Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Opassen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1807155)

Manou. 26-06-2010 16:42

Opassen

Er is mij gevraagd of ik wil oppassen op een meisje van 7. Dit lijkt me wel erg leuk, maar ik heb totaal geen ervaring.
Het is voor de avond en ik moet haar ook in bed leggen. Heeft er iemand ervaring met oppassen of tips waarin ik misschien nog iets heb?

Lotte^^ 26-06-2010 18:31

gewoon aan de ouders vragen hoe hun het normaal doen, en zo ook doen..
verder misschien iets meenemen om te doen voor als ze op bed ligt.

Em. 26-06-2010 18:43

Lief zijn. :D

En je kunt inderdaad ook even vragen hoe de ouders het doen. Zijn er bepaalde rituelen? Móet je een bepaalde verhaaltje voorlezen of mogen de gordijnen misschien absoluut niet dicht? En ze is 7, dus ze kan het zelf ook al 'n beetje aangeven, als 't goed is. (:

Corinne 26-06-2010 20:23

Nou, kindjes van 7 zijn slim hoor, die zeggen gerust dat ze áltijd nog een snoepje mogen voor het slapengaan...

Misschien is het een goed idee om een uurtje ofzo mee te lopen met de ouders, op een avond dat zij niet weg hoeven.
Dan kunnen zij jou duidelijk laten zien wat zij van jou verwachten (samen met het meisje tv kijken, dan tandenpoetsen, pyjama aan, verhaaltje voorlezen en naar bed, ik noem maar wat). En kan jij kennismaken met het meisje, maar het meisje ook met jou.
Wanneer je de volgende keer echt op het meisje moet passen en er gebeurt iets waarvan je niet weet wat je moet doen, kan je natuurlijk ook je moeder bellen.

Infidel 26-06-2010 21:58

Mijn oppaskindje was met zeven al donders slim. Die wist heel goed wat wel en niet mocht, en ook heel goed dat ik dat niet wist. Mijn eerste regel was dan ook dat al mag iets wel/niet van de ouders, bij mij gelden andere regels. Het naar bed gaan was ook een struikelpunt, dus ik liet haar een halfuurtje langer opblijven dan haar ouders. Als ze dan niet naar bed wilde als ik zei dat het tijd was, legde ik rustig uit dat ze dan de volgende keer weer op de gewone tijd naar bed moest. Zij was slim genoeg om te beseffen dat ze dus maar beter naar bed kon (het rekken tijdens tandenpoetsen, wc, lampje uit, lampje aan, verhaaltje, kusje daar gelaten), en ik wist dat ik dat halfuur vechtend door zou moeten als ik die stok achter de deur niet had.

Manou. 27-06-2010 08:57

Bedankt voor de tips.

Ik ken het meisje al, en ik ben er eigenlijk een beetje bang voor dat ik haar niet het bed in krijg. Ik probeer het gewoon een keer en de moeder (een vader is er niet meer) heeft al gezegd dat ze gerust wat later naar bed mag.

Wat vinden jullie een goed bedrag per uur om te vragen? Ik moet om 6 uur gaan oppassen en rond 8 uur moet ik haar in bed gaan leggen, de rest van de avond heb ik dan voor mezelf.

Infidel 27-06-2010 11:17

Ik kreeg voor twee kinderen (zeven en acht) 3.50 als ze wakker waren en 2.50 als ze op bed lagen. Dat is best weinig en ik kookte ook weleens. Ik denk dat je best kun beginnen met 3.50, 2.50 (jij hebt maar één kindje) en dan zelf beoordelen of je dat genoeg vindt.

Tamara 28-06-2010 09:56

Het Nibud raadt aan tussen de € 2,00 en € 3,00 per uur vragen. Tussen 12 en twee uur 's nachts kun je wat meer vragen. Als je op meer kinderen past of als je straks meer ervaring hebt, kun je best wat meer vragen. Ook als je veel werk verzet en als je net als Infidel ook nog kookt of andere taken ernaast doet, dan zou ik daar wat extra's voor vragen.

Maar een goede tip, wacht eerst af wat de moeder in gedachten heeft, misschien is dat wel meer dan jij zou vragen ;)

drukknoopje 29-06-2010 13:58

Wat ik vaak deed is een beetje omkoperij: bijvoorbeeld dat ik dan zei: 'als je nu meteen vast je pyjama aan doet, gaat plassen en goed je tanden poetsen, en je bent daar binnen 5 minuten mee klaar, dan gaan we nog één extra spelletje doen/verhaaltje voorlezen/5 min extra tv kijken/wat dan ook.
Dan heb je zo'n kind al helemaal klaar, afgezien van het in bed liggen. Werkte altijd supergoed!

