![]() |
Samenwonen en invloed op studiefinanciering
Mijn vriendin en ik gaan (samen met een klasgenoot van haar) binnenkort samenwonen. Nu is de vraag hoe de invloed is op de studiefinanciering en hoe het zit met mijn belastingen in de volgende situatie:
- Mijn vriendin en haar klasgenoot zijn student in de stad waar we gaan wonen (Breda); - Ze hebben geen noemenswaardig inkomen; - Zij worden samen met mij hoofdhuurder (is een voorwaarde van de verhuurder in verband met aansprakelijkheid (?) ); - Ikzelf werk fulltime (zelfstandig) heb een goed salaris. Nu is dus de vraag: zijn zij 'gewoon' uitwonend en hebben zij dus recht op de toeslag die je daarvoor ontvangt? We hebben van kennissen begrepen dat dit een probleem is of kan zijn als er iemand in hetzelfde huis woont met een normaal salaris. Dan nog de tweede vraag: wat heeft dit voor invloed op mijn belastingsituatie? Alvast bedankt! Robin |
Zij behouden gewoon hun uitwonende stufi daar ze niet bij hun ouders wonen. Ik weet niet precies wat het voor je belastingsituatie gaat betekenen behalve dat je waarschijnlijk toeslagpartners gaat worden. Maar volgens mij kun je dat op de site van de belastingdienst wel vinden.
|
Volgens mij maakt het helemaal niks uit.
Zelfs al zou je trouwen dan heeft de partner nogsteeds geen invloed op de hoogte van de stufi. |
Bedankt voor de antwoorden!
|
Inderdaad maakt het niets uit voor de stufi. Als er in een studentenhuis ineens 1 iemand gaat werken, zou het gek zijn als de rest dan gekort wordt:)
Voor de belasting zouden jij en je vriendin denk ik "partners" kunnen worden (even navragen bij de BD). Toen ik (toenmalig student) samen ging wonen met mijn vriendin (fulltime baan) had dat zelfs enkele financiële voordelen voor ons, aangezien we een tweepersoons huishouden draaiden op 1 salaris. (Stufi is geen inkomen voor de BD) Maar jouw inkomen kan in een partner-situatie bijvoorbeeld ook betekenen dat je vriendin geen zorgtoeslag meer krijgt. Maar goed, dit moet je allemaal even goed uitzoeken en navragen. Ik ben geen belastingexpert en ik weet niet hoe het werkt met die derde persoon in huis. Maar er is dus wel wat mogelijk (in zowel voor- als nadeel:) ) |
Het kan wel invloed hebben op eventuele huurtoeslag die jij nu ontvangt dus daar moet je wel even opletten!
|
en het zou invloed kunnen hebben op een aanvullende beurs (dus niet de basis of uitwonende beurs), die is wel deels inkomstenafhankelijk per huishouden.
maar ik neem aan dat geen van hun beiden die krijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
Voor een uitwonendenbeurs kijken ze ook alleen of je niet ingeschreven staat op het adres van je ouders. Het boeit DUO verder niet of je nou bij je oma, vrienden, hospita of in een studentenhuis gaat wonen. |
Citaat:
|
Wil ik er nog bij aanvullen dat naast de toeslagpartner ook andere inwonenden van 18 jaar of ouder worden meegerekend tot het gezamenlijke inkomen. Dus als die klasgenoot met haar baan (dus niet stufi) zorgt dat het inkomen boven de toeslagengrens uitkomt, dan is dit ook nog een reden voor de Belastingdienst om de ontvangen toeslagen terug te vorderen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34. |