Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   [HELP] geschiedenis tijd van jagers en boeren. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1814864)

gsloser 19-09-2010 15:17

[HELP] geschiedenis tijd van jagers en boeren.

Hallo,

Ik moet vragen maken voor geschiedenis over het onderwerp jagers en boeren! helaas kom ik er niet helemaal uit. Het zijn telkens 4woorden en moet je zeggen waarom die er niet bij hoort en de andere 3 wel.

de eerste:
grotten-huizen-tempels-paleis

de 2de:
sedentair-egalitair-gecentraliseerd-complex

de 3de:
echnaton-natuurgodsdienst-polytheisme-monotheisme.

Alg 19-09-2010 15:37

Tempels werden niet gebruikt om in te wonen. De andere drie wel.

Em. 19-09-2010 15:52

Citaat:

Alg schreef: (Bericht 30866225)

Tempels werden niet gebruikt om in te wonen. De andere drie wel.

Maarrrr misschien woonden de jagers en boeren wel in grotten en huizen én hadden ze tempels, maar bouwden ze geen paleizen. Ik zie eerder een jager voor me met een tempeltje, dan een jager in een paleis. Maar ik weet niet of het dan ook meteen klopt, natuurlijk. :P

Edit:

Sedentair
Gevestigd, zich nederzetten op een vaste verblijflaats. Staat in tegenstelling tot een nomadenbestaan.

egalitair
1) Gelijkheid nastrevend 2) Op voet van gelijkheid '

In mijn ogen bevonden boeren zich toch wel op één plek, gelijkheid nastreven zou ook kunnen. Gecentraliseerd ook, denk ik, dus dat boeren zo'n beetje bij elkaar gingen wonen, maar erg complex zal het niet geweest zijn? Volgens mij was het een vrij primitieve vorm van bestaan, niet waar?

En wat/wie is echnaton? Natuurgodsdienst lijk me sowieso wel van toepassing.

Maar goed, lang geleden dat ik geschiedenis had.

Alg 19-09-2010 15:54

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 30866273)
Maarrrr misschien woonden de jagers en boeren wel in grotten en huizen én hadden ze tempels, maar bouwden ze geen paleizen. Ik zie eerder een jager voor me met een tempeltje, dan een jager in een paleis. Maar ik weet niet of het dan ook meteen klopt, natuurlijk. :P

Maarrrr misschien waren grotten, tempels, en paleizen wel van steen, en waren de huizen gemaakt van hout. :P

Em. 19-09-2010 15:58

Klinkt niet als de meest logische redenering. :') Ik vind gewoon dat paleis er niet bijpast, puh.

Alg 19-09-2010 16:00

Huizen, tempels, en paleizen werden door mensen gemaakt, maar grotten werden natuurlijk gevormd.

Alg 19-09-2010 16:02

Echnaton was een farao.

http://www.encyclo.nl/begrip/Achnaton

Die hoort er vast niet bij.

Em. 19-09-2010 16:03

Citaat:

Alg schreef: (Bericht 30866337)
Huizen, tempels, en paleizen werden door mensen gemaakt, maar grotten werden natuurlijk gevormd.

Dat klinkt wel logisch. :P

Alg 19-09-2010 16:05

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 30866357)
Dat klinkt wel logisch. :P

Jippie, nu horen drie van de vier woorden er niet bij. :)
Dan zijn het dus tóch de huizen. Want dat is het enige woord dat er altijd bij hoort.

Apate 21-09-2010 19:50

Aan de ene kant wil ik grotten zeggen, inderdaad omdat deze natuurlijk gevormd zijn, en niet door mensen gemaakt.
Aan de andere kant is het natuurlijk dat je niet in de tempel woont, dus deze er niet bijhoort.
Huizen, tempels en grotten waren vrij toegankelijk voor alle mensen in principe, en paleizen lang niet altijd :). Maar dat vind ik wel een beetje héél ver gaan...

shoebuddy 2.0 23-09-2010 21:05

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 30866273)
In mijn ogen bevonden boeren zich toch wel op één plek, gelijkheid nastreven zou ook kunnen. Gecentraliseerd ook, denk ik, dus dat boeren zo'n beetje bij elkaar gingen wonen, maar erg complex zal het niet geweest zijn? Volgens mij was het een vrij primitieve vorm van bestaan, niet waar?

Boeren leefden zeker niet altijd op een plek, slash and burn landbouw kwam veel voor tot systemen van bemesting onder de knie waren gekregen.

Scholiertje92 25-11-2010 22:37

Paleis, omdat dit enkelvoud is en de andere drie zijn meervoud :D ghehe

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.