Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   SOA? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1821692)

Mensch 04-12-2010 13:52

SOA?

Hallo!

Ik wist niet waar dit bij moest, dus heb zelf even een topic gemaakt. Als hij verkeerd staat hoor ik het wel!

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Er is een grote kans dat ik een soa heb. Alleen ik weet niet zo goed hoe ik dit moet testen. Mijn moeder wil met me naar de huisarts, maar ik vertik het omdat het een man is en ik me er enorm voor schaam. Weet iemand hier een oplossing voor?

Sarah 04-12-2010 14:33

Je kunt ook naar het SOA-spreekuur van de GGD! Daar heb je natuurlijk ook geen zekere garantie dat je een vrouwelijke arts krijgt, maar er werken vaak meerdere artsen, dus goede kans dat minstens één daarvan een vrouw is. Als het jou niet uitmaakt op welke dag van de week je die arts bezoekt, kunnen ze vast wel regelen dat je een vrouwelijke arts krijgt.

Mensch 04-12-2010 15:09

Oh oke, dat is wel een goed idee. Maar hoe gaat dat dan? Het is allemaal wat nieuw voor me en ik ben ook nog best wel jong (15) dus ik kijk er best wel tegen op.

Sarah 05-12-2010 08:13

Op http://www.ggd.nl/contact/bij-u-in-de-buurt/ kun je kijken welke GGD bij je in de buurt zit. Je kunt waarschijnlijk op de website van die ggd informatie vinden over het soa-spreekuur, of je kunt het algemene telefoonnummer bellen en informatie vragen (of je moeder vragen om dat te doen, natuurlijk ;)).
Succes ermee :)

meneeranoniem1 06-12-2010 16:12

Gewoon naar de huisarts of GGD gaan, die kan er wat aan doen zet je over die angst heen ik bedoel de dokter zag jou toch ook toen je geboren werd of op controle bij de GGD moest?
Het zijn proffesionals dus maak je geen zorgen :)

IcedEarth 06-12-2010 16:27

Volgens mij is een SOA-test / uitstrijkje een relatief routinematige handeling. Maak je daar geen zorgen om. Het is natuurlijk niet leuk of prettig, maar een uitstrijkje is zo gebeurd. Dapper dat je je moeder hebt ingelicht!

offtopic: zeggen ze bij de GGD ook niet vaak dat je gewoon naar je eigen huisarts moet/kunt voor dit soort zaken?

Sarah 07-12-2010 09:21

Citaat:

IcedEarth schreef: (Bericht 31139845)
Volgens mij is een SOA-test / uitstrijkje een relatief routinematige handeling. Maak je daar geen zorgen om. Het is natuurlijk niet leuk of prettig, maar een uitstrijkje is zo gebeurd. Dapper dat je je moeder hebt ingelicht!

offtopic: zeggen ze bij de GGD ook niet vaak dat je gewoon naar je eigen huisarts moet/kunt voor dit soort zaken?

Offtopic:
Vaak wel. Maar op de website van regio twente staat:

Het soa spreekuur op de GGD is een aanvulling op de zorg verleend door uw huisarts en is met name bedoeld voor:

* Mannen die seks hebben met mannen
* Zij die werken in de prostitutiesector
* Jongeren onder de 25 jaar
* Swingers
* Als u klachten hebt
* Als u gewaarschuwd bent voor een soa
* Als u anoniem getest wilt worden

Dus TS valt sowieso onder die derde categorie :)

Kaa 07-12-2010 15:36

Ik dacht dat ze het juist aanmoedigen dat jongeren zich regelmatig (of nouja, in nieuwe relaties) laten testen bij de GGD.
GGD is trouwens gratis en anoniem, terwijl ik gehoord heb (misschien niet overal zo) dat je bij je huisarts wel voor het consult moet betalen als je daar een soa test laat doen. (Wordt dan waarschijnlijk wel vergoed denk ik...)

Andijvie 07-12-2010 15:37

Citaat:

Kaa schreef: (Bericht 31143586)
Ik dacht dat ze het juist aanmoedigen dat jongeren zich regelmatig (of nouja, in nieuwe relaties) laten testen bij de GGD.
GGD is trouwens gratis en anoniem, terwijl ik gehoord heb (misschien niet overal zo) dat je bij je huisarts wel voor het consult moet betalen als je daar een soa test laat doen. (Wordt dan waarschijnlijk wel vergoed denk ik...)

Huisarts wordt voor zover ik weet altijd vergoed idd, valt buiten je verplichte eigen risico.

Kaa 07-12-2010 15:39

O oke. Dan maakt het echt niks uit :D

Mensch 07-12-2010 18:14

Ik ben vandaag toch naar de huisarts gegaan, mijn moeder heeft een afspraak kunnen maken met een vrouwelijke arts. Ze was hartstikke aardig. Ze heeft me helemaal onderzocht en eigenlijk viel het wel een beetje mee. Het was even naar allemaal maargoed. Nu moet ik ook nog een week wachten op de uitslagen, want ze vermoed toch een SOA.

JNLComm 23-04-2012 22:09

Hallo,

Wij zijn bezig met een preventiefilm over soa's en het doen van soatests. Hiervoor zijn wij op zoek naar mensen die mee willen werken aan een interview. Dit interview zal op film worden vastgelegd en zal worden vertoond binnen onze organisatie. Dit zal verder niet publiekelijk naar de buitenwereld worden vertoond. Indien jij een soa hebt (gehad) en hieraan mee wil werken, stuur mij dan even een bericht. Alvast bedankt!

Lorelei 26-04-2012 07:58

Wie zijn wij en waarom staat dit in een topic van 2 jaar geleden?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.