![]() |
Primitieve bepalen
Hallo,
Wie kan mij helpen met het bepalen van de primitieve van de functie f(x) = (2*ln(4-x)) / (4-x). Ik heb geprobeerd 4-x te vervangen, maar daar kom ik niet verder mee. Hoe moet het dan wel? |
Er staat eigenlijk: f(x) = 1/(4-x) * 2ln(4-x)
Daarvoor kun je met de substitutiemethode gebruiken. ln(4-x) noem je u [u]'dx = du Dus krijg je: -1/(4-x)dx = du --> 1/(4-x)dx = -du Dus kun je dat vervangen voor -du Daaruit volgt: -2udu De primitieve daarvan is: -u² Invullen van u geeft: -(ln(4-x))² = F(x) |
als ik dit zo lees, wordt ik er haast bang van :|
krijg ik dit ook nog allemaal op vwo? :O |
Citaat:
Het is trouwens erg interessant hoor :O..... |
Ik vind het wel interessant. :)
Citaat:
|
Citaat:
De manier om Dit kan alleen bij een formule die in de vorm is van: f(x) = b*[a]'*a Dus een constante keer de afgeleide van een functie keer die functie. Voorbeelden: Je moet hier die formule 'u' noemen waarna je kunt zeggen: [u]'dx=du (snap je dit?) In dit geval is dus u = a Als je dan de formule hebt: Als je gaat primitiveren schrijft je: Dan is zoals hier voor is gezegd: a' = 2x a = x²-3 b = 2 Dus je kunt [u]'dx = du invullen: 2xdx = du Hiervan maak je: 4xdx = 2du Waarna je 4xdx kunt vervangen voor 2du waarbij je x²-3 u blijft noemen dus volgt: 2udu Dit is heel makkelijk te primitiveren: en wordt: u² Nu u invullen en daar heb je je primitieve. De formule die de TS gaf was: Dit kun je schrijven als: a = a'= b=-2 [a]'dx=da -2[a]'dx = -2da Dus vervangen geeft: -2ada Dit primitiveren geeft: -a² a invullen en dan heb je je antwoord: Tip: het is wel handig om die |
Bedankt voor de uitleg. Dus eigenlijk herschrijf je de functie naar een [a], een [a]' en een constante b? Vervolgens zet je die constante b voor a en integreer je het gebeuren? En daarna vul je voor de a de oorspronkelijke a in.
Ik merk dat ik de neiging heb vast te lopen in de notatie, vooral met de variabele a en da door elkaar, maar als ik drie variabelen en een methode heb, lukt het denk ik wel. Dus voor een willekeurige functie: En voor de functie van de TS: |
Citaat:
De constante 'b' bij de volgende is niet dezelfde als bij de normale functie hè. Primitiveer dan eens: |
Citaat:
dus dit is voor wiskunde b? Dat is tot nu toe mijn advies, ben beniewd of het iets gaat worden :p |
@Mr.Mark: De substitutiemethode kan ook nog op andere manieren worden toegepast. Zo is
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:39. |