![]() |
Is alles wel echt?
Wat wij zien, wat wij denken en wat wij meemaken..is het wel allemaal echt en geen illusie.
|
Ja.
Dit is mijn leven. Dus als ik het denk of waarneem is het echt. Als het niet zo is, maakt mij dat niet uit, want ik denk dat het wel zo is. Dus dat is echt. Waardoor alles hier echt is. Trouwens, een illusie moet ook echt zijn dan, toch? Als je 99% van je leven 1 droom hebt gehad dat precies een echt leven was, beschouw je dat dan niet als echt? |
als ik daar over nadenk, wordt ik er echt helemaal gek van. en doet me aan de matrix denken.
|
Alleen van het bestaan van twijfel kan men echt zeker zijn.
|
Ja, het is allemaal echt. Maak je maar geen zorgen.
|
Citaat:
Een ding kan ik je wel zeggen: Als je het vermogen hebt om over die vraag na te denken, dan weet je in ieder geval wel dat jíj bestaat :) |
Citaat:
Bijna alle problemen van de mens zijn manifestaties van deze grote onbewustheid. Het ego teert op onbewustheid. Wij leren een ego te maken om ons staande te houden. Dat is de cirkel van ellende. Dit forum ook: het werkt altijd op wat iemand gezegd heeft, en daar kun je op reageren, met een avatar. Dit is dus verleden en identiteit/ego in een. Het is moeilijk niet verstrikt te raken in deze wereld. Als je echter weet dat het denken de oorzaak is van dergelijke verwarring, en dat het eigenlijk niet echt is, dan bestaan al die dingen niet meer in jouw wereld. Jouw bewustzijn. Dan schep je helderheid. Bewustwording in het voortdurende nu is dus de sleutel van begrip en helderheid. Als je dat kunt beoefenen, en je ego (dat je overal maar steeds mee naartoe neemt en overal commentaar op geeft) kunt loslaten, dan hou je werkelijkheid over. Dan zie je dat geen gedachte stand houdt. Gedachten komen en gaan. Dit is geen geloof maar een controleerbaar gegeven. En het is te simpel om te begrijpen. |
Citaat:
|
Citaat:
- Twijfel (maar ok, dat is logisch) - Bestaan - Afgeslotenheid van een subject (zowel twijfel als bestaan) - Relatie (tusen Bestaan en Twijfel Het enige wat we kunnen aannemen, is twijfel dubito ergo sum-> dubitans (maar eerlijk gezegd is dat nou typisch een geval van renaissancistische adolatie van de ratio; andere ervaringen die we hebben zijn minstens net zo echt. |
Je kan je in dit soort discussies afvragen wat kreten zoals de werkelijkheid, de realiteit, bestaan, bewustzijn of "echt" nu precies betekenen. Natuurlijk bestaan er definities die in het dagelijkse leven werkbaar zijn, maar vanuit filosofisch oogpunt zijn deze begrippen helemaal niet zo gemakkelijk te definiëren. Maar pas wanneer de definitie bekend is kun je op de vraag in gaan. Dus vandaar een tegenvraag: wat is "echt" (zoals in de openingspost geformuleerd) precies?
|
Het is niet relevant. Zelfs als het een illusie is dan is de illusie echt en heb je geen mogelijkheid om er aan te ontsnappen.
|
Citaat:
Zo blijf je in een niet bestaande illusie. Doet dat je niet ergens aan denken..?:p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nou, zo is het ook met de wereld. Je kunt wel geloven dat alles een illusie is, maar als je in een vliegtuig stapt vertrouw je in de wetenschap die ervoor gezorgd heeft dat dat ding jouw kan vervoeren. En als je op een stoel gaat zitten, ga je ervanuit dat hij niet zomaar zal verdwijnen. Ik sluit me dus aan bij Lucky: het is niet relevant te overwegen of ons leven echt is of een illusie. |
Citaat:
als alle niet-relevante gesprekken niet gevoerd zouden worden, werd het heeeel stil... ;) |
Nee, niet alles is echt. For one, heel veel van de emoties die je 'ziet' zijn heel erg nep.
|
Citaat:
|
Citaat:
Juist zaken die niet te bewijzen zijn, zijn uitermate goed om je hoofd eens over te breken. De eerste keer dat mij op de middelbare school verteld werd over Plato's Grot, Descartes, enz. was ik totaal gefascineerd. Laat mensen (waaronder scholieren die nog verbaasd willen worden) hier lekker praten over gedachte-experimenten, bewustzijn en The Matrix. Ik zie het nut niet om er zo'n dooddoener in te gooien. Als ik Lord of the Rings zit te lezen, wil ik ook niet dat er iemand steeds in mijn oor fluistert: "het is niet echt gebeurd hoor." |
defineer wat echt is.
Stel dat ons helaal een simulatie is van een andere slimme entiteit (in en X dimentionaal heelal) zijn wij dan nep? Dus je moet eerst echt kunnen defineren voordat je kan wat nep is ervanuitgaande dat je nep defineert als not(echt) |
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast vind ik je voorbeeld ongelukkig gekozen, omdat we niet dagelijks te maken hebben met de nupulapaheerser, maar wel dagelijks met de werkelijkheid, of die nou echt is of niet. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36. |