![]() |
Engels vraagje..
`Hallo allemaal,
ik heb woensdag een engels toets, maar ik snap iets niet. Hoe werkt het met al dat bezittelijke gedoe. Wanneer moet je bijvoorbeeld: 's doen, of alleen een s, of alleen een komma. Ik heb dan over deze vragen: het is Henkies hond bijvoorbeeld. Hoe weet je dan hoe je dat in het engels moet doen, is het dan een s erachter, 's, alleen een komma? Kunnne jullie het uitleggen? bedankt |
Hoi,
Je gebruikt NOOIT een 's als meervoud! Echt NOOIT! groetjes |
oke, maar wanneer gebruik je dan een s en wanneer een komma?
groetjes |
Wanneer het zelfstandig naamwoord al eindigt op een s, hoef je alleen een apostrof te zetten '
bijv James' book Wanneer het zelfstandig naamwoord niet eindigt op een s, moet je 's neerzetten bijv John's book |
maar 2 posts hiervoor zegt er eentje: je kan NOOIT maar dan ook NOOIT 's neerzetten... :S
Wat is het nou ?:P |
Books = boeken (meervoud, gebruik nooit 'n apostrof)
Its book = het boek is van 'it' (bezittelijk voornaamwoord, 'n apostrof kan voorkomen) It's = het is (samentrekking van it en is, gebruik altijd 'n apostrof) Klopt dit? |
denk het wel, maar dat bedoel ik eigenlijk niet.
Bijvoorbeeld: Het is Tom zijn boek, Het is max zen boek, het is het boek van piet. Hoe zeg je dat in het engels. |
Citaat:
|
maar wat zijn dan de regeltjes voor die vraag die ik stelde, hoe weet je hoe je bijvoorbeeld tom zen boek moet zeggen?
|
Op de website van de Universiteit van Tilburg staat:
Bezit aangeven Die verrekte apostrof, waar moet die ook weer komen? •Als je bezit wilt aangeven, doe je dat door 's achter de "eigenaar" te zetten. Voorbeeld: Murphy's law. •Is het woord of de naam een meervoud dat op een s eindigt, dan een apostrof zonder s. Voorbeeld: "The neigbours' dog was barking its head off." •Eindigt het woord of de naam op een sisklank, ook dan meestal alleen de apostrof toevoegen. Voorbeeld: "Higgins' proposal." Problemen met "apostrof s" •Wat klopt er dus niet in a persons' right? De apostrof moet hier vóór de s omdat person, getuige het lidwoord, in het enkelvoud staat. Het moet dus zijn: a person's right. •Waar komt de apostrof in their companies activities (in de betekenis van 'de activiteiten van hun bedrijven')? Simpelweg achter companies: their companies' activities. Als u bedoelt 'de activiteiten van hun bedrijf', schrijft u dat dan op dezelfde manier? Nee. U zult hier wel last hebben met de meervoudsregels voor zelfstandige naamwoorden die op de achtergrond meezingen. U herinnert zich wel dat er s achter company moest, maar dacht: "O, dan krijg je 'companys' en dat kan niet bij een woord dat op een -y eindigt. Er moet natuurlijk 'companies' staan." Dat geldt hier allemaal niet: bezit geef je aan met 's achter de "eigenaar", dus het moet in dit geval zijn: their company's activities. •Het toevoegen van de 's geldt uiteraard niet voor persoonlijke voornaamwoorden. De bezittelijke voornaamwoorden zijn my, your, her, his, its, our, their. Als daar een s achter komt (yours, hers, ours, theirs) is dat omdat ze zelfstandig gebruikt zijn. |
maar waarom is het dan lucas's car?
|
Voor zover ik weet is het Lucas' car :bloos:
|
niemand?
is het lucas' car of lucas's car? |
Citaat:
- De auto van George Lucas: "George Lucas's car" (spreek uit: George Lucas his car). - De auto van de familie Lucas: "the Lucas' car". - Uitzondering zijn uitspraken of namen uit de oudheid: "for goodness' sake, who's driving Jesus' car". |
Je mag het èn Lucas' èn Lucas's schrijven. Beide vormen zijn toegestaan, maar persoonlijk vind ik de eerste mooier staan.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01. |