![]() |
Formule omschrijven
Goedemiddag,
Ik kom hier even niet uit: Formule voor luctwrijving: Fw,l = 0.5 Cw A p (v)^2 Waarin Cw =Lucht wrijvingscoëfficiënt A = Oppervlakte van object p = Dichtheid van lucht v = snelheid van object. Nou wil ik Cw halen uit deze formule. Dan moet de formule dus worden omgeschreven. maar dat lukt me hier niet helemaal goed. Het juiste antwoord is: Cw = 2 x Fw,l / A x p x (v)^2 Hoe kom je aan dat antwoord? |
Fw,l = 0.5 Cw A p (v)^2
2 xFw,l =Cw A p (v)^2 Eerst keer twee, beide kanten 2 xFw,l / (A*p*v²) =Cw Delen door wat er nog keer Cw moet. Zoals 6 = 2*3 6/3 = 2 |
Een formule herwerken naar een andere vorm is in feite vrij simpel om te doen.
Houd in je achterhoofd wat je wil bereiken: een formule die aan 1 kant enkel Cw bevat. Zolang je bij beide leden dezelfde operatie toepast, blijft de gelijkheid opgaan: als x = y dan is f(x ) = f(y ). Verder is het de 'kunst' om een opeenvolging van slimme operaties te kiezen zodat je het gewenste aan 1 kant overhoudt; wat ikzelf meestal doe is gewoon bedenken welke term/factor/expressie me stoort (hier in dit geval dus 0.5 A pv²) en die proberen weg te werken. Verder heb je ook nog de eigenschap dat als x = y ook y = x. Op jouw voorbeeld toegepast (en al direct de vereenvoudigingen doorgevoerd in het rechterlid) beide leden delen door 0.5 ( dat is vermenigvuldigen met 2) beide leden delen door door de symmetrie van de gelijkheid, geldt dus: |
Helemaal top, jongens (Y)
Normaal gesproken lukt het me wel om een formule om te schrijven, maar ik kwam er gister even helemaal niet uit :bloos: Anyway, bedankt! Nu kan ik weer vooruit :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28. |