Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Rekenen/wiskunde vraagje (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1819574)

studentuser 11-11-2010 20:47

Rekenen/wiskunde vraagje
 
Mensen ik ben de manier vergeten hoe een som moest uitrekenen. Bijv, 12 1/2% van 432,67 hoe kan ik dit op een makkelijke manier uitrekenen wie kan mij hierbij helpen?

Mr.Mark 11-11-2010 21:08

12,5% neem ik aan.

Dat is vermenigvuldigen met 0,125. Dus 0,125*432,67=54,08375

100% van iets is vermenigvuldigen met 1
90% van iets is vermenigvuldigen met 0,9
80% van iets is vermenigvuldigen met 0,8
enz.

Dus 12,5% is vermenigvuldigen met 0,125 ;)

Net als 54% is vermenigvuldigen met 0,54

studentuser 11-11-2010 21:13

Mark echt super bedankt!!!!!!!.

Dus bijvoorbeeld 14 1/2 van 700. Dan doe ik 0,145x700=101,50

Kikaa 12-11-2010 06:58

Ja, als je wilt vermenigvuldigen met 14,5% dan moet je gewoon *0,145 doen.

Alpha_Omega 12-11-2010 12:58

Citaat:

kika,x schreef: (Bericht 31057338)
Ja, als je wilt vermenigvuldigen met 14,5% dan moet je gewoon *0,145 doen.

1.145* voor een vermenigvuldiging, 0.145 om dat percentage ervan te berekenen.

Kikaa 12-11-2010 16:17

Citaat:

Alpha_Omega schreef: (Bericht 31057936)
1.145* voor een vermenigvuldiging, 0.145 om dat percentage ervan te berekenen.

Wow, ik was nog niet helemaal wakker geloof ik. :facepalm: Sorry!

studentuser 12-11-2010 22:48

Maar dan kun je het niet helemaal afronden op drie decimalen achter de komma toch? als je 0,414x doet bv

mathfreak 13-11-2010 11:10

Algemeen geldt: 1 procent is een honderdste deel van het geheel. Merk op dat 12½% een achtste deel van het geheel is omdat 12½∙8 = 12½∙2∙4 = 25∙4 = 100. Algemeen geldt: als , dan geldt: , dus op deze manier kun je een gewone breuk naar een percentage omzetten. Een gegeven percentage p kan in een gewone breuk worden omgezet door uit te gaan van .

hookee 14-11-2010 07:58

Citaat:

mathfreak schreef: (Bericht 31061469)
Algemeen geldt: 1 procent is een honderdste deel van het geheel. Merk op dat 12½% een achtste deel van het geheel is omdat 12½∙8 = 12½∙2∙4 = 25∙4 = 100. Algemeen geldt: als , dan geldt: , dus op deze manier kun je een gewone breuk naar een percentage omzetten. Een gegeven percentage p kan in een gewone breuk worden omgezet door uit te gaan van .

Ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? :p
Onthou gewoon, "cent" betekent 100, "pro" betekent per, oftewel per honderd; een honderste.

12,5% is dus 12,5/100 = 0,125.

mathfreak 14-11-2010 12:00

Citaat:

hookee schreef: (Bericht 31064451)
Ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? :p

Niet zeuren, het gaat hier om gewone basiskennis die door de onderwijsvernieling (hoewel men dit steevast onderwijsvernieuwing blijft noemen) verloren is gegaan.

Mr.Mark 14-11-2010 12:09

Citaat:

mathfreak schreef: (Bericht 31064637)
Niet zeuren, het gaat hier om gewone basiskennis die door de onderwijsvernieling (hoewel men dit steevast onderwijsvernieuwing blijft noemen) verloren is gegaan.

Volgens mij komt het gewoon op hetzelfde neer hoor. En dit is geen verloren basiskennis, ik kan me namelijk nog goed herinneren dat ik dit in klas 2 kreeg (ook al snapte ik er toen niks van haha)

hookee 14-11-2010 12:47

Citaat:

mathfreak schreef: (Bericht 31064637)
Niet zeuren, het gaat hier om gewone basiskennis die door de onderwijsvernieling (hoewel men dit steevast onderwijsvernieuwing blijft noemen) verloren is gegaan.

Wat heeft het voor zin om van % een breuk te maken? Dat is toeval, maar heeft bij 13% al geen enkele zin meer.

