![]() |
Tintelende en verkrampte handen & voeten
Soms als ik een paniekaanval heb, en ik begin te hyperventileren, krijg ik last van tintelende handen en voeten. Na een tijdje krijg ik kramp in mijn handen waardoor ik mijn vingers niet meer kan bewegenl. Ik lees op internet wel dat dit normaal is en vaker voorkomt bij een paniekaanval, maar ik snap niet hoe het kan dat dit gebeurt.. Weet iemand wat de oorzaak hiervan is? Alvast bedankt.
|
Als je hyperventileert, raak je meer CO2 (koolstofdioxide) kwijt dan bij normaal ademen, dus neemt het CO2-gehalte in je bloed af. Dat kan tintelingen geven (en bv ook duizelingen). Daarom helpt ademen in bv een zakje dan ook, dan adem je juist weer de CO2 in die je daarvoor uit hebt geademd.
|
Dat klinkt wel logisch ja.. Maar is dat dan niet gevaarlijk?
|
Ik weet niet precies of het echt gevaarlijk is, meestal gaat het hyperventileren vanzelf wel weer over wanneer je bv. rustig gaat zitten en bewust op je ademhaling let, maar ik zou er wel voor zorgen dat je in een zakje in- en uitademt, dan herstelt je normale ademhaling zich als het goed is sneller en kun je die krampen misschien voor zijn.
|
Nee hoor, hyperventileren is niet gevaarlijk. als je namelijk zoveel CO2 afblaast, dat je lijf er ongelukkig van wordt, dan val je vanzelf flauw. Omdat je dan even "out" bent, neemt je brein de ademhaling weer over en dan is het weer goed.
|
Citaat:
|
Mja van hyperventilatie op zich ga je idd niet out, maar de van paniek en angst kun je wel flauwvallen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ofschoon het woordje kan daar weer een onzekerheidsfactor aan toe voegt. (Maar in dat opzicht kan een trauma capitis ook een critical illness polyneuropathie geven ((ernstig schedel hersen letsel met opname op IC waardoor CIPN)). Enfin, wordt een semantische discussie zo...:) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, ik leerde dat tijdens een cursus tegen paniekaanvallen, dus misschien heeft men mij dat maar wijs gemaakt ter geruststelling :p @HangInThere: dit is geen medisch forum hè. Het is handiger als je het allemaal wat simpeler formuleert, want zo snappen de meesten (waaronder ikzelf) er niks van. |
Excuses, zal er rekening mee proberen te houden :y
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01. |