Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Bij het ontbijt.. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1807248)

Caterpillar 27-06-2010 08:56

Bij het ontbijt..

bij het ontbijt zou ik het je vergeven,
bij het ontbijt zou ik zeggen ' t geeft niets '
tussen 2 koffiekoeken door,
zou ik je hoofd kussen.
ik zou je wang strelen,
en zeggen ' t maakt niets uit '
ik zou je koffie zetten,
en denken: ze kon er niets aan doen.
tussen een pot choco en konfituur,
zou ik je tranen drogen
en zeggen ' t was niet jou fout '

maar zelfs nu,
ben ik het nog altijd niet vergeten.

Azèche_oud 27-06-2010 08:59

bij het ontbijt zou ik zeggen "'t geeft niets"
tussen twee koffiekoeken door,
zou ik je hoofd kussen.
ik zou je wang strelen,
en zeggen "'t maakt niets uit"
ik zou je koffie zetten,
en denken: ze kon er niets aan doen.
tussen een pot choco en confituur,
zou ik je tranen drogen
en zeggen "'t was niet jouw fout"

maar zelfs nu,
ben ik het nog altijd niet vergeten.

--

Mooie laatste strofe. De rest vind ik iets minder, maar is wel een goede aanloop naar het einde.

Bright Blue 28-06-2010 12:10

Ik mis de hoofdletters een beetje, en het metrum klopt ook niet helemaal. Maar verder vind ik het een lief gedichtje. :)

Caterpillar 28-06-2010 12:46

Citaat:

Abzg schreef: (Bericht 30624749)
Ik mis de hoofdletters een beetje, en het metrum klopt ook niet helemaal. Maar verder vind ik het een lief gedichtje. :)

ik vraag me soms af waarom zoveel mensen zich vasthouden aan een metrum?

Medeia 28-06-2010 13:26

Ik vind juist het begin heel aardig en de laatste strofe een stuk minder. Het wel vergeten/niet vergeven doet cliché aan. Ik vind het leuk dat je veel herhaalt, op de een of andere manier past dat wel bij wat je zegt. Wel verwachte ik (daardoor?) een sterker einde, een uitsmijter, die niet kwam. De aanhalingstekens -hoewel correct Nederlands- hadden van mij niet gehoeven, ze leiden een beetje af.
Overigens, cijfers t/m en ronde getallen schrijf je voluit, dus twee koffiekoeken, niet 2. Of het moet een bewuste keuze zijn het zo te schrijven, dan valt het onder dichterlijke vrijheid, maar dat lijkt me hier niet het geval.

Bright Blue 28-06-2010 17:30

Citaat:

Caterpillar schreef: (Bericht 30624861)
ik vraag me soms af waarom zoveel mensen zich vasthouden aan een metrum?

Meestal laat een goed metrum een gedicht beter lopen. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet, en er hoeft ook niet perse een metrum in elk gedicht. Maar in dit geval stoorde ik me er een beetje aan. ;)

Dingaantouwtje 29-06-2010 11:07

Ik denk dat jij het over een ritme hebt, Abzg? Metrum is duisent moeilijker om naar te kijken. Versvoeten zijn imo maar vervelend.

Bright Blue 29-06-2010 16:04

Metrum is toch a-a-b-b enzo? Want dat is wat ik bedoel.

Medeia 29-06-2010 16:12

Nee, dat heet rijmschema.

Dingaantouwtje 29-06-2010 19:50

Citaat:

Abzg schreef: (Bericht 30628866)

Haha, ja, dat is een rijmschema. Metrum is de afwisseling van beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen. Bepaalde combinaties heten versvoeten (jambe vervoorbeeld). Ritme is de algehele samenhang van het gedicht, of het "lekker leest" en je niet struikelt over woorden. Right?

Caterpillar 01-07-2010 15:22

Citaat:

Abzg schreef: (Bericht 30628866)

ok abzg :D nu kan ik je volgen. ja, het klopt dat er geen rijmschema in zit. maar ik vond dat het zo gewoon werd om er altijd een strustuur in te brengen. en omdat ik het gedicht eigelijk bedacht had bij het topic 'maak eens een gedicht bij een afbeelding', is het nogal snel in elkaar gestoken ^^

Em. 04-07-2010 14:29

Ik vind het idee van 'n ontbijt heel leuk. Of nou ja, de sfeer die je erin hebt gestopt. De koeken en de geur van koffie, heel leuk dat je die erin gestopt hebt. Daardoor gaat het gedicht voor mij véél meer leven. :D

Verder vind ik het niet héél bijzonder, maar wel leuk, op zich. Als gedichtje. (:
En het is maybe een beetje slordig geschreven, wat dat betreft sluit ik me bij de suggestie van Etmakas aan.

Caterpillar 06-07-2010 14:07

ik zelf heb nogal iets teggen de pot choco en konfituur, ik probeer al lang er iets anders voor te vinden.. maar ik vind het niet ^^ maar ik stoor me erg aan die zin :s suggesties??

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:11.