Van de berekening 12½∙8 = 12½∙2∙4 = 25∙4 = 100 zie ik helemaal geen nut. Wat moet je met die tussenberekeningen van 2∙4 25∙4, verwarring scheppen?
Deel 100 door 12,5 en je komt keurig op acht uit, omdat er precies acht 12,5-jes in een 100-je zit.

Door formules en regeltjes verlies je juist alle contact met de basis; procent -> per honderd

mathfreak 14-11-2010 17:14

Citaat:

hookee schreef: (Bericht 31064765)
Van de berekening 12½∙8 = 12½∙2∙4 = 25∙4 = 100 zie ik helemaal geen nut. Wat moet je met die tussenberekeningen van 2∙4 25∙4, verwarring scheppen?

Ik heb die tussenstappen er juist neergezet om te laten zien dat 12½% inderdaad een achtste deel van het geheel is.

Citaat:

hookee schreef: (Bericht 31064765)
Deel 100 door 12,5 en je komt keurig op acht uit, omdat er precies acht 12,5-jes in een 100-je zit.

Dat is uiteraard ook een mogelijkheid, maar hoeveel mensen kunnen er volgens jou tegenwoordig nog zo'n deling uitvoeren? Het is naar mijn mening al erg genoeg dat een hoogleraar wiskunde als Jan van der Craats zich genoodzaakt zag om een Basisboek Rekenen en een Basidsboek Wiskunde te schrijven, omdat de huidige generatie aankomende studenten niet meer over de noodzakelijke basis beschikt om aan een studie te beginnen.

Citaat:

hookee schreef: (Bericht 31064765)
Door formules en regeltjes verlies je juist alle contact met de basis; procent -> per honderd

Door middel van formules en regels kun je wel het hoe en waarom van de basis verklaren, dus van een verlies aan contact met de basis is wat mij betreft geen sprake.

studentuser 14-11-2010 17:42

Dus bijvoorbeeld 12 1/2 % van 432. Moet ik dan 432 delen door 100 en dan uitkomst vermenigvuldigen met wat? Moet ik de uitkomst met 12,5 vermenigvuldigen?

Mr.Mark 14-11-2010 17:52

Dan moet je 432 vermenigvuldigen met 12,5 en dan delen door 100.

studentuser 14-11-2010 17:56

Ow Mark dank je wel. En met mijn manier, wat bereken ik daarmee?

Dark_One 14-11-2010 17:57

Citaat:

studentuser schreef: (Bericht 31066562)
Ow Mark dank je wel. En met mijn manier, wat bereken ik daarmee?

Hetzelfde, je doet immers hetzelfde. Het maakt niet uit of je eerst vermenigvuldigt of eerst deelt. Het is maar net wat je zelf makkelijker vindt.

Mr.Mark 14-11-2010 18:05

Citaat:

studentuser schreef: (Bericht 31066532)
Dus bijvoorbeeld 12 1/2 % van 432. Moet ik dan 432 delen door 100 en dan uitkomst vermenigvuldigen met wat? Moet ik de uitkomst met 12,5 vermenigvuldigen?

Ik weet niet wat je hebt aangepast maar anders heb ik het verkeerd gelezen. Maar wat je doet klopt ook wel.

studentuser 14-11-2010 18:06

Dark One ik vind 432 delen door 100 en dan die uitkomst vermenigvuldigen met 12,5. Het is toch hetzelfde zoals je het zei toch?

Dark_One 14-11-2010 18:12

432/100 vermenigvuldigen met 12,5 is hetzelfde als 432 vermenigvuldigen met 12,5 en dat delen door 100 ja (probeer anders maar eens op je rekenmachine). Op allebei de manieren bereken je 12,5% van 432.

Mr.Mark 14-11-2010 18:15

Citaat:

studentuser schreef: (Bericht 31066581)
dark one ik vind 432 delen door 100 en dan die uitkomst vermenigvuldigen met 12,5. Het is toch hetzelfde zoals je het zei toch?

432*(12,5/100)=54
(432*12,5)/100=54
(432/100)*12,5=54

studentuser 15-11-2010 11:54

Bedankt. Hoe kan ik vervelende sommen vermenigvuldigen ik ben de methode daarvan vergeten. Bijv: 132x1475 je hebt een soort staardeling daarvoor maar dan met vermenigvuldigen. Wat is de eenvoudigste manier om zulke sommen te berekenen? Alvast bedankt mensen.

