ganralph |
08-09-2010 16:14 |
Gemeente dwingt tot verbouwing (iemand kennis van de Woningwet?)
De gemeente wil onze buurt grootschalig opknappen. Alle woningen (gebouwd sinds eind 19e eeuw) moeten op hetzelfde niveau van onderhoud, veiligheid en wooncomfort komen. Denk daarbij aan zaken van fundering en gevels tot ventilatie en automatische deuropeners voor bovenwoningen.)
Een groot deel (waaronder ons huis) is echter particulier bezit en nu is het volgens de gemeente de bedoeling dat we wel allemaal mee doen aan het project. (Voor de duidelijkheid: er is niet tot nauwelijks subsidie beschikbaar, dus het moet uit eigen zak komen.)
Nu zijn we niet te beroerd om in ons huis te investeren, maar het dwingende karakter en de omvang van de eisen stoot ons enigszins tegen de borst.
Nu had ik daarom een aantal vragen voordat ik met de gemeente ga praten.
1) Mag en kan de gemeente ons dwingen tot kostbare verbouwingen? (zie ook de quotes onderaan)
2) Het huis is nu bewoonbaar en goed onderhouden. Is het daarom redelijk dat ze van een 19e eeuws pand vragen dat het aan de eisen voor nieuwbouw voldoet?
3) Hoeveel kunnen ze eisen in het kader van "wooncomfort" en "milieu"? Dubbelglas e.d. verplichten lijkt me erg ver gaan; ik heb bij wijze van spreken toch het recht om in een tochtig huis te wonen?
4) De gemeente heeft enkele "vaste partijen" voor het project. Hoe sta ik in mijn recht om de werkzaamheden door anderen uit te laten voeren?
Bonus: de gemeente verwijst naar de Woningwet. Deze is in erg algemene termen opgesteld, dus hoe kom ik er achter wat (in de praktijk) redelijke eisen zijn?
Citaat:
art. 1b, lid 2.
Het is verboden:
a. een bestaand gebouw in een staat te brengen, te laten komen of te houden die niet voldoet aan de op de staat van dat gebouw van toepassing zijnde voorschriften, bedoeld in artikel 2, tweede lid;
b. een bestaand bouwwerk, niet zijnde een gebouw, in een staat te brengen, te laten komen of te houden die niet voldoet aan de op de staat van dat bouwwerk van toepassing zijnde voorschriften, bedoeld in artikel 2, vierde lid;
c. een bestaande standplaats in een staat te brengen, te laten komen of te houden die niet voldoet aan de op de staat van die standplaats van toepassing zijnde voorschriften, bedoeld in artikel 2, zesde lid.
|
en daaruit volgend, art. 2:
Citaat:
1.Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden uit het oogpunt van veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu technische voorschriften gegeven omtrent het bouwen van woningen, woonketen, woonwagens en andere gebouwen.
2.Bij of krachtens de in het eerste lid bedoelde algemene maatregel van bestuur worden voorts uit het oogpunt van veiligheid, gezondheid en bruikbaarheid voorschriften gegeven omtrent de staat van bestaande woningen, woonketen en woonwagens en van bestaande andere gebouwen.
3.Bij of krachtens de in het eerste lid bedoelde algemene maatregel van bestuur worden voorts uit het oogpunt van veiligheid, gezondheid en milieu technische voorschriften gegeven omtrent het bouwen van bouwwerken, geen gebouw zijnde.
4.Bij of krachtens de in het eerste lid bedoelde algemene maatregel van bestuur worden voorts uit het oogpunt van veiligheid en gezondheid technische voorschriften gegeven omtrent de staat van bestaande bouwwerken, geen gebouw zijnde.
5.Bij of krachtens de in het eerste lid bedoelde algemene maatregel van bestuur worden voorts uit het oogpunt van veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid en milieu technische voorschriften gegeven omtrent het bouwen van standplaatsen.
6.Bij of krachtens de in het eerste lid bedoelde algemene maatregel van bestuur worden voorts uit het oogpunt van veiligheid, gezondheid en bruikbaarheid technische voorschriften gegeven omtrent de staat van bestaande standplaatsen.
7.Aan een voorschrift omtrent het bouwen van een bouwwerk of standplaats kunnen voorschriften worden verbonden.
8.Een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in het eerste lid, treedt niet eerder in werking dan twee maanden na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin hij is geplaatst. Van de plaatsing wordt onverwijld mededeling gedaan aan beide kamers der Staten-Generaal.
|
|