![]() |
Schadevergoeding bij kapotte laptop
Hallo lieve mede-forummers :).
Ik had een klein vraagje over kapotte laptops. Mijn zus is in de volle overtuiging dat zij waarschijnlijk recht heeft op een schadevergoeding, en mijn ouders denken van niet. Mijn zus heeft een 5 maanden geleden een nieuwe laptop gekocht van Asus. Die is vorige maand kapot gegaan. Dit valt nog gewoon binnen de garantie, en dus heeft ze hem terug gebracht naar de winkel. Asus heeft de laptop keurig opgehaald, en heeft geconstateerd wat er fout is. Nu hebben ze echter aan mijn zus gemeld dat ze het vervangende onderdeel waarschijnlijk op 9 november gaan opsturen. Daarna moet het natuurlijk nog weer gemaakt worden, en de laptop weer opgestuurd. Op dit moment hebben ze die laptop echter al 4 weken, en mijn zus studeert. Ze heeft die laptop écht nodig, maar kan nu dus eigenlijk niets. En het gaat ook nog allemaal lang duren. Heeft zij nu recht op een schadevergoeding, óf misschien een vervangende laptop? Iemand die er verstand van heeft? |
Zoiets staat meestal in de garantievoorwaarden. Wat zeggen die? En heeft je zus niet toevallig een aparte verzekering afgesloten? (Die wordt vaak aangeboden in electronicazaken.)
|
Citaat:
http://rma.asus.de/pick_eu/nl/agb_nb.html Volgens mijn ouders is er geen verzekering afgesloten :). |
Iemand?
|
Ik weet niet precies waar je recht op hebt volgens de wet, want ik ben geen jurist. Maar ik weet wel dat het normaal is dat je niet zomaar een vervangend apparaat (of schadeloosstelling) krijgt. Vaak kun je je bij de winkel bijverzekeren zodat je wel een vervangend exemplaar krijgt. Het feit dat deze verzekeringen bestaan, geeft m.i. al aan dat er wettelijk dus verder niets geregeld is voor jou als klant in deze.
Als je de laptop ter reparatie afstaat, ga je akkoord met de voorwaarden van de reparatie, waaronder de tijd die er voor nodig is. Maar nogmaals, dit is de gangbare praktijk bij veel bedrijven, niet per se wet. |
Ik weet niet hoe lang je de laptop kwijt zou zijn, maar je hebt geen recht op schadevergoeding. Welke schade zou je dan vergoed willen zien?
Als je de laptop lange tijd zou missen (dus niet meer de 2 weken die het nu nog duurt) dan heb je recht op een leenproduct of een vervangend product. Dus stel ze hadden gezegd, het gaat 5 weken duren dan had je dan moeten aangeven dat je dan een vervangend product wilde of op z'n minst een leenlaptop. |
Tsja, dat dachten we inderdaad al :) Maar mijn zus is eigenwijs. Maar goed, bedankt voor de antwoorden! Dan kan mijn moeder dat eens een keer tegen haar zeggen, zijn we ook van dat af :) Hihi.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.