![]() |
Psychoses
In mijn andere topic had ik verteld dat ik was opgenomen. (Ik zat in de knoop met mijzelf, had last van rand-psychoses en de situatie thuis was moeilijk.)
Nu vraag ik mij een aantal dingen af. Op de afdeling waar ik was opgenomen zat een meisje met Schizofrenie. Ik had daar wel eens van gehoord, dat ze dan stemmen konden horen enzo. Ik begon er een beetje over te lezen dat ze dan psychoses konden hebben. Dus geen rand-psychoses. Alleen stond er bij, dat bij Schizofrenie de wanen en hallucinaties nóg erger verstoord zijn met de realiteit, dan als je gewoon in een psychose zit. Dit snap ik niet. Want het lijkt me, als je een psychose hebt, dat de realiteit dan ook erg verstoord is. Kan iemand mij dit uitleggen? Het meisje kon best goed functioneren, en ze deed ook gewoon mee met dag-activiteiten. Ik had bij een Schizofreen altijd in mijn hoofd dat die juist niet goed functioneerden. |
Wellicht zat het meisje waarover jij het hebt niet in een actieve psychose. Mensen met schizofrenie hebben last van perioden van psychoses en eventuele randverschijnselen hierna. Sommige mensen hebben chronische psychosen en blijven permanent last houden van hallucinaties, wanen e.d. Maar dit gaat niet voor iedereen op. Waarschijnlijk zat zij dus in een 'rustige periode' en was zijn in balans door therapie en medicatie.
|
ik heb echt echt te doen met mensen met schizofrenie
wat een hel lijkt dat mij. helemaal als iemand een gift heeft, zoals John Forbes Nash die de game theorie heeft uitgedacht, en tussen psychotische episodes heen nog even snel een Nobelprijs in de wacht sleepte respect. |
O, geloof mij, ik zit nog twee dagen met die rot lui op een afdeling. Ze schelden je uit, als je bijvoorbeeld een verkeerde kleur shirt aan hebt. Vreselijk!
Over twee dagen ga ik naar het Centrum voor Intensieve Behandeling. Ik ben daar al eens geweest. Het was geen happy happy joy joy, maar beter dan tussen 16 (mannelijke) schizofrenen zitten... |
door mijn opnames in psychiatrische instellingen heb ik wel ervaring met psychotische mensen. die zitten in een totaal andere werkelijkheid zegmaar en lijken helemaal op een andere wereld te zitten. ik heb zelf nooit een psychose gehad, maar wel randpsychotische kenmerken. dan zag ik bijv schimmen en hoorde ik geluiden die er helemaal niet waren, maar waar ik wel echt doodsbang voor was. ik kon me gelukkig wel realiseren dat het niet echt was, dat is wel een verschil met een psychose. de angst werd er niet veel minder op, maar dat terzijde. ik had ook niet zo'n last van wanen en dat is ook een verschil met een psychose.
|
Bij schizofrenie heb je last van positieve en negatieve symptomen. Positieve symptomen zijn dingen die je erbij krijgt, zoals wanen en hallucinaties. Negatieve symptomen zijn dingen die je remmen, zoals lusteloosheid, in bed blijven liggen enz. Bij schizofrene mensen duren de psychoses ook langer dan een half jaar. dat is niet bij elke psychose het geval.
Iedereen die schizofrenie heeft is anders en iedereen functioneert ook anders. Ik heb zelf schizofrenie maar het gaat nu hartstikke goed met mij. Ik heb het afgelopen jaar ook gestudeerd. Niet full-time, maar toch. Ik ben regelmatig opgenomen geweest maar hoop dat het met medicatie nu een tijd niet meer voor gaat komen. @Eend: ik vind het een beetje vervelend dat je alle schizofrene mensen over 1 kam scheert. Jij zit op een intensieve behandelafdeling, natuurlijk zijn de mensen daar er een stukje erger aan toe. Dat betekent niet dat elke schizofreen tot die "rot lui" behoort. |
Wil even aanhaken bij Lentekriebel.
Het is zelfs zo dat je ook mensen met (dus net zo goed) bijvoorbeeld Dis hebt met dat "rot gedrag". En of je dat nou echt als rot gedrag moet bestempelen? Ik vond het ook irritant, maar het hoort er nou eenmaal bij. Ik heb mensen tijdens mijn opname gehad die al in een paniekaanval of dissociatie schoten bij de verkeerde kleur lippenstift van een verpleegkundige/socio. Zelf wist ik niet dat ik er zo gevoelig voor was, maar werd ik getriggerd toen een mannelijke verpleegkundige in de zomer ineens in alleen een halter in de woonkamer stond. H Er zal ook vast daar wel iemand zijn geweest die mij vervelend of irritant vond. En het eeuwige gedoe bij feestjes of die kerstbomen nu wel of niet op de afdeling konden, zelfgemaakte poppen bij afscheid van personeel,want stel je voor er flipt iemand.. Nog los van of en hoe iemand dan flipt. Maar ik vind dat nu geen rotmensen. Ieder heeft zijn eigen problematiek en dingen die daarbij komen kijken en als je opgenomen bent zul je er echt niet aan onderuitkomen dat ook jij een keer een rotpersoon gevonden wordt. Ik neem niet aan dat je dat leuk vind, dus waarom zou je een ander dan zo noemen. En zeker in het algemeen, want Lentekriebel heeft zeker gelijk als ze zegt dat niet elke persoon met schizofrenie hetzelfde is. Maar ik durf wel te zeggen dat dat voor de meeste problematieken geldt. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je een beetje een eenzijdige blik krijgt als je steeds met dezelfde mensen opgenomen blijft en die toevallig rete irritant zijn. Maar dat zijn die mensen dan, niet "het ziektebeeld" |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26. |