Daantje_0705 29-06-2010 17:54

Kinderen van die leeftijd kunnen al veel meer zelf, weten ook zelf waar dingetjes liggen in huis en hoe het anders gaat enzo. Die kunnen je wel een beetje helpen (en tuurlijk proberen ze je daarbij ook uit maar dat is dan maar zo). Ik heb vanaf m'n zestiende ofzo opgepast op twee kindjes van toen vijf en zeven. Ik heb gewoon de ouders gevraagd hoe ze het normaal deden en verder gewoon aan die kindjes, ging prima. Tanden poetsen kon ik niet dus dat heb ik ze maar een avond zelf laten doen, doen papa en mama de volgende dag dan maar weer een keertje goed. Ik moet zeggen dat mijn oppaskindjes altijd wel redelijk makkelijk gingen slapen, heb ik nooit zo'n probleem mee gehad. Ik kreeg 3,80 per uur en het werd altijd afgerond naar boven en als ik er echt lang was dan kreeg ik vaak gewoon een van te voren afgesproken bedrag. Gebeurde ook wel eens dat ik met ze moest eten, ze bezig moest houden, naar bed brengen en er dan zelf ook bleef slapen en de volgende ochtend naar huis ging.

Infidel 30-06-2010 15:42

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 30629214)
Kinderen van die leeftijd kunnen al veel meer zelf, weten ook zelf waar dingetjes liggen in huis en hoe het anders gaat enzo. Die kunnen je wel een beetje helpen (en tuurlijk proberen ze je daarbij ook uit maar dat is dan maar zo). Ik heb vanaf m'n zestiende ofzo opgepast op twee kindjes van toen vijf en zeven. Ik heb gewoon de ouders gevraagd hoe ze het normaal deden en verder gewoon aan die kindjes, ging prima. Tanden poetsen kon ik niet dus dat heb ik ze maar een avond zelf laten doen, doen papa en mama de volgende dag dan maar weer een keertje goed. Ik moet zeggen dat mijn oppaskindjes altijd wel redelijk makkelijk gingen slapen, heb ik nooit zo'n probleem mee gehad. Ik kreeg 3,80 per uur en het werd altijd afgerond naar boven en als ik er echt lang was dan kreeg ik vaak gewoon een van te voren afgesproken bedrag. Gebeurde ook wel eens dat ik met ze moest eten, ze bezig moest houden, naar bed brengen en er dan zelf ook bleef slapen en de volgende ochtend naar huis ging.

Dit doet mij eraan denken, ik ken mensen die slapen tijdens het oppassen. Ik weet niet wat de normale gang van zaken is, maar ik heb dat nooit helemaal begrepen. Het idee is toch juist dat je wakker bent voor het geval er iets is?

Nonaj 01-07-2010 11:39

Citaat:

Infidel schreef: (Bericht 30632748)
Dit doet mij eraan denken, ik ken mensen die slapen tijdens het oppassen. Ik weet niet wat de normale gang van zaken is, maar ik heb dat nooit helemaal begrepen. Het idee is toch juist dat je wakker bent voor het geval er iets is?

Als ze gewoon midden op de avond gaan slapen dan is het wel een beetje raar ja.

Het idee van oppassen is dat je er bent voor het geval er iets is. Als je dan een hele nacht moet blijven omdat de ouders nog weg zijn, lijkt het me logisch dat je rond middernacht zelf ook gaat slapen. Dat hadden die ouders ook gedaan als ze zelf thuis waren geweest lijkt me. Die ouders kunnen ook moeilijk elke nacht wakker blijven voor het geval er iets is :confused:

Megan Cleo 01-07-2010 13:52

ik heb een heerlijk oppaskindje van zes, ik kook vaak als ik
bij haar ben en doe de vaatwasser in en uitruimen. ik krijg daar
vier euro per uur en dat vind ik genoeg. en zoals hierboven als
gezegd werd; beetje omkopen. 'als je nu alvas je pyama aan gaat
trekken en tanden poetsen dan mag je nog even met mij tv kijken'

Megan Cleo 01-07-2010 13:53

en het is trouwens; oPpassen.

Daantje_0705 01-07-2010 17:13

Citaat:

Infidel schreef: (Bericht 30632748)

Ik ging alleen slapen als de ouders zo laat thuis zouden komen dat het voor mij niet meer handig was om nog naar huis te gaan. Dan mocht ik op de logeerkamer slapen, de kinderen wisten dat ook en zouden dan wel boven bij me komen als er iets was en hun ouders nog niet thuis waren. Vaak kropen ze 's ochtends dan ook nog even bij me in bed :) Dan ging ik idd pas tegen middernacht slapen en dat lijkt me niet meer dan logisch. Als ik alleen 's avonds oppaste en de kinderen op bed lagen dan deed ik daar huiswerk, keek ik de tv, deed ik de afwas, hing ik de was op, dat soort dingen.

Infidel 02-07-2010 07:55

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 30636198)
Ik ging alleen slapen als de ouders zo laat thuis zouden komen dat het voor mij niet meer handig was om nog naar huis te gaan. Dan mocht ik op de logeerkamer slapen, de kinderen wisten dat ook en zouden dan wel boven bij me komen als er iets was en hun ouders nog niet thuis waren. Vaak kropen ze 's ochtends dan ook nog even bij me in bed :) Dan ging ik idd pas tegen middernacht slapen en dat lijkt me niet meer dan logisch. Als ik alleen 's avonds oppaste en de kinderen op bed lagen dan deed ik daar huiswerk, keek ik de tv, deed ik de afwas, hing ik de was op, dat soort dingen.

Ik moest meestal van vijf of acht uur tot elf of drie uur 's nachts oppassen. Ik heb altijd een beetje achter de pc gezeten of een boek gelezen. Misschien dat het er ook vanaf hangt wat iemand van een oppas verwacht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26.