Dark_One 15-11-2010 13:00

1475x132=1475x(100+30+2)=1475x100+1475x30+1475x2=147500+44250+2950=194 700
of:
1475x132=132x(1000+400+70+5)=132000+52800+8240+660=194700
of misschien:
1475x132=1475x(100+30+2)=1475x100+1475x30+1475x2=(1000x100+400x100+70x 100+5x100)+(1000x30+400x30+70x30+5x30)+(1000x2+400x2+70x2+5x2)=100000+ 40000+7000+500+30000+12000+2100+150+2000+800+140+10=194700

studentuser 15-11-2010 18:06

Dark One, ik bedoel het zo:(onderaan tabel) maar als je 3x5 doet is toch 15? hoe werkt dat systeem leg het is duidelijk uit als je het weet.



.....4325
......123
---------- X

Dark_One 15-11-2010 18:49

Je doet gewoon elk los getal keer elk andere getal. Beetje als haakjes uitwerken:
4325=4000+300+20+5, 123=100+20+3
dus 4325x123=(4000+300+20+5)x(100+20+3). Haakjes uitwerken geeft dan:
4x1=4 (met 5 nullen)
3x1+4x2=11 (met 4 nullen)
2x1+3x2+4x3=20 (met 3 nullen)
5x1+2x2+3x3=18 (met 2 nullen)
5x2+2x3=16 (met 1 nul)
5x3=15 (zonder nul)

Dat geeft dus:
4 . . . . .
11 . . . .
. 20 . . .
. . 18 . .
. . . 16 .
. . . . 15
----------------+
531975=4325x123

hookee 15-11-2010 22:29

Citaat:

studentuser schreef: (Bericht 31070359)
Dark One, ik bedoel het zo:(onderaan tabel) maar als je 3x5 doet is toch 15? hoe werkt dat systeem leg het is duidelijk uit als je het weet.

.....4325
......123
---------- X

begin bij 3 x 5 = 15, je schrijft de 5 op, onthoudt de 1
dan 3 x 2 = 6 PLUS die 1 die je onthouden hebt = 7
dan 3 x 3 = 9
dan 3 x 4 =12

Het eerste getal is dus 12975 (3x4325)

Het tweede getal idem MAAR 1 nul ervoor (we praten over 20);
0
2 x 5 =10 : schrijf de nul op, onthoud 1
2 x 2 =4 +1 = 5
etc

Het tweede getal is dus 86500

Het derde getal is 432500 (want 100-tal)

Tel ze vervolgens bij lekaar op:

12975+86500+432500=531975

studentuser 27-11-2010 22:30

1 3/8 – 4/8 breuk aftrekken. Hoe gaat dat ook alweer.

Tochjo 28-11-2010 09:35

Schrijf als één breuk:



Gelijknamige breuken kun je van elkaar aftrekken door de tellers van elkaar af te trekken:


mathfreak 28-11-2010 10:17

Als je bijvoorbeeld 2½-1¼ wilt berekenen schrijf je eerst 2½ en 1¼ als een gewone breuk, dus en , dus . We hebben nu 2 ongelijknamige breuken, omdat ze een verschillende noemer hebben. We herschrijven daarom de breuk als , dus . Merk op dat , dus 2½ = 2∙1¼,
dus daaruit volgt meteen dat 2½-1¼ = 1¼.

studentuser 28-11-2010 10:51

Tochjo ik bedoel aftrekken. Je had een optelmethode.

mathfreak 28-11-2010 12:09

Citaat:

studentuser schreef: (Bericht 31112810)
Tochjo ik bedoel aftrekken. Je had een optelmethode.

Tochjo laat in zijn reply eerst zien hoe je van een gewone breuk maakt door uit te gaan van . Door daar van af te trekken vind je dan dat .
Als je bijvoorbeeld wilt berekenen schrijf je eerst 2½ als een gewone breuk, dus , dus . We hebben nu 2 ongelijknamige breuken, omdat ze een verschillende noemer hebben. We herschrijven daarom de breuk als en de breuk als , dus .

mpo 17-12-2010 16:30

12+(50%+432.67)=12+216.335=228.335.

mpo 17-12-2010 16:32

hoeveel is:269558 x 2000 x 50%+159=?

Em. 17-12-2010 16:54

Citaat:

mpo schreef: (Bericht 31181151)
hoeveel is:269558 x 2000 x 50%+159=?

Dat is 0,5 x 969558 x 2000, en dat antwoord doe je dan nog eens plus 159 (eerst vermeningvuldigen, dan optellen, en x50% is hetzelfde als x0,5 of delen door twee).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.