![]() |
Turks: waarom wel/niet
Ik kan op mijn hogeschool basiscursus Turks kiezen. Ik geraak er echt maar niet uit of ik het ga doen of niet. Is het een moeilijke/makkelijke taal? Ik weet dat er niks is van geslachten, wat al een boel vermakkelijkt maar de werkwoorden zien er erg moeilijk uit + andere zinsstructuur (of went dit snel?).
Echt mooi vind ik de taal niet, maar ik heb wel een enorme passie voor het Arabisch en het Turks heeft daar best wel wat woorden van geleend. |
Ik zeg niet doen. Ben zelf Turkse en ik kan je zeggen dat Turks best pittig is, mede omdat het totaal niet op Nederlands lijkt. Als je een passie voor Arabisch hebt, neem dan een cursus Arabisch. Het is het niet waard om Turks te kiezen enkel omdat het wat woorden weg heeft van het Arabisch.
Ik ben tweetalig opgevoed, bijna 17 jaar en zelfs ik heb nog altijd moeite met Turkse grammatica/spelling/zinsbouw. Maar misschien komt dat omdat ik nog nooit Turkse les heb gehad. ;-) Succes met je keuze! |
Je moet er vooral aan denken dat je genoeg tijd ervoor hebt.
Zolang al je resultaten ruim voldoende zijn zou je het kunnen doen, anders de cursus tijd besteden aan verbetering van slechte onderdelen. |
Ik zeg doen! Ik heb zelf drie cursussen op de universiteit gedaan en ik vond het echt heel leuk, het is een hele interessante taal. De zins- en woordopbouw is inderdaad totaal anders en redelijk complex, maar aan de andere kant is het wel een regelmatige taal, als je eenmaal de grammatica een beetje doorhebt, kun je zelf vrij eenvoudig zinnen vormen. Het is niet zoals bij Duits en Frans dat je talloze onregelmatige werkwoorden en zo hebt. Verder heeft Turks een fantastisch spellingssysteem, je spreekt alles precies zo uit als dat er staat, dus dat is fijn en grappig bij leenwoorden als bisiklet en şoför (fiets, chauffeur).
Aan de andere kant, als je geen les meer hebt, vergeet je alles vrij snel weer, omdat je het waarschijnlijk niet veel zult gebruiken. Dus wat FluffyKitten zegt, is zeker ook waar, als je je tijd beter kunt besteden aan vakken die je moeilijk vindt of vakken die nuttiger zijn en even leuk, kun je misschien toch beter daarvoor kiezen. |
Gewoon nemen die les, het is een moeilijke taal (ik ken veel turkse mensen) maar het is wel een erg mooie taal.
En als het te moeilijk wordt, denk dan aan arme Sabir die in 2de Gymnasium zit waar hij 6 talen krijgt |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47. |