlenging (dus bij het 4e contract)

Inderdaad

Anna_Nibud 24-06-2010 13:28

Het was inderdaad zo dat je het 4e contract een vast contract werd (dus bij de 3e verlenging). Alleen vanwege de crisis is de regeling voor jongeren t/m 27 jaar (tijdelijk, in ieder geval voor 2 jaar) aangepast. Het is nu na de 4e verlenging, dus bij het 5e contract. V&D heeft dus het recht dit te doen.

Een linkje waar het onder andere staat:

Anna_Nibud 24-06-2010 13:28

het lukt me op een of andere manier niet om te kopieren, plakken. Computer doet vreemd. Dus helaas geen verwijzing.

joept 24-06-2010 14:27

Citaat:

Anna_Nibud schreef: (Bericht 30612994)
Het was inderdaad zo dat je het 4e contract een vast contract werd (dus bij de 3e verlenging). Alleen vanwege de crisis is de regeling voor jongeren t/m 27 jaar (tijdelijk, in ieder geval voor 2 jaar) aangepast. Het is nu na de 4e verlenging, dus bij het 5e contract. V&D heeft dus het recht dit te doen.

Een linkje waar het onder andere staat:

Is die wet er dan al, die moest toch nog goedgekeurd worden door de tweede kamer? Of is dat al gebeurd?

Lucky Luciano 24-06-2010 21:35

Citaat:

joept schreef: (Bericht 30613174)
Is die wet er dan al, die moest toch nog goedgekeurd worden door de tweede kamer? Of is dat al gebeurd?

Dat lijkt me niet, aangezien de wet nog niet aangepast is.

joept 24-06-2010 21:48

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 30614508)
Dat lijkt me niet, aangezien de wet nog niet aangepast is.

Toch nog wat aan Google gehad voor deze vraag....
Dit is van het ministerie van sociale zaken en Werkgelegenheid:
Citaat:

* Het kabinet maakt het voor de duur van de crisis mogelijk om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd bij jongeren tot 27 jaar vaker te verlengen of aan te laten aangaan. Hierdoor ontstaat pas na vier jaar (nu drie) of pas bij een vijfde opeenvolgende arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (nu vier) recht op een vaste arbeidsovereenkomst. Verwacht wordt dat werkgevers eerder een ingewerkte persoon langer in dienst willen houden dan een nieuwe tijdelijke werknemer aantrekken en inwerken.
Bedankt voor de hulp, ik weet genoeg! :-)

Lucky Luciano 24-06-2010 22:21

Citaat:

joept schreef: (Bericht 30614534)
Toch nog wat aan Google gehad voor deze vraag....
Dit is van het ministerie van sociale zaken en Werkgelegenheid:

Bedankt voor de hulp, ik weet genoeg! :-)

Voor zover ik weet is het voorstel nog niet door de Eerste Kamer.

Mar_TFD 25-06-2010 12:58

Citaat:

Artikel 668a
1
Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:
a
arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;
b
meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
2
Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn.
3
Lid 1, onderdeel a en laatste zinsnede, is niet van toepassing op een arbeidsovereenkomst aangegaan voor niet meer dan 3 maanden die onmiddellijk volgt op een tussen dezelfde partijen aangegane arbeidsovereenkomst voor 36 maanden of langer.
4
De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de eerste arbeidsovereenkomst als bedoeld onder a of b van lid 1.
5
Van de leden 1 tot en met 4 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

Dit lid in combinatie met de woordkeuze op de site van het ministerie doen me vermoeden dat de regering het bevoegde bestuursorgaan is waarover in lid 5 wordt gesproken. Dan zou de regering dus per algemene maatregel van bestuur van de regeling af kunnen wijken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.