Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Kinderen en jongeren verplicht een fietshelm (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1816222)

ganralph 04-10-2010 14:21

Kinderen en jongeren verplicht een fietshelm

Af en toe komt het onderwerp weer ter sprake en zo ook vandaag:

Citaat:

Als kinderen en jongeren verplicht een helm op de fiets dragen, kunnen een heleboel ongelukken worden voorkomen. Dat stelt TraumaNet AMC, het samenwerkingsverband van ziekenhuizen in de regio ten oosten en noordoosten van Amsterdam.

en de rest van het artikel op nu.nl
De fietsersbond is overigens niet bij voorbaat enthousiast over het voorstel, zo blijkt uit het artikel.

Stelling: het is goed om een fietshelmverplichting in te voeren voor kinderen en jongeren tot ±14 jaar.

deadlock 04-10-2010 15:17

Ik ga even googlen want ik meen me enkele onderzoeken te herinneren waarin gezegd wordt dat het letsel niet afneemt bij het gebruik van een fietshelm. Stond op de Engelstalige wikipediapagina over fietsen ergens.

De Veroorzaker 04-10-2010 17:07

GeenStijl to the rescue ;)

http://www.trouw.nl/incoming/article1372335.ece

HomoSignificans 04-10-2010 18:53

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 30919781)

Eerst noemen ze argumenten om wel een helm te dragen, ontkrachten ze de argumenten om geen helm te dragen, en dan is de conclusie dat je géén helm dragen moet. :S

A Capelle 04-10-2010 18:53

Ik neem zulke artikelen (alles op nu.nl) niet serieus als er zulke slordigheden in staan. Je voorkomt met een helm niet het ongeluk, maar je maakt de gevolgen minder erg.

OT:
Nee, ik vind het onzin. Zo vaak vallen kinderen niet op hun hoofd.

TCO 04-10-2010 18:59

Verplichten is onzin. Iedereen moet voor zichzelf kunnen uitmaken of hij/zij het wil dragen of niet..

A Capelle 04-10-2010 19:01

Maar aan de andere kant, de staat moet je wel beschermen. Zo zijn er bijv. accijnzen op tabak en krijg je een boete als je door rood loopt (bij een stoplicht).

HomoSignificans 04-10-2010 19:06

Als ouders niet beseffen dat fietsen zonder helm gevaarlijk kan zijn, is een verplichting wel zo handig. En aangezien veel mensen hun eigen kinderen overschatten (nou, de mijne kan heel goed zonder helm fietsen), is dit vast het geval.

ganralph 04-10-2010 19:30

Citaat:

The Chosen One schreef: (Bericht 30920411)
Verplichten is onzin. Iedereen moet voor zichzelf kunnen uitmaken of hij/zij het wil dragen of niet..

Vergelijk het met een autogordel. Daarvan mag je ook niet zelf kiezen of je hem omdoet.

De vraag is inderdaad of het gewonden zal schelen want heel erg eenduidig zijn de bronnen niet.

HomoSignificans 04-10-2010 19:36

De bronnen die laten zien dat de helm niet veiliger is, gelden in heel andere verkeerssituaties. In Nederland hebben fietsers meestal een eigen rijbaan, In het buitenland is dit vaak niet het geval.

jacobdb 04-10-2010 20:21

kom op zeg, dit is grote onzin. nederland is een van de veiligste fietslanden ter wereld.

De Veroorzaker 04-10-2010 22:06

Citaat:

HomoSignificans schreef: (Bericht 30920376)
Eerst noemen ze argumenten om wel een helm te dragen,

„Fietshelmen zijn helemaal niet onveilig”, zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN). „De situatie in Engeland is heel anders dan de onze.” Bij Stichting Consument en Veiligheid noemen ze het onderzoek ’een beetje larie’. „Er is natuurlijk altijd een lobby van tegenstanders van fietshelmen die dit soort berichten aangrijpt. In Nederland is echter voldoende ruimte voor fietsers, auto’s hoeven helemaal niet vlak langs ze te rijden. In de grote steden en in veel recreatiegebieden zijn gescheiden fietspaden waar mensen veilig kunnen fietsen. Het is appels met peren vergelijken. In Engeland wordt fietsen gezien als sport terwijl de fiets in Nederland een vervoermiddel is. Je kunt hier rustig een helm dragen.”

Bedoel je dat? Want die woordvoerder zegt alleen dat het kan, maar geeft vooral argumenten waarom het eigenlijk niet nodig zou zijn.

HomoSignificans 04-10-2010 22:12

Waar zie jij die argumenten tegen?

De Veroorzaker 04-10-2010 22:53

Gescheiden fietspaden waar mensen veilig kunnen fietsen. Voldoende ruimte. Waarom dan een helm?

