![]() |
Stagevergoeding
Binnenkort ga ik een jaar lang stage lopen bij een bedrijf, 3 dagen in de week. Echter stellen zij de eis dat ik minimaal 23 uur stage moet lopen, om stagevergoeding te kunnen krijgen. Loop ik minder uren stage, dan krijg ik dus niks.
Nu heb ik in het CAO gekeken, en hier staat het volgende in: "40 euro per maand voor 1 stagedag per week 80 euro per maand voor 2 stagedagen per week 120 euro per maand voor 3 stagedagen per week 160 euro per maand voor 4 of 5 stagedagen per week" Nu is mijn vraag of zij, naast deze CAO regels, mogen vaststellen dat ik min. 23 uur moet stage lopen voor stagevergoeding.. Ik hoop dat jullie het snappen en alvast bedankt! |
Ik denk dat ze daarmee willen proberen dat je je niet voor iedere schijt ziek gaat melden. Als je uitgaat van 8 uur per dag dan kom je toch op die 23 uur (heb je nog één uur speling). Zie het als een motivatie om te gaan werken,
Of dit wettelijk kan weet ik niet. Als het in de contract staat kan het wel denk ik als jij het ondertekent. |
In beginsel zal een CAO niet van toepassing zijn op een stageovereenkomst (dat is immers geen arbeidsovereenkomst). Maar nu dat artikel expliciet van toepassing wordt veklaard, denk ik dat je er een beroep op kan doen.
Nou moet je er wel goed over nadenken of je dat wil doen of niet. Je loopt stage voor je eigen bestwil, niet die van je werkgever (of hoe dat ook moge heten bij een stage). Hem tegen je in het harnas jagen kan er voor zorgen dat je veel minder aan je stage hebt (of dat hij zelfs besluit er helemaal van af te zien), en dat voor die paar tientjes. |
Ik heb het al wel aangegeven, op een nette manier. Ik heb gewoon om uitleg gevraagd, dus dat kan niet verkeerd overkomen. Ik denk dat ik gewoon zeg dat ik straks 23 uur wil stage lopen, omdat ik toch graag de stagevergoeding wil ontvangen.
Bedankt! |
Slim om het vooral informerend te vragen en dus niet beschuldigend oid. Want zelfs als ze zich aan die regel horen te houden kunnen zij natuurlijk wel beslissen dat ze geen stagiaires aannemen die minder dan 23 uur werken. Want ze zijn niet verplicht een stagiaire aan te nemen.
Maar wat Remy ook al zegt: je bent van plan 3 dagen stage te gaan lopen en een werkdag heeft 8 uur. Dus dan zou je op 24 uur uit komen en gaat het goed. |
Ja dat kan aangezien ze helemaal niet verplicht zijn een stagevergoeding te geven, meestal is een verplichting beperkt tot een toelage in de reiskosten, het hangt al met al heel erg af van de sector en het bedrijf wat je stagevergoeding wordt en de voorwaarden daarvan worden uiteindelijk bepaald in het arbeidscontract voor bepaalde tijd, bij mij houdt dat in 330 euro per maand minus wat ik aan boord koop aan sloffen tabak, trays drinken en nootjes.
|
ik loop binnenkort ook stage voor mijn opleiding HBO opleiding small business & retailmanagement. Ik krijg helemaal geen stagevergoeding. Ik dacht altijd dat als je op HBO niv stage loopt, je verplicht een stagevergoeding hoort te krijgen. Ik loop 40 uur per week 8 weken lang stage.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nog bedankt! |
Citaat:
- een stage naar wederzijdse tevredenheid kan resulteren in een langdurigere arbeidsovereenkomt, waardoor je personeel krijgt dat al kennis heeft van hoe de zaken gaan in jouw bedrijf op werkdag nummer één - een stagiair kan voor zijn leerproces na een tijd sommige eenvoudigere taken overnemen van meer ervaren werknemers, waardoor die meer tijd vrijhebben voor gevorderde werkzaamheden, daarnaast wil een stagiair na de stage vaak best aanblijven als goedkope kracht voor een bijbaan naast de studie - een stagiair kan prima tijdens de stage een project op je afdeling uitvoeren waarvoor je eigen werknemers geen tijd of kennis voor hebben |
Citaat:
Maar het is inderdaad wel zo, stage hoeft niet betaald te zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21. |