Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Verplichte automatische incasso (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1816471)

miekmuis 07-10-2010 13:31

Verplichte automatische incasso

Mijn nieuwe verhuurder eist voor de huur automatische incasso. Ik vind dat erg vervelend en zou veel liever de huur zelf overmaken. Nou vertelde mijn vriend dat hij dacht dat automatische incasso niet mag worden verplicht. Klopt dit?

Lucky Luciano 07-10-2010 14:40

Volgens mij niet, het enige dat ik vind is

BW7: Artikel 212
De huurder is verplicht de tegenprestatie op de overeengekomen wijze en tijdstippen te voldoen

En daar valt automatische incasso ook onder.

ganralph 07-10-2010 14:44

Maar moet er dan niet ook een nieuw huurcontract opgesteld worden waarin deze verplichting is opgenomen?

in dat geval kun je weigeren te tekenen en aan je oude contract vasthouden (wat de verhuurder niet zo maar mag verbreken).

Maar goed, ik weet niet of een nieuw contract noodzakelijk is (en hoeveel gesteggel je met je verhuurder wilt;) )

Daantje_0705 07-10-2010 17:58

Als het haar nieuwe verhuurder is heeft ze nu waarschijnlijk nog geen contract ;)

miekmuis 07-10-2010 19:46

Ik had inderdaad nog geen contract bij deze verhuurder. Het vervelende is alleen dat ze nu nog de huur niet hebben afgeschreven, terwijl dat de eerste van de maand zou gebeuren. Daarom heb ik dus liever acceptgiro.

ganralph 08-10-2010 08:34

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 30930195)
Als het haar nieuwe verhuurder is heeft ze nu waarschijnlijk nog geen contract ;)

Citaat:

miekmuis schreef: (Bericht 30930524)
Ik had inderdaad nog geen contract bij deze verhuurder. Het vervelende is alleen dat ze nu nog de huur niet hebben afgeschreven, terwijl dat de eerste van de maand zou gebeuren. Daarom heb ik dus liever acceptgiro.

O, nevermind. Ik had het gelezen als dat je een nieuwe verhuurder kreeg voor een oude woning:) (dat het huis dus van eigenaar verwisselde en jij bleef wonen) :o:)

T_ID 08-10-2010 18:14

Citaat:

miekmuis schreef: (Bericht 30930524)
Ik had inderdaad nog geen contract bij deze verhuurder.

Maar staat dus een verplichting tot automatische incasso nu wel of niet in het contract met de verhuurder die dat eist?

Als je dat getekend hebt, ben jij namelijk automatische incasso overeen gekomen, en dan ben je eraan gebonden.

Staat er niets over vastgesteld, dan mag jij dus bepalen hoe je betaald, zolang het maar gebeurd, en op tijd.

Als je daarover wilt overleggen met je verhuurder: diegene staat daar waarschijnlijk op omdat zelf overmaken vergeten kan worden, en hij dan zijn geld niet krijgt.

Wellicht moet je het erop gooien om die angst weg te nemen.

Adore 11-10-2010 08:40

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 30933251)
Als je dat getekend hebt, ben jij namelijk automatische incasso overeen gekomen, en dan ben je eraan gebonden.

Als er iets onwettigs in een contract staat, kan dit altijd alsnog nietig worden verklaard en daarmee dus ongeldig. Waar je voor tekent zit je niet standaard omonstotelijk aan vast. Je kunt je contract ter beoordeling voorleggen bij de huurcommissie, bijvoorbeeld. De vraag blijft alleen of je op zulke voet verder wil met je verhuurder.

----
Onderbouwen kan ik het niet, maar volgens mij mag een verplichting tot automatische incasso niet. Er wordt je geen andere methode aangeboden om te betalen.
Zo zijn er bedrijven die voor abonnementen en diensten klanten laten bijbetalen als zij per acceptgiro willen betalen. Zij moeten dan naast deze vorm van betalen die extra kosten met zich meebrengt, nog een andere mogelijkheid bieden. Bedrijven gaan net zo goed akkoord met internetbankieren, dus zo heeft een klant naast de niet gewenste automatische incasso en de duurdere acceptgiro nog een derde optie.
Het komt op mij over als een gebrek aan keuze als je alleen per automatische incasso mag betalen.

Maar ik zou dit vooral bespreekbaar maken met je verhuurder.

arPos 11-10-2010 13:33

Citaat:

miekmuis schreef: (Bericht 30929176)
Mijn nieuwe verhuurder eist voor de huur automatische incasso. Ik vind dat erg vervelend en zou veel liever de huur zelf overmaken. Nou vertelde mijn vriend dat hij dacht dat automatische incasso niet mag worden verplicht. Klopt dit?

dat klopt, wat er overeen gekomen wordt is hoeveel er betaald wordt en wanneer, hoe dit betaald wordt is gewoonlijk zaak voor de client.

e.e.a. kan contractueel vastgelegd worden maar is in essentie niet nodig omdat je hoe dan ook zal beschikken over overschrijvingsbewijzen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.