Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Morning after pil (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1814358)

race-konijn 14-09-2010 14:32

Morning after pil

Hoi,
Ik heb even snel een serieus antwoord nodig.
Als je de morning after pil hebt geslikt. Moet je gelijk daarna ook weer beginnen met de de gewone. pil (anti conceptie pil).
Of moet je gewoon de morning after pil slikken en hoef je daarna niet te beginnen met de gewone pil ?
Het gaat om:
Norlevo 1,5 mg
levonorgestrel 1,5 mg.

Ik snap de tekst op de bijsluiter niet echt, en van internet word ik niet wijzer.
Dus moet je na het slikken van de morning after pil gelijk beginnen met de gewone pil of niet ?

Alvast bedankt !

deadlytown 14-09-2010 14:40

Als het goed is moet je zodra je de afterpil hebt geslikt. niet meteen de gewone pil slikken.

Maar pas als je de volgende pil moet slikken.

race-konijn 14-09-2010 14:43

Oke bedankt voor je snelle antwoord !
Weet je het zeker ?

deadlytown 14-09-2010 14:48

Ik geloof van wel wat het is erg overbodig om direct na de afterpil meteen een normale pil te gaan slikken.

Wt ik er vergeet bij te zeggen Als jullie deze week seks hebben dan moet je wel naast de normale pil de condoom gebruiken

race-konijn 14-09-2010 14:51

Oke dus ze moet gewoon de M.A.P slikken en dan wachten tot ze weer moet beginnen aan de gewone ?

deadlytown 14-09-2010 14:54

yes.

Hoelang is het geleden dat jullie laatst keer seks hebben gehad?

want er mag maximaal maar 72 uur tussen zitten(ligt aan welk soort pil)
En het beste dat ze moet slikken is Norlevo 1,5 mg(max 72 uur)

race-konijn 14-09-2010 15:01

Ongeveer 20 uur geleden. En ze slikt hem zo.
Dus ze slikt de MAP en dan gewoon wachten tot zaterdag ofzo en dan aan de gewone pil beginnen ?

deadlytown 14-09-2010 15:02

Ja. en zaterdag gewoon weer beginnen met de normale pil.

race-konijn 14-09-2010 15:03

okej dankje :D

deadlytown 14-09-2010 15:04

En als jullie seks hebben een van deze dagen gebruik wel een condoom oke?

race-konijn 14-09-2010 15:09

oke moet dat dan ?

deadlytown 14-09-2010 15:11

Ja.

race-konijn 14-09-2010 15:19

Oke en hoevaak mag je hem gebruiken ?
Als je zeg maar 7 dagen geen onveilige seks meer hebt gehad. Aan het begin van die 7 dagen heb je de MAP geslikt.
Kan je dan daarna er weer een slikken ?

Pluis 14-09-2010 15:23

vragen over anticonceptie en de MAP horen niet op seks maar op L&G.

Moz 14-09-2010 15:26

Citaat:

race-konijn schreef: (Bericht 30848865)
Oke en hoevaak mag je hem gebruiken ?
Als je zeg maar 7 dagen geen onveilige seks meer hebt gehad. Aan het begin van die 7 dagen heb je de MAP geslikt.
Kan je dan daarna er weer een slikken ?

He? Je zegt nu:
MAP slikken; 7 dagen lang geen of veilige seks; en dan wil je weer een MAP slikken? Waarom?

deadlytown 14-09-2010 15:26

Een M.A.P werkt alleen nadat je onveilige seks hebt gehad.
dus als je het daarvoor slikt werkt het natuurlijk niet.

het handigst is dat ze het zo weinig mogelijk de M.A.P slikt.
dus gewoon opletten.

whoh dude.
15 en onveilig gedaan:nono:

