Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Engels vraagje.. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1819783)

wiskunde37 14-11-2010 14:51

Engels vraagje..

`Hallo allemaal,

ik heb woensdag een engels toets, maar ik snap iets niet.
Hoe werkt het met al dat bezittelijke gedoe.
Wanneer moet je bijvoorbeeld: 's doen, of alleen een s, of alleen een komma.
Ik heb dan over deze vragen: het is Henkies hond bijvoorbeeld. Hoe weet je dan hoe je dat in het engels moet doen, is het dan een s erachter, 's, alleen een komma?
Kunnne jullie het uitleggen? bedankt

Helper 14-11-2010 15:16

Hoi,
Je gebruikt NOOIT een 's als meervoud! Echt NOOIT!
groetjes

wiskunde37 14-11-2010 15:19

oke, maar wanneer gebruik je dan een s en wanneer een komma?

groetjes

the_Reader 14-11-2010 16:52

Wanneer het zelfstandig naamwoord al eindigt op een s, hoef je alleen een apostrof te zetten '
bijv James' book
Wanneer het zelfstandig naamwoord niet eindigt op een s, moet je 's neerzetten
bijv John's book

wiskunde37 14-11-2010 16:54

maar 2 posts hiervoor zegt er eentje: je kan NOOIT maar dan ook NOOIT 's neerzetten... :S
Wat is het nou ?:P

AzN 14-11-2010 17:11

Books = boeken (meervoud, gebruik nooit 'n apostrof)
Its book = het boek is van 'it' (bezittelijk voornaamwoord, 'n apostrof kan voorkomen)
It's = het is (samentrekking van it en is, gebruik altijd 'n apostrof)

Klopt dit?

wiskunde37 14-11-2010 17:15

denk het wel, maar dat bedoel ik eigenlijk niet.
Bijvoorbeeld: Het is Tom zijn boek, Het is max zen boek, het is het boek van piet.
Hoe zeg je dat in het engels.

mathfreak 14-11-2010 18:21

Citaat:

the_Reader schreef: (Bericht 31066212)
Wanneer het zelfstandig naamwoord al eindigt op een s, hoef je alleen een apostrof te zetten '
bijv James' book
Wanneer het zelfstandig naamwoord niet eindigt op een s, moet je 's neerzetten
bijv John's book

Nee, dat klopt niet. Je krijgt alleen een apostrof bij een meervoud waarvan je de Posessive wilt bepalen, dus "de boeken van de studenten" wordt dan "the students' books". Vergelijk dit met "de boeken van de student", wat "the student's book" (dus met 's) geeft.

wiskunde37 14-11-2010 18:33

maar wat zijn dan de regeltjes voor die vraag die ik stelde, hoe weet je hoe je bijvoorbeeld tom zen boek moet zeggen?

AzN 14-11-2010 19:48

Op de website van de Universiteit van Tilburg staat:

Bezit aangeven
Die verrekte apostrof, waar moet die ook weer komen?

•Als je bezit wilt aangeven, doe je dat door 's achter de "eigenaar" te zetten.
Voorbeeld: Murphy's law.
•Is het woord of de naam een meervoud dat op een s eindigt, dan een apostrof zonder s.
Voorbeeld: "The neigbours' dog was barking its head off."
•Eindigt het woord of de naam op een sisklank, ook dan meestal alleen de apostrof toevoegen.
Voorbeeld: "Higgins' proposal."

Problemen met "apostrof s"
•Wat klopt er dus niet in a persons' right? De apostrof moet hier vóór de s omdat person, getuige het lidwoord, in het enkelvoud staat. Het moet dus zijn: a person's right.

•Waar komt de apostrof in their companies activities (in de betekenis van 'de activiteiten van hun bedrijven')? Simpelweg achter companies: their companies' activities.
Als u bedoelt 'de activiteiten van hun bedrijf', schrijft u dat dan op dezelfde manier? Nee. U zult hier wel last hebben met de meervoudsregels voor zelfstandige naamwoorden die op de achtergrond meezingen. U herinnert zich wel dat er s achter company moest, maar dacht: "O, dan krijg je 'companys' en dat kan niet bij een woord dat op een -y eindigt. Er moet natuurlijk 'companies' staan." Dat geldt hier allemaal niet: bezit geef je aan met 's achter de "eigenaar", dus het moet in dit geval zijn: their company's activities.

•Het toevoegen van de 's geldt uiteraard niet voor persoonlijke voornaamwoorden. De bezittelijke voornaamwoorden zijn my, your, her, his, its, our, their. Als daar een s achter komt (yours, hers, ours, theirs) is dat omdat ze zelfstandig gebruikt zijn.

wiskunde37 15-11-2010 15:09

maar waarom is het dan lucas's car?

Diamera 15-11-2010 15:47

Voor zover ik weet is het Lucas' car :bloos:

wiskunde37 16-11-2010 13:31

niemand?
is het lucas' car of lucas's car?

Jon 16-11-2010 14:10

Citaat:

wiskunde37 schreef: (Bericht 31073310)
niemand?
is het lucas' car of lucas's car?

Zijn geen vaste regels voor, maar gebruikelijk is:

- De auto van George Lucas: "George Lucas's car" (spreek uit: George Lucas his car).

- De auto van de familie Lucas: "the Lucas' car".

- Uitzondering zijn uitspraken of namen uit de oudheid: "for goodness' sake, who's driving Jesus' car".

Kate_1221 21-11-2010 21:17

Je mag het èn Lucas' èn Lucas's schrijven. Beide vormen zijn toegestaan, maar persoonlijk vind ik de eerste mooier staan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.