Paranoide |
04-11-2010 18:47 |
Citaat:
Dingaantouwtje schreef:
(Bericht 31030421)
In dit geval niet belangrijk, ook niet om gedacht of zo. Ik heb wel realistischere ogen getekend, ik zal binnenkort wel eens een plaatje posten. Ik denk dat ik weer eens teveel "middenweg" heb gekozen in dit geval. Het is te realistisch om het abstract te houden en te lelijk om realistisch te zijn. Achja.
|
Zo'n tussenweg kan prima, maar je moet je realiseren dat je geen abstracte/gestileerde dingen kunt maken als je niet weet hoe het echte ding eruitziet. Simplificatie is veel moeilijker dan het maken van een realistische weergave, want je moet weten welke onderdelen er zijn, wat je wil/kan weglaten, wat je wil/kan overdrijven, etc. Bovendien moet je eigenlijk ook kennis hebben van kleurtheorie, contrast, lijndikte, licht, vorm, perspectief, en andere kernprincipes. Dit omdat je dan een ruimer palet hebt van dingen waar je mee kunt spelen om een abstract/onrealistisch maar toch heel interessant resultaat te behalen.
Hier bijvoorbeeld, een studie van Picasso:
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/200...n4_468x289.jpg
Picasso is natuurlijk bekend geworden met abstracte kunst, maar hij kon uitstekend realistisch schilderen. Hier zie je hem puzzelen met de realistische onderdelen van een oog (wimpers, perspectief, plaatsing van de pupil en de iris, anatomie). Omdat hij weet hoe een echt oog eruitziet, kan hij kiezen wat hij laat zien en hoe hij het gaat abstraheren. Het zijn bewuste keuzes van iemand die weet hoe 't werkt, en daarom kan hij zulk soort dingen maken:
http://fineartamerica.com/images-med...el-chapman.jpg
Iedere lijn in het gezicht is een versimpelde en gestileerde weergave van echte lijnen en vlakken die in het gezicht voorkomen.
Kortom: ook als je iets abstracts of iets middenweg-achtigs wil is kennis van (o.a.) de anatomie belangrijk. En als je die kennis niet hebt, dan is het gebruik van een referentie een goede tweede.
|