![]() |
Hoe leg je een bijna 7-jarige rekenen uit?
Hallo, even een vraagje, wat hier misschien niet helemaal hoort maar misschien hebben jullie goede ideeen. Mijn nichtje is bijna 7 en zit sinds een paar weken in groep 4, maar nu blijkt dat ze moeite heeft met rekenen. De sommen tot 10 (3 + 3 etc..) kon ze op haar vingers meetellen, maar nu het boven de 10 komt, is het voor haar niet na te gaan en maakt ze veel fouten.
Wat is de beste manier om het rekenen uit te leggen? |
Misschien dat het helpt om het op een getallenlijn te laten zien. Of met kraaltjes of steentjes of iets dergelijks te laten tellen.
|
makkelijke combinaties zoeken.
14 + 16 -> 10 + 10 en 6 + 4, onder elkaar schrijven 14 16 ----+ ..0 -> 1 onthouden 2 -> + de onthouden 1 = 3 ---- 30 dat soort dingen. alleen mijn ervaring is dat sommige mensen wel goed zijn in rekenen en sommige mensen niet, en dat daar weinig aan veranderd. het probleem in rekenen is m.i. dat je de meeste zaken op school en in het leven eerst als geheel bekijkt en daarna opdeelt in stukjes. terwijl rekenen net andersom gaat, je moet eerst stap voor stap de stukjes uitvoeren voor je het geheel te zien krijgt. |
Voor een 7 jarige met moeite moet je dat met spullen doen. Eerst zo dat ze ze apart kan tellen bijvoorbeeld :ze pakt er 7 en doet er 4 bij dan mag ze dan nog op de handen tellen. Daarna moet ze dat dan met de handen op de rug doen. Het moet geautomatiseerd worden. Dat gaat niet van de een op de andere dag. Waarom vraag je niet bij haar basisschool voor tips. Leraren zijn altijd blij als er thuis nog iets gebeurd. en onthoud goed: dit gaat niet van de een op de andere dag!
|
Zoals eerder gezegd, met spullen. (kraaltjes, steentjes)
|
Als de sommen tot 10 nog niet geautomatiseerd zijn, zal het rekenen over het tiental heen altijd lastig blijven. Veel tijd steken in het automatiseren (zodat ze de sommen tot 10 vlot leert doen zonder vingers), maar daarnaast ook inzichtelijk maken hoe rekenen over het tiental heen gaat: neem de getallenlijn en teken daar steeds alle sprongen op die je maakt: 8+4 is dan 8 + 2 = 10 en 10 + 2 = 12.
|
Ik zou vooral vragen hoe ze dat op haar school doen. De methodes van tegenwoordig zijn heel anders dan die van vroeger. Als je het haar nu anders aan gaat leren en ze gaat de verschillende methodes door elkaar halen, lijkt me dat niet handig.
|
Je kan een soort van telraam maken op papier. Gewoon zoiets:
1|2|3|4|5|6|7|8|9|10 11|12|13|14|15|16|17|18|19|20 Ze kan dan gewoon met haar vinger er langs gaan. |
Citaat:
Was ze nou kleuter geweest, dan had ik je iets concreters kunnen geven. Te laat. :p |
Juist het blijven tellen met concreet materiaal is niet handig voor zo'n meisje, omdat ze aan die manier met grotere getallen niets heeft. De sommen tot 10 zo vaak oefenen dat ze de stap van het tellen op de vingers over kan slaan, zorgt ervoor dat sommen boven het tiental ook beter lukken. Op school leert ze dan wel hoe ze die moet doen. Ik zou thuis vooral de basis verstevigen door sommetjes te oefenen met haar die ze a) zonder haar vingers uit gaat rekenen, en als dat goed gaat b) steeds vlotter achter elkaar.
Je kunt vragen of haar ouders op school tips willen vragen om te oefenen, dan hoor je vanzelf van de leerkracht wat de beste hulp is op dit moment. |
Je moet haar binair leren tellen. Dan komt ze tot wel 1023 op haar vingers.
|
Citaat:
|
Op mijn basisschool hadden we houten blokjes als enkel blokje, met tien aan elkaar, en met honderd in een vierkant. Op die manier worden getallen al snel tastbaar, en het klinkt alsof ze dat nodig heeft.
|
Citaat:
En verder, gebruik dingen als snoepjes en leg de betekenis van termen uit. Dus niet meteen 2+2, maar "Ik heb twee snoepjes en jij ook, hoeveel hebben we dan samen?" Je kan haar dan twee snoepjes geven en jij neemt er ook twee en dan leg je ze bij elkaar en gaat ze tellen. Zoiets :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.