![]() |
Kroatië, vaccineren ja/nee?
Hey ik ga binnenkort naar Kroatië voor 11 dg en ik vroeg mij af welke mensen hier, die ook naar Kroatië zijn geweest, zich hebben laten vaccineren. Dat is blijkbaar gewenst [http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-kroatie/] maar ik vond het apart.
Het wordt aanbevolen om vaccinaties te krijgen voor hep A+B en DTP. |
Hee
Ik ben zelf ook naar Kroatië geweest en heb het niet gedaan. De dokter vertelde me dat je het wel kon doen maar het wel een beetje overbodig is. |
Ik zou het wel doen. Tis sowieso handig als je DTP nog eens herhaalt wordt en hepatitis A en B is levenslang beschermend als je je een aantal keer laat vaccineren en dus altijd meegenomen. Beter een keer teveel vaccineren dan dat je ziek wordt. Ik heb het een paar jaar terug niet gedaan toen ik naar Kroatië ging omdat ze toen nergens (GGD, huisarts, etc) meer tijd hadden voor ik wegging dus zorg dat je er op tijd bij bent.
|
Ik heb het wel gedaan, maar ik ging vrijwilligerswerk doen in een kindertehuis. Als ik alleen als toerist was gegaan weet ik niet of ik het gedaan had..
|
Hepatitis A is sowieso een goed idee, dat kun je overal oplopen (ook in Nederland zijn er wel eens uitbraken) en als je dat 2 keer laat doen in 1 jaar ben je de rest van je leven beschermd.
|
Het kan uberhaupt geen kwaad om je te laten vaccineren tegen Hepatitis A en B, dat zijn namelijk ook SOA, en dan heb je daar ook direct levenslange bescherming tegen.
Volgensmij komt hepatitis ook wel wat vaker voor in Kroatië, maar pin me er niet op vast, anders weet de GGD dat wel. Hepatitis B duurt wel vrij lang, die injecties liggen enkele maanden uit elkaar. |
HepA is geen soa, je krijgt het door voedsel te eten dat is bereid door iemand met HepA die zijn handen niet goed heeft gewassen na toiletbezoek. Des te meer reden om je daartegen te laten vaccineren, want je kunt dat op vakantie toch niet echt voorkomen tenzij je alleen verpakt voedsel eet.
HepB is inderdaad wel seksueel overdraagbaar. |
gewoon doen, keertje extra kan nooit kwaad
|
Ik ben vorig jaar naar Kroatië geweest en heb het niet gedaan. Het risico om daar iets op te lopen is niet veel groter dan het hier is. Als je je dus sowieso wil vaccineren moet je het uiteraard doen, als je het niet van plan was voor in Nederland is het voor Kroatië ook niet noodzakelijk.
|
Absoluut niet noodzakelijk :P Vind het een beetje overdreven, maar misschien neem ik het niet serieus genoeg ;) Ben er heel vaak geweest (ik kom zelf uit het Balkan-gebied) en noch ik, noch iemand uit m'n familie heeft ooit iets opgelopen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:12. |