![]() |
Eindtijd
Waar denk je aan bij het woord eindtijd?
|
Hoeveel minuten het nog duurt tot ik naar huis mag vanuit school/werk
|
Citaat:
|
De tijd totdat iets afgelopen is.
|
Het einde der tijden.
Hoezo? |
Ik denk dan meteen aan de eindtijd bij bijvoorbeeld schaatsen, wielrennen of zwemmen.
Waarom wil je dat weten? |
Eerst dacht ik 'eind' en 'tijd' zijn twee aparte woorden, dat vervloeide naar de tijd om iets in te leveren/af te hebben, toen dacht ik aan het einde der tijden.
Maar hoezo dit? Waarom wil je dit weten? Ga je er iets mee doen, wil je gewoon kijken hoe verschillend mensen op een woord reageren, wil je dit met meer woorden bekijken? Hoe psychologisch is dit? Want als je alleen vraagt 'hoi wat denk je bij eindtijd' dan lijkt het me meer een onzin-topic of zo. |
Citaat:
|
Toen ik je topictitel zag, dacht ik dat je topic ging over de eindtijd van bijv. uitgaan/'s avonds weggaan die je ouders je gegeven hadden.
Daaraan dus. |
Dionysos; je moet wel even aangeven wat het doel van dit topic is, anders komt hier een slotje op, want nu is het niet duidelijk wat je wil weten.
|
Hoi,
Sorry, zal het even uitleggen. Bij het woord eindtijd denken de meeste mensen aan een tijd vol verschrikkingen, de mayakalender, 2012, meteorieten die inslaan, Jezus die terugkomt, de antichrist die opstaat. Ik wilde weten of iedereen "negatieve" associaties heeft bij het woord eindtijd. Soort van testje. Als ik het voor die tijd uit zou leggen, waren de reacties waarschijnlijk anders geweest. Groetjes! |
En wat is je conclusie nu?
|
Dat niet iedereen aan het einde der tijden denkt.
Hoezo is dat trouwens een 'negatieve' associatie? Het lijkt me vooral een religieuze associatie. |
Vaak is de gedachte aan het einde der tijden met alle milieurampen, nare wereldpolitiek en doemscenario's een negatieve. Niet alleen religieuzen geloven in het einde der tijden. Voor mij betekent het einde der tijden de terugkomst van Jezus en/of de komst van de antichrist.
|
Ja oké, dat snap ik. Ik heb alleen net een essay geschreven over religieus fundamentalisme en die zouden het, denk ik, beschouwen als iets positiefs, eindelijk gerechtigheid en zo, dus ik zit daar nog mee in mijn hoofd ;)
|
De betekenis van 'het einde der tijden' voor 'eindtijd' ligt bij mij echt heel ver ergens achteraan, ik ken het wel als 'eindtijd' maar daar is het ook mee gezegd. Nauwelijks negatieve associaties dus hier. Maar als je het over 'het einde der tijden' hebt, dan zie ik vooral beelden van films waarin de wereld vergaat en bijvoorbeeld alles in brand staat, dat is dus wel vrij negatief, maar voor mij ook vooral gerelateerd aan films.
|
Ik had niet per se negatieve associaties bij eindtijd als in einde der tijden. Ik denk bij einde der tijden aan wat ik daar voor Nederlands over moest vertellen (en dan wel het bijbelverhaal over het einde der tijden) en over de beelden die daarbij in mijn hoofd zitten, gepantserde sprinkhanen, vuur en engelen. Maar voor mij komt het over als een 'verhaaltje' en niet per se als iets negatiefs.
|
Mara en Dann van Doris Lessing.
|
Denk dat je gewoon denkt aan hetgene waar je het laatst mee in aanmerking bent geweest..
Ik ben net terug van werk, dus denk dan bij eindtijd aan tijd waarop ik naar huis kon. Maar als ik een programma had gezien over bijv. de maya's, was het vast anders geweest. |
Zelfmoord wat het eerste wat in me opkwam.
Eindtijd... apocalyps. |
Ik dacht als eerste aan het einde van m'n leven :o
|
Oke conclusie: niet iedereen denkt aan de apocalyps, maar sommigen wel.
Deze gaat dicht, ik vind dit geen topic voor Psychologie. Bij bezwaar mag de TS me pm-en. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03. |