HomoSignificans 05-10-2010 07:14

Volgens mij begrijp jij de Stichting Consument en Veiligheid niet.

Volgens een Engels onderzoek is het dragen van een helm onveilig, doordat andere mensen zich dan extra roekeloos gaan gedragen. In Nederland is dat niet het geval, want hier hebben we gescheiden fietspaden, en mag je niet op de snelweg fietsen. Bovendien denken Nederlanders niet dat alle fietsers topsporters zijn die weten wat ze doen.

In Nederland is een helm dus wel veiliger. Het gaat namelijk vooral om ongelukken waar geen auto bij betrokken is. Een klein kind dat met het hoofd tegen de stoeprand valt, bijvoorbeeld.

De Veroorzaker 05-10-2010 16:17

Citaat:

HomoSignificans schreef: (Bericht 30921838)
Volgens mij begrijp jij de Stichting Consument en Veiligheid niet.

Jawel hoor, die zijn van de lobby voor de fietshelm dus die zijn ook niet onafhankelijk.

HomoSignificans 05-10-2010 16:57

Is dit het, of heb je ook nog inhoudelijke argumenten?

De Veroorzaker 05-10-2010 17:20

Keuzevrijheid > verbieden. Keer flink op je kop vallen word je hard van.

Joostje 06-10-2010 07:26

of dood natuurlijk, rn dood > leven

deadlock 06-10-2010 07:38

Citaat:

Joostje schreef: (Bericht 30925133)

:') Ja dat zal het zijn.

De Veroorzaker 06-10-2010 10:49

Citaat:

Joostje schreef: (Bericht 30925133)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijkstijfheid

Ik zeg toch daar word je hard van.

Joostje 06-10-2010 11:00

Nounou, dat jij daar hard van wordt betekent dat niet dat het ook voor mij geldt :p.

Anyway, genoeg onzin

juno 14-10-2010 09:51

Iedere skater of biker weet al dat hij maar beter wel een helm en een gebitsbeschermer kan dragen. Zo'n faceplant doet best pijn.

Maar ja, die lopen wel wat meer risico dan het gemiddelde kind op zijn fietsje. Is het niet een tikje overdreven?

Duckdoggy 14-10-2010 17:58

ongelukken worden er niet mee voorkomen de gevolgen worden alleen kleiner volgens mij,
en ik betwijfel in hoeverre het helpt, het is namelijk een stuk lastiger om steeds achterom te kijken met zo'n dooie helm

bakfietsje2 14-10-2010 19:52

alsjeblieft zeg...
sowiezo... de laatste keer dat ik van mn fiets afviel ofzo was 3 jaar geleden?
en toen viel ik niet keihard op mn hoofd, nee nee dit is misschien een beetje raar, maar ik viel op mn handen en knieen!

Lucky Luciano 14-10-2010 20:14

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 30918762)
Af en toe komt het onderwerp weer ter sprake en zo ook vandaag:

De fietsersbond is overigens niet bij voorbaat enthousiast over het voorstel, zo blijkt uit het artikel.

Stelling: het is goed om een fietshelmverplichting in te voeren voor kinderen en jongeren tot ±14 jaar.

Dat is uiteraard onzin. Er is denk ik geen verband met het dragen van een fietshelm en het deelnemen in een ongeluk. Wel is het zo dat de schade kleiner is bij een ongeval.
Verder vind ik het onzinnig omdat de kosten niet opwegen tegen de baten. Het moet een eigen keuze blijven. Darwin heeft het zo gewild.

deadlock 15-10-2010 06:49

Citaat:

bakfietsje2 schreef: (Bericht 30956251)
alsjeblieft zeg...
sowiezo... de laatste keer dat ik van mn fiets afviel ofzo was 3 jaar geleden?
en toen viel ik niet keihard op mn hoofd, nee nee dit is misschien een beetje raar, maar ik viel op mn handen en knieen!

Ja maar onze jeugd schijnt ook niet meer te kunnen vallen. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...zijn_miet.html

bakfietsje2 15-10-2010 22:09

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 30957177)
Ja maar onze jeugd schijnt ook niet meer te kunnen vallen. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...zijn_miet.html

wat zijn wij toch een hopeloze waardeloze rotgeneratie he

deadlock 16-10-2010 08:55

Citaat:

bakfietsje2 schreef: (Bericht 30959658)
wat zijn wij toch een hopeloze waardeloze rotgeneratie he

De generatie die na mij komt dan eah.

sammydjee 21-10-2010 15:08

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 30957177)

Maar wanneer je een auto ongeluk krijgt, is het toch wel fijn. Want ondanks jouw goed fietsstijl, kan een automobilist gemakkelijk in de fout gaan en JOU aanrijden. Dan ben je blij met deze regel.
Alleen de stelling is een beetje raar: want je houdt het aantal ongelukken, je verminderd alleen de pijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.