![]() |
radicalen
weet iemand hoe het zit met de oxidatietrappen van elementen in radicalen ???
:confused: bijv het waterstofsulfaatradicaal, HSO4° (komt uit de oxidatie van erg geconcentreerd zwavelzuur, elektrolyse) maar wat zijn hierin de oxidatietrappen van O en S dan??? en leg gewoon radicaal nog es ff uit, dat vergeet ik altijd, het is ook zo warrig allemaal :s Eva (laat het geweten zijn: SYSTEMATIEK IS SCHEIT! :mad: ) |
Een radicaal is een atoom of atoomgroep waarin een ongepaard elektron voorkomt. Om de oxidatietrappen van O en S vast te kunnen stellen kun je volgens mij het beste uitgaan van het gegeven dat O altijd een oxidatiegetal van -2 heeft. Omdat zwavelzuur neutraal is en het waterstofsulfaation een valentie van -1 heeft kun je aan de hand daarvan dus het oxidatiegetal van S vaststellen. Hopelijk kom je hier verder mee.
|
euhm jamaar als dat radicaal uit de oxidatie van het gewone ion komt dan moet er toch iets met de oxidatiegetallen gebeurt zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
mogelijk og van H: -1 +1 en 0 die van H zal wel gelijk blijven, maar die van O kan hier best veranderen, daarom vraag ik het |
Citaat:
|
hm, o goed, dat was mijn vraag. of je daar vanuit kon gaan. met die radicalen wist ik dat niet. bedankt.
dus in 2 HSO4- + 2 H+ --> H2 + HSO4° gaat het og van H van +1 naar 0 (reductie) en het og van S van +6 naar +5 (oxidatie) dusseuhm dan zit dat met die radicalen dat ° telt als ...(1+5-8=) -2 AHA juist een elektronenpaar, wauw ik snap het :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20. |