![]() |
Vermedigvuldigen ten opzichte van x-as of y-as
Hey,
Ik zit nu in 5 VWO en ik vroeg me af wat het verschil is tussen een vermedigvuldiging tussen de x-as of y-as is. Ik zou ook willen weten hoe je het kan herkennen. Alvast Bedankt, Kirikoe |
Plot ze eens op je GR
bijv: f(x)=(x+3)² Vermenigvuldigen 2 t.o.v. x-as: 2(x+3)² = g(x) Vermenigvuldigen 2 t.o.v. y-as (0,5x+3)² = h(x) En zie het verschil. En anders ga je gewoon zelf even wat dingen aanpassen. |
Dan heb je hetzelfde boek als ik. (Moderne wiskunde, VWO-B, deel 2)?
In overleg met mijn docent steek ik zelf ook nog wel een uitleg af, maar waar het de fout in ging was bij de parabolen. Die kunnen namelijk een horizontale én een verticale vermenigvuldiging zijn. Als eerste uitleg werkt een sinus beter. Plot eens, op een rekenmachine of http://www.wolframalpha.com/, Plot dan eens De afstand van Probeer het nu eens met En leg de getallen eens naast elkaar: 2 en 0,5 en aan de andere kant 4 en (het getal dat je nog gaat uitrekenen). Zie je een wetmatigheid? Dit was het vermenigvuldigen ten opzichte van de y-as, ten opzichte van de x-as is het een stuk makkelijker. Je vermenigvuldigt het hele gebeuren met een bepaald getal. Dus: wordt dan of |
Heel erg bedankt ik snap het nu en ja ik heb dat boek ook. Gelukkig snap ik de rest en ik denk dat de toets vrij goed zal gaan. Bedankt!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15. |