![]() |
Schildpadden in sloot?
Hoihoi,
Gisteravond ging ik met mijn zusje naar de bioscoop en fietsten wij langs een sloot. Daarin zagen wij twee schildpadden zitten. We wisten niet precies wat we moesten doen, dus we besloten de dag erna (vandaag dus) de dierenopvang hier in de buurt te bellen. Dat heb ik dus vandaag gedaan, maar ik kreeg een behoorlijk merkwaardige reactie, vond ik zelf. De mevrouw die ik aan de telefoon kreeg, zei dat die schildpadden daar gewoon konden blijven zitten en dat ze er soms al wel jaren zaten. Het zou geen kwaad kunnen en ze zouden dus niets met mijn melding doen. Ik ben hier toch niet helemaal van overtuigd. Kan het echt geen kwaad, als ze gewoon in die sloot blijven zitten? |
Niet echt een nuttige bijdrage, maar in de dierentuin waar ik laatst was zaten in de sloot rondom het apeneiland ook een paar kleine schildpadjes. En ik vermoed dat die er niet als 'attractie' zaten :p. Ze zagen eruit alsof ze zichzelf prima konden redden daar.
|
Ik vind het ook een rare reactie. Ik was altijd onder de indruk dat dieren die in nederland niet van nature in het wild voorkomen niet zomaar losgelaten mochten worden omdat ze dan een bedreiging vormen voor de flora en fauna. Ik ging er dus altijd vanuit dat die dieren er ook uitgehaald moesten worden voor ze schade aan konden richten. Ik kan me niet voorstellen dat die schildpadden als koudbloedigen een winter makkelijk kunnen overleven in Nederland.
|
Schildpadden worden regelmatig gedumpt, helaas. Maar meestal kunnen ze zich prima redden.
Hier in de buurt is een vijver, waar je echt tig schildpadden langs de kant ziet zonnebaden met dit weer. Ik weet ook niet beter of die hebben er altijd al gezeten :o |
Schildpadden zullen daar niet van hunzelf in die gracht gaan komen lijkt me ? Gedumpt ofzo kan wel... Maar ze zullen zich wel redden :)
|
Warschijnlijk zijn ze daar gedumpt door mensen, maar het lijkt me niet dat het kwaad kan zeker :rolleyes:
|
ik geloof dat ze zich niet kunnen voortplanten in ons klimaat, dus een grote bedreiging voor lokale flora en fauna wird het dan nooit, en als ze zich wel gewoon kunnen redden snap ik die reactie idd wel, je kunt als dierenbescherming ook niet eindeloos doorgaan schildpadden uit sloten vissen als ze er net zo snel weer in worden gedumpt
|
Die beestjes zijn toch echt beter af in een aquarium met landgedeelte waar ze in Nederland eigenlijk ook horen. Schildpadden zijn gewend aan watertemperaturen van rond de 25 graden.
Dat ze overal gedumpt worden wil niet zeggen dat het goed voor ze is. Op plekken waar veel gevist wordt lopen ze het risico beschadigingen aan hun bekjes over te houden wanneer ze per ongeluk aan zo'n haak terecht komen. Bovendien kunnen die beestjes makkelijk ca. 35 jaar worden,maar in het koude klimaat in Nederland halen ze het nooit omdat ze er simpelweg niet voor gebouwd zijn, daarom kunnen ze zich ook niet voorplanten. Dat ze in de winter wel kunnen overleven in een klimaat waar ze niet voor gebouwd zijn wil niet zeggen dat ze "zich prima kunnen redden". Heb je het echt te doen met die beestjes dan haal je ze daar weg, en breng je ze naar de schildpadden opvang. Of brengt ze onder bij een liefhebber ofzo.... Als het in de buurt van Eindhoven was laat maar iets weten, ik heb hier een schildpad die nog gezelschap zoekt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21. |