Pluis 14-09-2010 16:07

Even tijd voor wat opheldering: een MAP is een escape mogelijkheid na onveilige seks. Het is een hele mik hormonen die je in 1 keer in je lijf krijgt en daar kan je flink beroerd van worden.
Als je normaal gesproken de pil gebruikt, en je gebruikt hem netjes, dan heb je geen MAP nodig. Heb je je pil verkeerd gebruikt (een hele lading vergeten, een aantal uitgekotst oid) dan kun je die MAP nemen, en daarna verder zoals de pil al werd gebruikt (dus strip afmaken, stopweek houden en dan een nieuwe strip. Pas in de 2e week van de NIEUWE strip ben je dan weer safe qua zwangerschapskans).
Gebruik je normaal gesproken helemaal geen pil en is het mis gegaan, dan moet je hoe dan ook ALTIJD een condoom gebruiken, zo'n MAP is er niet voor gemaakt om maar te nemen als je even geen zin hebt om een condoom te gebruiken, dat spul is bizar slecht voor je lijf als je het regelmatig gebruikt.

Duidelijk?

Apate 14-09-2010 17:57

Applaus voor Pluis *O*

race-konijn 14-09-2010 18:58

Nog een paar vraagjes dan :$
Ik mag dus niet deze week meer onveilige seks met haar hebben of maakt dat niet uit ?

En het gebeurde maandag, maar dinsdag was ze opeens niet meer ongesteld terwijl ze wel tot vrijdag ongsteld moest zijn ofzo ?

race-konijn 14-09-2010 18:59

Citaat:

deadlytown schreef: (Bericht 30848889)
Een M.A.P werkt alleen nadat je onveilige seks hebt gehad.
dus als je het daarvoor slikt werkt het natuurlijk niet.

het handigst is dat ze het zo weinig mogelijk de M.A.P slikt.
dus gewoon opletten.

whoh dude.
15 en onveilig gedaan:nono:

14

Sarah 14-09-2010 19:21

Citaat:

race-konijn schreef: (Bericht 30849770)
Ik mag dus niet deze week meer onveilige seks met haar hebben of maakt dat niet uit ?

Heb je bij biologie al gehad hoe een zwangerschap ontstaat en hoe de vruchtbaarheid van een vrouw werkt?

Wat een morning-after pil doet, is zorgen dat een aanwezige bevruchte eicel (dat is dus een combinatie van haar eicel en jouw zaadcel) zich niet kan 'innestelen'. Het kan dus niet in het slijmvlies van de baarmoeder gaan zitten, en daardoor kan het niet groeien. Dat werkt alleen voor bevruchte eicellen die er al zijn op het moment dat je de morning after pil slikt. Het werkt niet als ze ná die morning after pil nog weer een eisprong heeft en die weer bevrucht raakt. De 'eisprong' houdt in dat een eicel aan de eierstok (dat is een soort trosje eicellen) gerijpt is, en zich losmaakt van de eierstok om naar de baarmoeder te reizen via de eileider, dat is een buisje dat van de eierstok naar de baarmoeder loopt.
Dus het antwoord is nee, je mag niet deze week nog meer onveilige seks met haar hebben.

Citaat:

En het gebeurde maandag, maar dinsdag was ze opeens niet meer ongesteld terwijl ze wel tot vrijdag ongsteld moest zijn ofzo ?

Als meisjes nog niet zo heel lang ongesteld zijn, kan het soms zomaar gebeuren dat de ongesteldheid de ene keer heel kort duurt en de andere keer heel lang :). Bij volwassen vrouwen verschilt het niet zo veel meer.

race-konijn 14-09-2010 19:29

Oke ze is nu wel weer ongesteld gelukkig.
Maar ik mag toch nog wel met condoom dan deze week ?

Sarah 14-09-2010 19:31

Citaat:

race-konijn schreef: (Bericht 30849941)

Met condoom mag altijd :D

marrel 14-09-2010 19:42

Citaat:

race-konijn schreef: (Bericht 30849941)

Ongesteld zijn terwijl je de pil slikt is een ontrekkinsbloeding en niet altijd het bewijs dat je niet zwanger bent. Maargoed vanaf nu tot 7 dagen nadat ze weer met de pil is begonnen met een condoom seks hebben. Ja met condoom mag maar let wel op. Beter eerst nadenken voor je gaat spelen.

Pluis 15-09-2010 11:49

Citaat:

Je mag nooit onveilige seks, tenzij je graag kindjes wil.

Catch 15-09-2010 16:30

Of soa's!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.